"לפני המשחק כולנו סחבקים ומתחבקים, אבל במשחק עצמו תהיה מלחמה". כך מסכימים ביניהם שני האוהדים האייקוניים ביותר של הפועל ומכבי ראשון לציון כדוריד, גרי אלוני ופבל צוקר, שכבר לא יכולים לחכות לדרבי הגדול שיתקיים מחר (18:15, גן נחום) בחצי גמר גביע המדינה.

נסיעות לכותל

צוקר, 66, עובד התעשייה האווירית, אוהד את הצהובים כבר 25 שנה. הוא נוהג להגיע למשחקים (גם בחוץ) ולאימונים כשהוא לא רק לבוש בצבעי המועדון - כולל המגבעת שנהפכה לסמל המאפיין אותו - אלא גם מאובזר כולו בוובוזלה, מגפון, צעיפים ודגלים. שני בניו שיחקו בקבוצת הנוער של המועדון, והקבוצה הבוגרת היא כבר מזמן משפחתו השנייה. מיותר לציין שבכל עונה הוא מחזיק בכרטיס מנוי.
2 צפייה בגלריה
אלוני (באדום) וצוקר
אלוני (באדום) וצוקר
אלוני (באדום) וצוקר
(צילום: אבי מועלם)
מנגד, אלוני בן ה־69 הוא בוחן מטעם משרד העבודה - ומלווה את האדומים זה 52 שנה. למעשה מיום היווסדו של המועדון המעוטר בישראל. בילדותו התגורר ברחוב רוטשילד, מרחק 100 מטר מהמגרש במתחם ההסתדרות, שם העביר שעות ארוכות. גם כששהה שבע שנים בצרפת, הרבה לפני עידן ה'לואו קוסט', נהג לטוס ארצה כדי להיות נוכח בדרבים. גם את המשפחה הדביק אלוני באהבה לכדוריד. לצילום המשותף לקראת הכתבה הוא הגיע אחרי טיפול שיניים, אבל כבר מכין את הגרון כדי לעודד את השחקנים באחד מרגעי השיא של העונה.
לשני האוהדים, שכבר חברו למפגשים דומים כהכנה לדרבים, יש קשר אישי וממושך עם הסמלים הגדולים של הקבוצות שאותם הם אוהדים. קפטן מכבי ראשל"צ, יואב נאמן, היה בילדותו תלמיד של אשתו של פאול, והודות לכך ההיכרות בין השניים היא ארוכת שנים. מאידך, אלוני הכיר את עידן מימון עוד לפני שנולד. כשהיה בן 18 הוא נכח במסיבה שבה הכיר אביו של עידן וקפטן ומאמן הקבוצה בעבר, קובי מימון, את אשתו לעתיד רינה.
"עידן בשבילי הוא כמו בן", מעיד אלוני על העובדה שהוא נכח בשידוך החשוב ביותר בהיסטוריה של הצד האדום של ראשל"צ. הוא מספר כיצד נהגו השניים לנסוע ביחד לכותל המערבי בירושלים, כדי להטמין בו פתקים לפני דרבים ומשחקים חשובים כאשר עידן היה עדיין שחקן.
שני האוהדים כבר סופרים את הרגעים לקראת העימות הגדול. "זה דרבי ולכן יש פרפרים בבטן כבר כמה ימים לפני המשחק", טוען צוקר. "יש לחץ ובגלל המתח אני מתכונן תמיד שעתיים לפני הפתיחה".
אלוני מחזק את דבריו: "יש הרבה אמוציות. לפני המשחק אדאג לאכול בשר טוב, ואתכונן כמו שצריך. אנחנו יודעים לחמם את השחקנים, ובנוסף יש להם מאמן שיודע לעשות את העבודה. עידן עבר מספיק דרבים כדי לדעת איך להוציא מהם את המקסימום, ולהכניס אותם לאווירה במעמד כזה. אני רואה את זה באימונים".
