אנחנו באמצע חודש מאי, במאני־טיים העמוק של עונת הכדוריד הישראלי, והפועל ראשל"צ כבר מזמן בים. זה לא משהו שדודי פלח, היו"ר הכל־יכול של האדומים, זוכר. למעשה ביממה אחת - במהלך החודש שעבר - קבוצות הגברים והנשים של הפועל ראשון לציון סיימו את העונה.
החבורה של עידן מימון הודחה במפתיע כבר ברבע גמר הפלייאוף על ידי מ.כ חולון. נשות המועדון - שהיו המועמדות הראשיות לזכות בדאבל - הפסידו גם את האליפות למכבי ראשון לציון בסדרת גמר דרמטית.
2 צפייה בגלריה
הדוד והיו"ר דודי פלח
הדוד והיו"ר דודי פלח
פלח
(צילום: אבי מועלם)
"זה לא סוד, אין תחושות טובות לגבי העונה הזו", מודה פלח בראיון. "כמועדון זה כישלון חרוץ, אבל יש אבל. הפועל ראשל"צ מסתכלת על המועדון כמועדון. קבוצת הנוער בדרך לדאבל, יש דור צעיר נהדר והעתיד ורוד. תראה, קבוצות הנוער שלנו משחקות בטופ. צריך כמובן להשתפר מאוד בכל הקשור לבוגרים והבוגרות. כשאני אומר כישלון חרוץ זה כי הציפיות היו גבוהות. בשתי החזיתות התרגלנו לגמרים, לתארים. הפעם זה לא קרה".
מה בעצם לא עבד?
"הפועל ראשל"צ מגיעה פייבוריטית תמיד, בכל סדרה. הפועל ראשון נמצאת פה בשביל לקחת תארים, לא בשביל מקום שני. וגם אם נגיד הייתי עובר את חולון, המצב שלנו בחצי הגמר היה טוב יותר? אני לא רוצה להפנות אצבע מאשימה לאף אחד. כבר לאורך העונה זה נראה לא טוב. אם שחררתי שני זרים באמצע הליגה, אתה מבין שזה לא הכיוון הנכון.
"יש קבוצות שהיו מתפרקות לחלוטין, לא אנחנו. אני, לפחות, מחפש סיבות למה זה לא עובד, מעבר לתוצאות היבשות. כנראה שהקבוצה לא הייתה בנויה נכון. לא הפכנו להיות קבוצה מתפקדת, יותר מדי חורים במערך הקבוצתי. אם אתה מסתכל על הסגל, כל שחקן בפני עצמו לא נופל משחקן באשדוד או רמת השרון שמתחרות כעת על הצלחת. איכשהו זה לא עבד".

ממימון לפאזין

אחד הזעזועים שכבר נעשו במועדון בעקבות העונה האחרונה הוא הפרידה מעידן מימון, אחד הסמלים שלו, שאימן את הקבוצה בשש השנים האחרונות. "אני גם היום אומר לך שעידן הוא מאמן הכדוריד הכי טוב בארץ", מודיע פלח. "אבל אחרי כזו עונה, צריך שינוי. אשם או לא אשם, בסוף המאמן משלם את המחיר. כשאתה עושה דברים מחדש, שינוי פנים, חייבים שהוא יהיה גורף ומקיף".
2 צפייה בגלריה
עידן מימון
עידן מימון
עידן מימון
(צילום: אבי מועלם)
איך הוא קיבל את זה?
"עידן ואני עדיין מתווכחים מי לקח את זה יותר קשה. הוא בן אדם שאני אוהב, מעריך. חבר אמיתי. עידן הוא בחור בוגר ומבין. מבין את ההשלכות של דברים מסוימים בספורט. זה לא פשוט לאף אחד, אבל הוא לקח את זה בכבוד".
לא היה נכון לעשות זעזוע באמצע העונה?
"עידן, וזה אחד הדברים שאני אוהב אצלו, לא מרים ידיים עד השריקה או טיפת הדם האחרונה. אני מעריץ אותו על זה. תראה, היו שנים שפתחנו חלש והשתפרנו תוך כדי תנועה. הפעם זה לא קרה".
במקומו של מימון מונה לאחרונה הרבויה פאזין. הקרואטי הדריך בשנים האחרונות ביריבה העירונית מכבי ראשל"צ, במספר תפקידים - כעוזרו של ג'ו מתתיה בקבוצת הבוגרים ובמקביל בקבוצת הנוער של המועדון, וכן בקבוצת הנשים. לפני כן הדריך פאזין בארצו, במועדוני הכדוריד של פניקס זאגרב, מטקוביץ' ומדבאצ'ק - שם שימש כמאמן ראשי בליגה הבכירה לאורך כמעט ארבע עונות.
"זה נראה שהמינוי שלו היה מהיר, אבל עד שלא דיברתי עם עידן, לא התחלנו במגעים איתו", הסביר פלח. "ראיינתי אותו עוד מתפקידי כיו"ר הוועדה המקצועית לפרויקט גרמניה בשנה שעברה והוא נשאר לי בראש. למרות שהוא לא קיבל את התפקיד, השאיר רושם טוב. הוא חמש שנים פה. מכיר את הליגה, התרבות. אני נהנה ממאמן שלמד בחו"ל וכבר נמצא פה בארץ".
העדפת מאמן זר.
"בקרואטיה יש תואר שנקרא התמחות בכדוריד. ההשקעה בכדוריד במדינות יוגוסלביה לשעבר מאוד גבוהה וברורה. האנשים הללו למדו כדוריד במשך שלוש שנים. לא קורס מאמנים פה או שם, ושלא יישמע שאני מזלזל. מעדויות הוא מוגדר כגאון כדוריד ואימן קבוצה בקרואטיה שהייתה מועמדת לירידה ואחרי שלוש שנים דורגה במקום השלישי".

נפילה, לא מגמה

העונה, לראשונה מזה 20 שנה, אחת משתי הראשל"ציות לא העפילו לגמר הגביע. הן גם לא ישחקו בגמר הפלייאוף. האם בירת הכדוריד היא כבר לא עיר היין? "ייקח עוד זמן עד שישנו את ההגמוניה", אומר פלח. "עדיין להפועל ומכבי יש 60 תארים.
"מועדונים אחרים יצטרכו לעבור עוד הרבה עד שיגיעו לזה. לא אמרנו את המילה האחרונה. הייתה נפילה, אבל לא הידרדרנו לתחתית. האירועים העונה לא קשורים לרמת ההשקעה של ראש העיר, שממשיך לקדם את הספורט. התקציב פה גדל. לא הייתי ממהר להסיק מסקנות. עדיין אנחנו בטופ ובחמש שנים אנחנו ומכבי לקחנו תארים. צריך לשים דברים בפרופורציה הנכונה. כישלון או שנה פחות טובה לא מרמזים על כיוון".
איך אתה מסביר את ההצלחה של קבוצות כמו רמת השרון או אשדוד?
"זה מצוין שיש תחרות, רוצים קבוצות נוספות שיגיעו לטופ. רוצים ליגה מעניינת, מעצימים את המקצועניות. יש קבוצות כמו חולון, אשדוד ורמת השרון, שכבר שנים בצמרת. מן הראוי שראשי העיר בכל הארץ יתנו כסף לכדוריד".
פלח: "להפועל ומכבי ראשון יש 60 תארים. מועדונים אחרים יצטרכו לעבור עוד הרבה עד שיגיעו לזה. לא אמרנו את המילה האחרונה. הייתה נפילה, אבל לא הידרדרנו לתחתית. צריך לשים דברים בפרופורציה הנכונה"