צעד חשוב נוסף לפרויקט הבינוי פינוי בינוי ברמת אליהו: ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה על חברת רמי שבירו, כזוכה במכרז במסלול בינוי-פינוי-בינוי של רשות מקרקעי ישראל, שיצא בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ועיריית ראשון לציון.
1 צפייה בגלריה
העבודות בפרויקט
העבודות בפרויקט
העבודות בפרויקט
(צילום: דקלה אסרף)
במסגרת המכרז תבנה חברת שבירו 36 יחידות דיור בשכונת נוריות בראשון לציון, הנבנית על אדמת בסיסי צה"ל בצריפין שפונו. לאחר השלמת הבנייה, 11 מיחידות הדיור שייבנו יוקצו לטובת דיירי שכונת רמת אליהו הישנה אשר בניינם נכלל בפרויקט, ובחרו לעבור לשכונת נוריות מתוך ארבע השכונות שהוצעו להם.
במסגרת המכרז, נקבע כי הקבלן הזוכה יתחרה על מחיר הקרקע, תוך התחייבות המדינה לרכוש מראש 11 יחידות דיור לטובת בעלי הדירות המתפנים מרמת אליהו, במחיר ובתמהיל שנקבע במכרז, ואילו יתר יחידות הדיור יימכרו ע"י חברת שבירו בשוק החופשי.
השכונה תהיה מחוברת למרכז העיר בקו החום של הרכבת הקלה שנמצא בשלבי אישור, והבניינים בשכונה יהיו מחוברים למערכת האשפה הפניאומטית החדשה (ללא מגע ידי אדם וללא מטרדי רעש וריח). צפי האכלוס המתוכנן הוא בעוד כ-3.5 שנים.
במכרז זה שולבו 2 בניינים מרמת אליהו שבהם כל בעלי הדירות מעוניינים בפרויקט (100% הסכמות) וכבר חתמו על הסכם מול המדינה, באמצעות המנהלת העירונית שהוקמה בשכונה. על-פי ההסכם, כל דייר יקבל דירה חדשה בשכונת נוריות החדשה, במקום דירתו הישנה. לאחר אישור הועדה המקומית להיתר הבנייה לחברה, יחתמו הדיירים מול החברה הקבלנית על חוזה לקבלת הדירה החדשה, כאשר מפרט הדירה לא יפחת מהמפרט של יתר הדירות בפרויקט או מהמפרט הקבוע במכרז.
מסלול ייחודי זה גובש על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עיריית ראשל"צ, ורשות מקרקעי ישראל והוא מציע את שיטת ה"מפתח תמורת מפתח". על-פי השיטה, המדינה משמשת כיזם, והרשות להתחדשות עירונית, באמצעות המנהלת העירונית, היא זו החותמת על ההסכמים מול בעלי הדירות בבניינים המיועדים לפינוי-בינוי. המטרה בכך היא לדלג על שלב השכירות, ולהכניס את הדיירים ישירות לדירות החדשות, עוד לפני הריסת המבנים הישנים. מסלול זה נועד לפתור בעיות המתעוררות בפרויקטים של התחדשות עירונית בהם קיימים לעתים קשיים בהתארגנות הדיירים, עקב חוסר ודאות וביטחון של בעלי הדירות ביחס לקבלת הנכס החדש, וכן חוסר ודאות של היזם ביחס לזכויות הבנייה ועלויות הפרויקט.
מנהלת פינוי בינוי רמת אליהו, פועלת כל העת מול תושבי השכונה בהסברה, ארגון וליווי התושבים בדרך הבטוחה למימוש זכויותיהם, וקידום התכנית והפרויקט כולו. המנהלת פועלת ללא מטרת רווח ושמה לה למטרה לשפר את איכות החיים של תושבי השכונה.
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "המכרז הזה הוא נדבך נוסף בדרך להפוך את פני השכונה ולשפר משמעותית את איכות החיים של תושבי השכונה" אומר קינסטליך ומוסיף "מכרז זה הינו השלישי שיוצא לפועל במסגרת פרויקט זה. עיריית ראשון לציון נחושה להוציא לפועל את התוכנית שתבטיח לתושבי רמת אליהו ולילדיהם אופק אמיתי ואיכות חיים".
דודו מנצור, ראש המנהלת לפינוי בינוי רמת אליהו: אנו שמחים לבשר על התקדמות נוספת בפרויקט, ולמרות התקופה הקשה והמגבלות עקב נגיף הקורונה אנו ממשיכים לפעול לקידום הפרויקט ולקיצור לוח הזמנים. יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ורשות מקרקעי ישראל אנו פועלים לפרסום מכרז נוסף בנוריות בתקופה הקרובה.
קודם יבנו הדירות עבור תושבי רמת אליהו ורק אחר כך הם יעברו לדירות החדשות ויפנו את הבניינים הישנים בשכונה. במכרז הקודם שווקה בשיטה זו קרקע שבה הוקצו למתפנים 61 יח"ד בשכונת נחלת יהודה וכעת הם ממתינים לקבלת היתר הבנייה של חברת אשדר כדי לחתום על ההסכמים מול חברת אשדר, מה שצפוי בשבועות הקרובים.
חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "תכנית רמת אליהו מתקדמת במלוא המרץ, ואני שמח שתושבי השכונה מתקדמים צעד נוסף בדרך לביתם החדש, הממוגן והבטוח. שיתוף הפעולה של שלל הגורמים; רמ"י, העירייה, המנהלת העירונית בראשות דוד מנצור מאפשר השלמה של פרויקט מורכב על הצד הטוב ביותר".