אלוני: "האוהדים של הפועל תמיד מנצחים ביציע. הם הרבה יותר דומיננטיים מהאוהדים של מכבי. האוהדים של מכבי ימקמו ילדים ליד הקווים וינסו להרעיש, ועדיין ישמעו אותם פחות - חוץ מאשר את פאול"
אלוני לא מתרגש גם מההפסד של קבוצתו בשבוע שעבר, 25:22 באשדוד בליגה, שבו היא נקלעה לפיגור בן 11 שערים ונראתה רע: "אני מאמין שעידן יעמיד את הקבוצה על הרגליים. הודות לאופי המיוחד שלו הוא יצליח להדביק את השחקנים. ההפסד לאשדוד? יש ימים כאלה וזה קורה לכל קבוצה - אני לא חושב שזה ישפיע עלינו לרעה. להיפך, זה רק יכניס את השחקנים לאמוציות חזקות, וידרבן אותם. זאת לא פעם ראשונה שבה זה קורה לנו, ואני מאמין שהם ייצאו מזה גם עכשיו".
יש מצב שתסתכסכו בגלל דרבי?
צוקר: "לא. יש לי הרבה חברים שהם אוהדי הפועל, לא רק גרי. אחרי המשחק שוב נתחבק ולא משנה מה תהיה התוצאה. ככה זה בכדוריד, כולנו כמו משפחה. יש יריבות ספורטיבית חזקה, אבל כולם מכירים את כולם והיחסים טובים".
ואין ביניכם עקיצות לפעמים?
"יש, אבל אנחנו מכירים מספיק טוב זה את זה, ולפעמים אפילו יוצאים לבלות יחד. ככה זה גם בין השחקנים. יש להם חברים שמשחקים בקבוצות אחרות, ובמשחק הכל שונה. המאבק הופך לפיזי והם נותנים מכות, אבל אחרי זה הולכים לשתות ביחד".
צוקר: "לקחנו הרבה אליפויות בגן נחום. אמנם עברנו מאז ל'בית מכבי', אבל יש לנו עדיין שחקנים ששיחקו באולם הזה וזכו באליפויות, כמו יואב נאמן ויוליאן סטראט. נקווה שראשון תהיה צהובה"
אלוני: "הקשר בין פאול לביני הוא יותר מחברי. אנחנו מתכתבים כמעט בכל יום. הוא אוהד שרוף, אבל לא אחד שינבל את הפה ולא ילכלך על השחקנים שלנו. גם אני. כשזכינו באליפויות ובגביעים, וזה קרה הרבה פעמים, פאול ידע לברך אותנו. אם לא באותו היום אז למחרת... ככה גם אני".
בוא לא נשכח שהיו דרבים שהתחממו, ושחקנים הלכו מכות.
אלוני: "היו משחקים שהסתיימו בצורה אלימה בין השחקנים, אבל מי שגרם לזה היו שחקנים שהגיעו מבחוץ. אף פעם לא ראית את זה בין שחקנים שגדלו בראשון".

לשמור על הגביע

פאול לא חושב שמכבי ראשון פייבוריטית על אף שניצחה את הפועל העונה פעמיים: בליגה ובגביע השופטים. "זה לא אומר כלום והסיכויים הם 50:50, כי גם להפועל יש השנה קבוצה טובה. שני הניצחונות האלה לא נותנים שום דבר לקראת חצי הגמר, כי דרבי זה דרבי זה דרבי - ועכשיו מדובר במשחק חדש, ועוד בגביע. כך שאתה אף פעם לא יכול לדעת איך זה יתפתח. אנחנו מחזיקי הגביע, מה שרק יגביר את המוטיבציה שלנו. חשוב לנו לשמור על הגביע".
אלוני: "אין פייבוריטית. הניצחונות שלהם השנה לא אומרים שום דבר. ראינו מה קרה לפני שנתיים כשזכינו באליפות, למרות שהיתה להם קבוצה טובה יותר על הנייר".
אלוני מרוצה מאוד מהעובדה שהמשחק יתקיים בגן נחום: "בשבילי זאת תהיה נוסטלגיה מתוקה, כי עברתי עם הפועל ראשון תקופה מאוד יפה שם, עם זכיות באליפות ומשחקים בלתי נשכחים באירופה".
