397 שנה. זה מספר השנים עד שכל ראשון לציון תעבור התחדשות עירונית. כך עולה מבדיקת הארגון הישראלי להתחדשות עירונית שמתפרסמת השבוע, ומלמדת שראשון לציון נמצאת במקום השביעי בישראל בהתחדשות עירונית. הדו"ח מגלה כמה דירות בעיר נמצאות בתהליכי תמ"א כרגע, ולא אופטימי לגבי סיום התהליך.
בדיקת הארגון הישראלי להתחדשות עירונית ("מגדילים") התבססה על נתוני משרד השיכון, לגבי מספר ההיתרים ואישורי הבקשות ומספר הדירות בכל עיר.
כך התגלה שרמת גן היא העיר המתחדשת ביותר בישראל: 11.5% מהדירות בעיר נבנו או ייבנו במסגרת פרויקט של התחדשות עירונית. מהמחקר עולה כי מספר הדירות שנכללו בפרויקטים שהבקשות שלהן אושרו או קיבלו היתר ברמת גן בעשור האחרון עומד על 7,101, זאת לעומת 61,613 דירות הקיימות בעיר. למרות היותה במקום הראשון, ייקח בהערכה גסה 87 שנים עד שכל הפרויקטים יסתיימו. במקום השני בדירוג הערים המתחדשות בישראל נמצאת רעננה עם 8.1%,
הרצליה ניצבת במקום השלישי עם 5.2% מהדירות בעיר שבקשתן לקידום פרויקט התחדשות עירונית אושר או כבר ניתן היתר בנייה.
ראשון לציון ממוקמת במקום שביעי עם 1959 דירות בתמ"א שאושרו או שניתן להן היתר בעשור האחרון. זאת מתוך 77688 דירות בעיר. שיעור התמ"א עומד על 2.5%.
הבשורה הרעה היא שלמרות המיקום בעשירייה הפותחת, ייקח לא פחות מ-397 שנים עד שהעיר תתחדש, כך שאפילו הנינים שלכם לא יזכו, ככל הנראה לראות את ראשון החדשה.
בן מסינג, מייסד ובעלי ארגון 'מגדילים': הארגון שם לעצמו למטרה להביא לחזית העשייה את כל המתרחש בזירת ההתחדשות העירונית בארץ. תמונת המצב העגומה מדברת בעד עצמה, ומסבירה עד כמה מהותי לקדם את התחום, לקצר את התהליכים ולפעול להסרת חסמים בירוקרטיים. לא מדובר רק בכורח המציאות, לפיה לא נשארו קרקעות זמינות לבנייה למגורים בערי ישראל או בצורך לחזק מבנים. מדובר חד משמעתית בצו השעה הקורא לחידוש המרקמים האורבניים הוותיקים, העלאת איכות החיים בשכונות והערכות לקראת תכנון ערי העתיד".