בסוף שנת 2017 קיבלו 400 זוגות הודעה משמחת על זכייתם בתוכנית "מחיר למשתכן" בשכונת נרקיסים בראשון לציון. כעת מתברר שעיכוב באישור התוכניות דוחה את כניסתם לדירה בשנה שלמה, מה שיכניס רבים מהם לקושי כלכלי. "אנחנו נאלצים להמשיך לשלם גם משכנתא וגם שכירות לעוד שנה לפחות. רובנו לא נוכל לעמוד בזה", טוענים הזוכים שמאשימים את העירייה במצבם.
1 צפייה בגלריה
שכונת נרקיסים
שכונת נרקיסים
שכונת נרקיסים
(צילום: אבי מועלם)
התוכנית איפשרה לזוכים לרכוש דירות במחיר נמוך בהרבה מהמקובל כיום בשוק. אלא שלטענתם, ככל שעבר הזמן התברר שהחלום הפך לסיוט וכעת חלקם אף שוקלים לוותר על הזכות לדירה בגלל עיכובים משמעותיים באישור התוכניות.
"הבטיחו לנו שעד אוקטובר 2019 יהיה היתר בנייה", טוען ליאור טל, אחד הזוכים, "צפי היה שבשנה הבאה ניכנס כבר לדירה ועל פי זה תכננתי את הצעדים הכלכליים שלי. מאז יש עיכוב והכניסה לדירה נדחתה. אנשים כאן שזכו בדירה משלמים גם משכנתא וגם שוכרים דירה במקביל, יש כאלו שכבר העבירו למעלה מחצי מיליון שקלים ועוד אין להם היתר בנייה ויש כאלו שלא יכולים לעמוד במצב".
"הבעיה המרכזית נובעת מעיריית ראשון לציון", טוענת דוריס, אחת הרוכשות. "זה התחיל מזה שכל הספקת המים התעכבה בגלל שהמכרז לא התקדם, עד שבסופו של דבר אחד הדיירים שזכו בפרויקט הגיע פיזית למניב וטיפל בבעיה. מאז נוצר צוואר בקבוק. כל הקבלנים בשכונה שרוצים להגיש היתר עושים זאת יחד ובפועל יש רק עובדת אחת בעירייה שמטפלת בבקשות. "מעל שנה אנחנו משלמים כבר משכנתא ושכירויות יחד אבל העירייה לוקחת את הזמן שלה", היא מוסיפה בכעס. "מילא אם לפחות היו בודקים את התוכניות והיו תיקונים אז היינו מבינים שיש תהליך. הקבלן שלנו אומר שהוא מיואש מהעבודה מול העירייה".
לדברי הזוכים הם פנו לגורמים שונים בעירייה, אך בינתיים ללא התקדמות, "יש בפרויקט זוגות שנמצאים בחל"ת, חלק פוטרו מהעבודה ואין להם ברירה אז הם שוקלים לבטל את הזכאות שלהם".
מהעירייה נמסר: "ראשית נחדד, במכרז של המדינה הייתה התנייה לקיום מגבר מים (בוסטר) במקום.
מטבע הדברים, לא ניתן לאכלס את השכונה ללא מתן פתרונות בנושאי התשתיות (ביוב מים ועוד), הרוכשים היו מודעים לכך מלכתחילה. לצערנו המכרז למגבר המים נדחה בשל אומדן שגוי שקבעה המדינה. העירייה והיזם עשו כל שניתן לזרז את התהליך. כעת הנושא טופל ומאחורינו והדרך להוצאת ההיתר סלולה".