צוקר: "גם יש לי זכרונות טובים משם, וההיסטוריה מדברת בעד עצמה. לקחנו שם הרבה אליפויות. עברנו ל'בית מכבי', אבל יש לנו עדיין שחקנים ששיחקו באולם הזה וזכו באליפויות, כמו יואב נאמן ויוליאן סטראט. שניהם סמלים גדולים, וזאת כנראה העונה האחרונה שלהם. נקווה לטוב בשבילם, ושראשון תהיה צהובה גם אחרי הגמר".
מי השחקן האהוב ביותר עליכם בקבוצה שלכם? איזה שחקן מהיריבה הייתם רוצים לראות אצלכם?
צוקר: "אחרי שהקבוצה שלנו עברה תהליך רענון בעקבות העזיבה של ראול סרוגו יש לנו המון חבר'ה צעירים - ואני באמת אוהב את כולם. שניר נציה יהיה לדעתי הכוכב הבא שלנו. הוא אחלה שחקן, ויש לנו עוד כמה כמו ירמי סידי, שגם הוא מצוין, וכמובן ולדי קופמן. מהפועל הייתי רוצה לראות אצלנו את יובל גררה".
2 צפייה בגלריה
אלוני (באדום) וצוקר, השבוע. רק אחד מהם יחייך מחר בשמונה בערב
אלוני (באדום) וצוקר, השבוע. רק אחד מהם יחייך מחר בשמונה בערב
אלוני (באדום) וצוקר, השבוע. רק אחד מהם יחייך מחר בשמונה בערב
(צילום: אבי מועלם)
אלוני: "עידן היה השחקן הכי אהוב בעבר, וכיום יש שחקני נשמה כמו גררה ועוז חממי שאני אוהב מאוד. במכבי אין כיום שום שחקן שהייתי רוצה לראות אצלנו".
איך אתם מתייחסים לשחקנים שחצו את הקווים, כמו עומר גרא שעבר ממכבי להפועל או שי הרשקוביץ' שעשה את הדרך ההפוכה?
צוקר: "כיום כבר לא משחקים בשביל הסמל כמו פעם, והצבע של החולצה פחות משנה לשחקנים. אנשים מקבלים החלטות משיקולים כלכליים. מצד שני, כשיש שלושה 'פיבוטים' בסגל אתה לא יכול לשים את כולם בהרכב הראשון, אז זה מה שקורה".
אלוני: "עם סער פרנקל הייתי בקשר מצוין גם אחרי שהוא עבר לאמן את מכבי, ולמעשה הייתי מהראשונים שידעו שהוא עובר. היום זה מתקבל בצורה די טבעית. בעבר, כשדורון דיין עבר מהפועל למכבי זה הכאיב לנו, ולקחנו את זה קשה".
צוקר התייחס להשפעת הכישלון של מכבי ראשל"צ בליגה בעונה שעברה: "בעונה שעברה התאכזבנו, אבל העונה יש לנו קבוצה צעירה, טובה ולוחמת שעלתה למקום הראשון. לא נראה שזה השפיע עלינו לרעה - ואנחנו מצויים כבר עם הפנים קדימה".
אלוני: "גם הפועל נכשלה בעונה שעברה, וזה קרה בעיקר בגלל הטרגדיה של מותו של נובאק בוסקוביץ'. ועם כל זה החבר'ה נתנו פייט מעורר כבוד".
אנחנו לא יודעים מי ינצח במשחק, אבל אפשר להעריך מי ינצח ביציע?
צוקר: "אני חושב שיהיה שוויון, בגלל שהמשחק נערך במגרש נייטרלי. יש גם את חצי הגמר השני, שגם אליו יגיעו אוהדים".
אלוני: "האוהדים של הפועל תמיד מנצחים ביציע. הם הרבה יותר רועשים ודומיננטיים מהאוהדים של מכבי. שמעתי שהאוהדים של מכבי ימקמו ילדים קרוב לקווים וינסו להרעיש, אבל עדיין להערכתי ישמעו אותם פחות מאשר אותנו - חוץ מאשר את פאול שאותו תמיד מרגישים ושומעים".