החולות של ראשון לציון הפכו לשם דבר בקרב כתבי הפליליים. סיפורי העולם התחתון מלאים בתיאורים שבהם חולות ראשון מככבים בתור מקום שבו אפשר להיפטר בקלות מגופות. בשנים האחרונות סיפורים אלו חלפו מהעולם, אך חולות ראשון עברו לשימוש בלתי רצוי אחר - הטמנת פסולת בניין לא חוקית.
בחברה לביטחון מודים שתופעה זו הולכת וצוברת תאוצה, ומלבד החולות שהפכו פופולריים בקרב קבלני פסולת, ישנם עוד מקומות פתוחים שאליהם מגיעים קבלנים עם משאיות כדי להיפטר מפסולת וזבל בניין.
"ראשון לציון גוררת אליה קבלנים מכל האיזור והיא הפכה למעשה למקום מרכזי שבו שופכים זבל לא חוקי ויש כבר ערימות של חירייה בכמה מוקדים", אומר גורם בכיר בחברה. לאחרונה הוחלט בחברה לביטחון עירוני להגביר את האכיפה ולעבור לשלב של החרמת משאיות ופתיחה של תיקים פליליים.
נזק של מיליונים
השבוע קיבלה עיריית ראשון לציון את אות איכות הסביבה כשרק חולון עוקפת אותה בהצטיינות בנושא זה. במקביל, נראה שתופעה מאוד לא טובה לסביבה הולכת וצומחת, כפי שמעידים בעירייה. "נגרם לנו נזק של מיליוני שקלים", אומר מנכ"ל החברה לביטחון מוטי נחמני.
"הכל בגלל התופעה הזאת של השלכת פסולת בניין או הטמנה שלה, דבר שגורם לזיהום מי התהום וגם פוגע מאוד בסביבה. על התופעה הזאת הכרזנו מלחמה ואנחנו מתמודדים אתה מדי יום במלוא הכוח. התחלנו לזהות בעיה בכיוון הזה והקמנו את הסיירת הירוקה. זו יחידה מובחרת של 14 אנשים שעברו הכשרה מיוחדת והתקציב שלה מתחלק בין מספר גופים עירוניים.
"זאת יחידה עם סמכויות שיש לשוטרים ולעתים אפילו יותר, אבל הם כפופים לחברה לביטחון ולא למשטרה. בניגוד לפקחים הרגילים, יש להם סמכויות שיטור ויכולת לבצע מעצרים במידת הצורך. אותם פקחים מסתובבים עם רכבי 4X4 בשטח בליווי רחפנים ומצלמות ניידות, ובעזרת כל הציוד הזה אנחנו תופסים המון קבלנים ששופכים פסולת בניין ברחבי העיר".
איך אפשר לעקוב אחרי הפעילות של כל הקבלנים כשיש עשרות אלפי יחידות דיור שנבנות רק בראשון לציון?
"אנחנו מתחברים לאיתורן של המשאיות. כשיש עבודה באתרי בנייה שאנחנו מודעים לה, אנחנו מחייבים את הקבלנים להעביר את האיתורנים של המשאיות כדי לעקוב אחרי התנועה שלהן ואנחנו בודקים שהן באמת הגיעו לאתרי ההטמנה המיוחדים. לא מספיק לי שמביאים אישור בכתב, כי הם מזייפים את האישורים האלה. יש להרבה גורמים סיבה לעשות את זה, הקבלן יכול לחסוך כסף רב בכך שהוא לא מוותר על אתר ההטמנה או לחלופין נהג המשאית מעדיף לקחת את הכסף לכיס שלו במקום לשלם אותו באתרים המיוחדים.
כרגע יש שלושה או ארבעה אתרים עיקריים שהם מגיעים אליהם - למשל איזור נחלת צפון או איזור שכונת נרקיסים ויס פלנט. מי שעובר ליד המקומות האלה יכול לראות גבעות של פסולת שקמו במקומות האלה, ממש חיריות קטנות שצצו בראשון לציון. יש גם באיזור האצטדיון קבלנים ששופכים פסולת".
כדי להבין את המוטיבציה של הקבלנים או נהגי המשאיות יש להבין את התהליך הכלכלי. כל מכולה עם פסולת בניין אמורה לעבור למתקן מיוחד, שם מפרידים בין סוגי הפסולת וטוחנים את האבנים והאדמה לחומר שבו אפשר להשתמש אחר כך לסלילת כבישים או לעבודות גננות. כל משאית כזאת משלמת אלפי שקלים על כל מכולה שהיא מביאה למתקן. "מדובר בחיסכון של מיליוני שקלים עבור הקבלנים, זאת תעשייה שמגלגלת מילוני שקלים", אומר נחמני.
