אסתר טויטו (58) מוחזקת מזה 160 ימים בכלא במרוקו, לאחר שנעצרה בחודש מאי האחרון ברבאט הבירה. שמואל טויטו, בעלה טוען: "אשתי חפה מפשע. אני מבקש מממשלת ישראל להתערב בשחרור שלה. קשה לה מאוד. היא רוצה לחזור הביתה".
טויטו, אזרחית ישראלית שעלתה לישראל מצרפת לפני כעשרים שנה, הגיעה למרוקו בסוף חודש מאי, לחגוג בחתונה של חברה טובה, ונעצרה על ידי המשטרה המקומית בשדה התעופה בטענה כי עומד נגדה צו מעצר מצרפת, בשל עבירות כלכליות שנטען כי ביצעה לכאורה בשנת 2013 בצרפת. עם מעצרה הועברה לכלא נשים ברבאט.
3 צפייה בגלריה
אסתר טוויטו
אסתר טוויטו
אסתר טויטו
(צילום: באדיבות המשפחה)
לטענת הרשויות במרוקו טויטו מבוקשת על ידי האינטרפול, זאת לאחר שהוגשה בקשה של רשויות האכיפה בצרפת לעצור אותה בטענה כי טויטו הקימה לכאורה חברת קש וביצעה עוקץ במאות אלפי יורו ואף נשפטה שלא בפניה לפני כשנתיים. למרות שבני משפחתה של טויטו שכרו עבורה עורכי דין ממרוקו וצרפת, בכדי לנסות ולמנוע את הסגרתה, היא מוחזקת בכלא המרכזי ברבאט בתא אחד עם 15 נשים ערביות העצורות על עבירות שונות.

"לא ידענו כלום"

בעלה מקווה שסעיף בחוק המרוקני הנוגע לשחרור בתום תקופת זמן העולה על 45 ימים, יביא לשחרורה של טוויטו, ולכן הגיש באמצעות עורך דינו בקשה דחופה לבית המשפט ושר המשפטים לשחררה ממעצר.
בשיחה מביתו שבנתניה, שמואל שחי מזה כחמישה חודשים על הקו ישראל-מרוקו, מספר בכאב על הקושי הרב שאשתו, ילדיו והוא חווים מאז המעצר ששינה את חייהם. "זה סיוט מה שקורה לנו. אני הייתי במרוקו מעל ארבעה חודשים וחצי, מתוכם עשיתי כמה גיחות לישראל לבקר את שני הבנים שלנו. הם גדולים. אחד מהם בצבא, אבל הם לבד בישראל בכל המצב הזה''.

3 צפייה בגלריה
הכלא במרוקו בו אסתר טויטו כלואה
הכלא במרוקו בו אסתר טויטו כלואה
הכלא במרוקו בו טויטו כלואה
(צילום: באדיבות המשפחה)

"עלינו לישראל מצרפת ובאנו לגור בנתניה. הסיפור הזה פשוט נפל עלינו. אני בכלל לא רציתי לנסוע, אבל אשתי התחננה שנגיע למרוקו, ועכשיו היא בכלא. אני מכיר אותה, היא לא עבריינית. היא גם לא יכלה לבצע את העבירה שמייחסים לה, כי היא היתה בישראל בשנת 2013", מספר שמואל בכעס ומוסיף, כי שום דבר לא השתנה מאז שאשתו נעצרה, ממשלת ישראל ומשרד החוץ לא התערבו ואשתו נותרה בכלא במרוקו "בגלל בעיות בהסגרה שיש כרגע בין ממשלת מרוקו וממשלת צרפת".
איך אסתר מסתדרת בכלא?
"היא שורדת. אני כל הזמן אומר לה להיות חזקה ושהכל יסתדר בעזרת השם ושעוד יום היא תשתחרר. אבל הנה עברו מעל 160 יום ואף אחד לא משחרר אותה למרות שהעו''ד המרוקאי אמר שיש סעיף טכני שאומר שהם היו צריכים לשחרר אותה אחרי 45 יום, כי לא בוצעה הסגרה בפועל. צרפת ביקשה את ההסגרה, אבל לא ממהרת לממש את ההסגרה שלה, ולכן היא לא מועברת לבית כלא בצרפת. אם היינו יודעים שיש בעיות היינו מטפלים בהן, לא מחכים. לא פנו אלינו מצרפת או מהקונסוליה בנושא, ולא ידענו כלום".

3 צפייה בגלריה
הדרכון של אסתר
הדרכון של אסתר
ילידת צרפת, אזרחית ישראלית. הדרכון של טויטו
(צילום: באדיבות המשפחה)

מה הצעד הבא?
"אנחנו הבנו מעורך הדין שלנו שרק משרד החוץ בישראל יכול לעזור בשביל שישחררו אותה, כי אנחנו אזרחים ישראלים ואנחנו יהודים. עזרו לאנשים אחרים שעשו עבירות בעבר, אז למה לנו לא? פנינו וביקשנו, אבל הם אמרו שהם לא יכולים להתערב".
קראו גם:
אתם יודעים במה היא בדיוק מואשמת?
"אשתי היא אישה נאיבית והסכימה לפתוח חברה על שמה. היא עבדה שם פחות משנה וחשבה שהבחור שפתח את החברה על שמה, כבר סגר את החברה. זה סיפור מלפני 12 שנה, לא חשבנו שיש בעיה עם הסיפור הזה. היא חשבה שהכל כשר והכל נגמר. היא לא ידעה שיש צו מעצר נגדה מלפני כל כך הרבה שנים".
במשרד החוץ הסבירו כי הם מכירים את המקרה ולאחר התערבות בכירים בשגרירות ישראל במרוקו, כולל ביקורים של קונסולית ישראל במרוקו את טויטו בכלא, החלו לספק לה אוכל כשר.