עמית שוורץ, בן 25, מקרית שרת בחולון הוא סטודנט שנה ב' למנהל עסקים, מימון ושוק ההון במכללה למנהל בראשון לציון. מתחילת המלחמה הוא משרת בעזה כקצין מילואים בשריון. במעט הזמן הפנוי שלו, כשהוא לוחם בשטח, הוא משתתף בתוכנית "סטודנט לסטודנט", שנועדה לסייע לסטודנטים המשרתים במילואים.
3 צפייה בגלריה
עמית שוורץ. "סיטואציה מורכבת"
עמית שוורץ. "סיטואציה מורכבת"
עמית שוורץ. "סיטואציה מורכבת"
(צילום: פרטי)

עמית נחשב כסטודנט מצטיין בתחומו, ועל כן מעניק חונכות לימודית לסטודנטים אחרים - שמתקשים עקב היעדרויות רבות בשל שירות מילואים פעיל.
במהלך השנה האחרונה, עמית החל להשתתף בפרויקט כחונך של תומר רון, בן 24, המתגורר בתל אביב, אך משרת במילואים לאורך רמת הגולן: "תומר ואני משרתים במילואים מאז ה-7 באוקטובר, כך שעבורנו זה היה מקום הדדי של פריקה והבנה של איפה היינו, מה עבר עלינו ואיך חוזרים למציאות בכלל ולשגרת הלימודים", מסביר עמית.

קראו גם:

לימודים תחת ירי


עמית מוסיף, כי "אני הצלחתי לחזור לחוויה סטודנטיאלית שהכרתי, אבל לתומר זו שנה ראשונה והוא הגיע אליה תוך כדי מילואים, ולמעשה עד עכשיו - זו סיטואציה מורכבת ומאוד קשה. דבר ראשון היה חשוב לי, לפני הלימודים, לעודד אותו ולייצר עבורו חוויה סטודנטיאלית ברמה החברתית. מעבר לזה, הקושי אחרי שנים שלא רגילים ללמוד, הוא מאתגר מאוד באופן רגיל ובטח בסיטואציה הזו".
איך זה בעצם התרחש?
"נפגשנו הרבה פעמים יחד בזום (הוא מגבול הצפון ואני מגבול הדרום), ולאט לאט הצלחנו להתגבר על קשיי הלימודים. כל הודעה שקיבלתי ממנו על הצלחה במבחן עשתה אותי מאושר. זכיתי שהוא ראה בי דמות של מנחה ושמחתי להעניק לו כלים ללמידה נכונה".
תומר, אשר לומד שנה ראשונה מנהל עסקים עם התמחות בשיווק במכללה למינהל בראשון לציון, מוסיף: "מאז שהתחילה שנת הלימודים, המ"פ מאד התחשב בי ואפשר לי מדי פעם לצאת לכמה ימים מהבסיס כדי ללמוד. אך עדיין, הסיטואציה של לימודים תחת ירי, קולות נפץ וכדומה - אינה קלה".

3 צפייה בגלריה
תומר רון. "אל תתעלמו מחרדות"
תומר רון. "אל תתעלמו מחרדות"
תומר רון. "אל תתעלמו מחרדות"
(צילום: פרטי)

"במקביל התמודדתי עם קושי רגשי, שכן בשבת השחורה איבדתי חברים במסיבת הנובה ולאחר מכן גם כמה חברים שנפלו במהלך המלחמה.
"כל התחושות האלו יחד עם ההקפצה המיידית למילואים גרמו לי לטלטלה נפשית לא פשוטה. לצד כל זה צריך להתחיל ללמוד - פעם ראשונה כסטודנט. הלימודים בזום מאוד הקשו עליי ואז קיבלתי מתנה – את עמית כחונך. עמית הוא מצטיין דיקאן ולמדתי ממנו אינספור דברים. התהליך איתו היה מעצים והצלחתי להתאפס על עצמי וללמוד ממנו את הדרך הנכונה שמתאימה לי אישית בתהליך של הגשת העבודות ולמידה למבחנים".
מה תרצה למסור ללוחמים במצבך שמתמרנים בין המלחמה ללימודים?
"יש לי מסר אחד חשוב לסטודנטים מילואימניקים ולחיילים בכלל - אל תתעלמו מחרדות וקשיים, כי אם לא מטפלים בזה הטריגרים ימשיכו להופיע וזה רק יהיה קשה יותר. אני מודה לפר"ח על ההזדמנות שנתנו לי להתאפס על עצמי ולחזור למסלול חיים שפוי עד כמה שאפשר בימים אלו".

3 צפייה בגלריה
"מכעיס". המכללה למינהל
"מכעיס". המכללה למינהל
המכללה למינהל
(צילום: אבי מועלם)

מענקים ותמיכה


מודל החונכות של פר"ח מתמקד בעיקר בסטודנטים החונכים תלמידים מבתי ספר בגילאים שונים. במהלך 50 השנים האחרונות, סיוע של סטודנט לסטודנט נעשה עבור סטודנטים עם ליקויי למידה. כעת בנסיבות הנוכחיות של המלחמה, נעשו התאמות בחלק מהמוסדות, בדגש על סיוע למילואימניקים גם אם אינם מאובחנים כלקויי למידה.
"החלטנו לאמץ מודל זה עבור סטודנטים מילואימניקים. סטודנטים אלו הפסידו חומר לימודי רב והפער מקשה עליהם להמשיך ללמוד. תקופה זו היא קריטית במיוחד לקראת מבחני סוף הסמסטר וחשוב לנו להעניק להם תמיכה ככל האפשר. במקביל כל סטודנט חונך בפר"ח שעשה שירות מילואים פעיל מעל לעשרה ימים זכאי למענק מילואים. חשוב לנו מאוד בזמנים אלו לתמוך במילואימניקים בכל דרך אפשרית", מציין אלון גלרון, מנכ"ל פר"ח.
המיזם פועל במספר מכללות ברחבי הארץ ובסך הכל מעל למאה סטודנטים מילואימניקים זוכים לסיוע.