מבהיל. מפחיד. מפלצת מדוזה. אלה רק חלק משמות התואר שזכו להן האורחות החדשות שהגיעו "לביקור" באמצע החורף בחוף בת ים. תושב העיר, מיכאל (מישמיש) בורא שמגיע מדי יום לשחייה, היה הראשון שהבחין בהם, ושלח ל"מיינט" תיעוד שלא רואים כל יום. מבקרים בחוף ראשון לציון דיווחו שגם לשם הן הגיעו. מיהן המדוזות הללו? האם הן מבשרות על מה שמחכה לנו בקיץ? בדקנו עם מומחה.
2 צפייה בגלריה
מדוזות ענקיות בחוף בת ים
מדוזות ענקיות בחוף בת ים
זה לא חייזר. זו מדוזה
(צילום: מיכאל (מישמיש) בורא)

אורכן יותר ממטר, יש להן מראה חייזרי והן די מפחידות למראה. מי שהגיע בימים האחרונים לחופי בת ים, ואפילו לחופי ראשון לציון, הבחין בהן. שוחות במים, מתות על החוף, ומרתיעות למדי. "אני רגיל למדוזות, בכל זאת אני שוחה כל יום בחורף ובקיץ", סיפר ל"מיינט", מישמיש בורא, אבל אפילו הוא נבהל: "ראיתי אותן ויצאתי החוצה. מפלצות בגודל של יותר ממטר. אני לא נכנס איתן למים", הוא אומר, אבל ממשיך לצלם.

צפו במדוזות הענקיות:

הן לא הגיעו רק לבת ים כמובן, יורדי ים ותיקים מדווחים שראו אותן מחיפה ועד דרומית לאשדוד. בחלק מהמדוזות הגדולות נראו גונדות (מערכת רבייה) עמוסות בביצים. כאשר הזמן המשוער מהרגע בו בוקעת ביצת מדוזה ועד שהיא הופכת לבוגרת הינו תשעים יום.

קראו גם:

מה אומר המומחה?


ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי ומנהל אתר www.meduzot.co.il, מספר לנו כי, "עוד מוקדם להגיד אם מדוזות אלו הן סימן לקראת הקיץ ועונת פתיחת החופים".
זה סוג מדוזה חדש?
"לא, זו לא מדוזה יוצאת דופן באזורנו, אבל היא מאוד צורבת – ולכן כדאי להימנע ולא לשחות לצידה".
יש סיכוי שנראה עוד הרבה מדוזות כאלה?
"אין כרגע הרבה מדוזות, כי עדיין לא העונה, ואולי הן עוד יגיעו אבל אי אפשר לדעת בוודאות מתי. עם זאת, הן גם פוחתות מדי שנה בשל ירידת כמות המזון בים. אנחנו כן יודעים שמדוזות נחשבות לעמידות בתנאי קיצון למשל מליחות מי הים, או בשל חוסר חמצן או עודף אורגני ולכן הן יכולות להתמודד עם כל שינוי בתנאי הים".

2 צפייה בגלריה
מדוזות ענקיות בחוף בת ים
מדוזות ענקיות בחוף בת ים
מדוזות ענקיות? מסתבר שיש גדולות יותר!
(צילום: מיכאל (מישמיש) בורא)

המדוזות שהגיעו עכשיו נחשבות לגדולות מן הרגיל?
"ראש הפעמון של מין זה יכול להגיע לקוטר של מעל לשני מטרים, אך קיים מגוון גדול של גדלים: אלה שנמצאים בקווי רוחב נמוכים יותר, קטנים הרבה יותר מאשר עמיתיהם הצפוניים, עם פעמון בקוטר של 50 סנטימטרים. לעומתם, הזרועות של הפרטים הגדולים במין זה יכולות להגיע לאורך של 30 מטרים או יותר – אבל הן כמובן לא מגיעות לאזורים שלנו".
את דבריו הוא מסיים במסר לא מאוד מרגיע. חשבתם שאלה מדוזות גדולות? מסתבר שהן יכולות להיות גדולות אפילו יותר. "הפרט הגדול ביותר שנמצא, עם אורך כולל של 37 מטרים, ארוך יותר מלווייתן כחול, ונחשב לאחד מבעלי החיים הידועים הארוכים ביותר בעולם", הוא אומר. אנחנו רק מקווים שלא נתקל לעולם במדוזה הזו כשאנחנו לבושים בבגד ים.