הצעד הבא: להחרים משאיות
אז איך נלחמים בתופעה? הרי נראה שקנסות של אלפי שקלים לא ממש משפיעים על עברייני הסביבה. בעירייה מספרים כי התחילו עכשיו בקו חדש שאמור "להכאיב" יותר - החרמת משאיות. "תפסנו עד כה שתי משאיות והחרמנו אותן", אומר נחמני. "משאיות כאלו עולות כמיליון שקלים וכרגע הן אצלנו ואנחנו מחכים להחלטת בית משפט אם אנחנו יכולים להוציא אותן למכירה. זה עונש חמור מאוד שאנחנו מטילים רק אם העבריין חוזר על אותה עבירה פעם אחר פעם. במקרים האחרונים היה מדובר בנהגי משאית שקיבלו כמה פעמים דוחות, כל אחד בשווי של כ־1,500 שקלים, והיו מקרים שהם הגיעו יום אחרי יום למרות שנתפסו.
יוגב כהן: "בכל התופעה הזאת מעורבים הרבה גורמים עברייניים, אבל לא תמיד אנחנו תופסים על חם ויש לנו עבודת בילוש לעשות. אנחנו ממש מחפשים באדמה קצה חוט"
"יש קבלן מאוד גדול בתחום השיפוצים, חברה גדולה שפועלת בראשון לציון והוא מקצה מכולות לבתים שעושים שיפוצים והוא זה שאחראי גם לפנות את הפסולת. הוא נתפס לא מעט פעמים על ידי אנשי הסיירת שלנו, הוא הגיע אליי הרבה מאוד פעמים ובכל פעם מחדש שילם אצלי אלפי שקלים בגלל דוחות שהוא קיבל".
אתם לא עושים את העבודה שלמעשה המשטרה אמורה לעשות?
"הם מסייעים לנו כשיש קשיים. ליחידה שלנו יש סמכויות לביצוע מעצרים, אבל אנחנו משתדלים להימנע מזה ולתת למשטרה לבצע את המעצרים".
באופן לא מפתיע, גם לתופעה הזאת מתגלגלים עבריינים ואנשי העולם התחתון כפי שמספרים גם בחברה לביטחון. "מעורבים פה הרבה גורמים עברייניים", מספר מנהל יחידת איכות הסביבה שאחראית על הסיירת, יוגב כהן. "לאחרונה תנופת הפיתוח והתשתיות בראשון לציון וגם בכל העוטף שלה היא מאוד חזקה בגלל בנייה של מחיר למשכן או העבודות על הרכבת ואין להם איפה להיפטר מהאדמה ופסולת הבניין אז הם נפטרים מהם ברחבי העיר. בדרך כלל במקומות שכוחי אל שקשה להיכנס אליהם, אין שם נוכחות ולא רואים אותם, כמו איזור הסופרלנד, גן הוורדים, האיזור החקלאי של נחלת יהודה ועוד. כשאנחנו תופסים אותם על חם הם מספרים שלל תירוצים: 'לא נסגר לי הארגז' או 'עצרתי רק לפיפי'. בסוף העבריין נאלץ להודות שהוא נתפס".
תפיסות כאלו של גורמים עברייניים בטח מסתיימים אחרת מאשר פקח שנותן דוח על חניה.
"זה מגיע לפעמים למצבים שפקחים מותקפים. לא מזמן תפסנו על חם אדם שמנהל אתר לקליטת עפר והוא ראה איך ניידת שלנו חסמה את המשאית ששייכת לו מלעבור ולהמשיך בנסיעה והוא בא וניגח את הניידת. בפעמים אחרות הוא איים על הפקחים שיפגע בהם וזה כבר עבר לטיפול המשטרה והוא קיבל צו הרחקה מהעיר. בכל התופעה הזאת מעורבים הרבה גורמים עברייניים", הוא אומר. "אבל לא תמיד אנחנו תופסים על חם ויש לנו עבודת בילוש לעשות. אנחנו ממש מחפשים באדמה קצה חוט שיסגיר באיזה קבלן מדובר, מעבר לכך אנחנו פורשים 40 מצלמות נסתרות במקומות שאנחנו חושבים שיש איתם בעיות. בשנה האחרונה כבר נתנו 300 דוחות על השלכת פסולת".
קבלן: "זה חוסך הרבה כסף"
בקרב הקבלנים ועובדי הפינוי אף אחד לא יודה שהוא עושה זאת, אך הם גם לא מכחישים שיש כזאת תופעה. דלאל, קבלן פינוי פסולת שעובד גם בראשון לציון, סיפר ל"מיינט ראשון": "אני מכיר כאלה שזורקים את העפר והברזלים בדרך כי זה חוסך להם המון כסף וגם זמן: במקום לנסוע רחוק לאיזור הדרום ושם להגיע למתקן מסודר, הוא נכנס שתי דקות למקום צדדי בדרך, מוריד שם את הזבל שלו וממשיך בנסיעה. אלו מקומות שלא רואים אותם ואין שם בני אדם, אז אף אחד לא מפריע לו. אני אישית נמנע מזה כי זה לא שווה לי להיתפס ולהרוס את השם שלי".
קראו גם:
מוקדי הפסולת הפיראטית
איזור הסופרלנד
גן הוורדים
השטח החקלאי בנחלת יהודה
חולות ראשון
שכונת נרקיסים