רס"מ ניסים יצחק פותר תשבצים וחידות מורכבות. לא על נייר, או בחוברת תשחצים רבת עמודים, אלא בזירות פשע, בעקבות שודד, אנס או רוצח שככל הנראה הותירו עקבות. הוא צריך לחבר את פיסות המידע ולהרכיב את התמונה, בתקווה שזאת תוביל אל העבריין. או בארבע מילים - סגן מז"פ במרחב איילון.
4 צפייה בגלריה
רס"מ ניסים יצחק
רס"מ ניסים יצחק
רס"מ ניסים יצחק
(צילום: טל שחר)

ניסים (40) נשוי בשנית, ואב לשני תאומים (11 וחצי), מתגורר ברחובות. הוא גדל במושב יציץ, סיים תיכון במועצה אזורית גזר, שירת כסמל מחלקה בגולני ולאחר מכן התגייס למשטרה, ליחידה המרכזית (חקירות ומודיעין) בתל אביב. כבר 12 שנה שהוא לובש את המדים הכחולים, ולאורך התקופה הזאת התקדם בסולם התפקידים, עד שממש לאחרונה (ובנסיבות טרגיות) מונה לסגן מז"פ (זיהוי פלילי) של מרחב איילון, הכולל את חולון, בת ים ודרום תל אביב-יפו.

4 צפייה בגלריה
רס"מ ניסים יצחק
רס"מ ניסים יצחק
רס"מ ניסים יצחק
(צילום: טל שחר)

"מדובר במרחב עם עם אינספור אירועים בכל שבוע", אומר ניסים, שבתקופה הקצרה מאז שנכנס לתפקיד כבר הספיק לטפל במספר אירועי רצח, ירי, מילכוד כלי רכב, והנחת מטענים בסמוך לבתי מגורים. "במשטרה אנחנו קצרים באנשים, ובמז"פ בפרט, ואנחנו מנסים להגיע ולגעת בכל מקרה, אבל המשימה לא פשוטה".
ניסים, כאמור, ירש את התפקיד בנסיבות טרגיות, לאחר שמפקדו וחברו הטוב, רס"מ ויטלי קרסיק ז"ל, נהרג במהלך אירועי ה-7 באוקטובר. "הייתי בבית עם הילדים והתעוררנו כמו כולם לאזעקות בשעה 06:30 בבוקר", הוא משחזר השבוע.
"תוך כדי ויטלי, שבאותו הזמן היה סגן מפקד היחידה, שלח לנו הודעה ממסיבת נובה: 'אנחנו בדיוק מפנים את האנשים'. עליתי על ציוד והייתי מוכן להקפצה למשטרה או למילואים. הטלפון הראשון שקיבלתי היה מהמילואים, ובשעה 17:00 בערב כבר הייתי בשטח כינוס, שם אני משמש כסמל במחלקה 5, במסייעת של גולני".

4 צפייה בגלריה
רס"מ ויטלי קרסיק ז"ל
רס"מ ויטלי קרסיק ז"ל
רס"מ ויטלי קרסיק ז"ל
(צילום: פרטי)

"הייתי בנחשונים ומוכן לרדת לעזה או לעלות לצפון, ותוך כדי המשיך להתגלגל הסיפור של ויטלי. הבנו שהוא לא עונה ולא מגיב, ורק בשעה 18:00 קיבלנו הודעה שהוא נרצח ליד קיבוץ רעים. כבר הייתי במילואים, אבל הצלחתי לצאת ללוויה שלו. אמנם ויטלי היה גיבור ושוטר למופת, אבל לא הייתה שנייה להתאבל, חזרתי למילואים ואחרי כמה ימים עלינו לצפון.
"במהלך התקופה קיבלתי אינספור הודעות מהמשפחה ומחבריי מהמשטרה, ואחרי החודש ששכבנו על גבול הצפון, משכו אותי חזרה למשטרה לאיזה חודש. אבל פתאום הודיעו לי מהמילואים לחזור, כי יורדים לעזה, וכמובן הצטרפתי אליהם ולחמתי שם".

4 צפייה בגלריה
רס"מ ניסים יצחק בשירות המילואים
רס"מ ניסים יצחק בשירות המילואים
רס"מ ניסים יצחק בשירות המילואים
(צילום: פרטי)

"היינו באזור נצרים ופילסנו עד הים", המשיך ניסים לשחזר. "כל יום-יומיים נכנסים עם האמרים. בסך הכל שירתי 97 יום במילואים לא פשוטים כלל. אני חייב לתת ציון לשבח לאשתי, שהייתה הרבה מאוד עם הילדים, ואף פיטרו אותה מהעבודה. למעשה, בעקבות זה היא גם התגייסה למשטרה. כך שמעבר למציאת עבודה, היא הבינה את המצב ורצתה לתרום ולהביא מעצמה".

חדר בריחה - על אמת


שבוע בלבד לאחר שהוא סיים את שירות המילואים, הוא כבר נקרא חזרה למשטרה, להיכנס לנעליים של ויטלי, ו"בשבילי זה היה כבוד עצום".
אלו ממצאים אתה זוכר שהצלחת לפצח מאז שהגעת למז"פ?
"היו מספר גילויים מעניינים, כמו פורץ שנפלה לו הכיפה - וזיהינו מי הוא בבדיקות DNA, ועד בדל סיגריה שהוביל אותי לפתור תעלומת פשע מאורגן. יחד עם זאת, במז"פ אנו נתקלים, נחשפים ומדברים עם האדם הפשוט, זה שחווה פשע נוראי או שפרצו לו הביתה. מבחינתי, להביא גילוי על פורץ שנכנס לאדם ישר הביתה הרבה יותר מעניין מכל מעבדת סמים או פשע מאורגן. מה שנראה הכי שטותי או לא משמעותי, מבחינה משטרתית או תקשורתית, ולא נחשב פשע חמור - זה מה שהכי מציק לי".
אתה יכול לתת דוגמה?
"הייתה אישה בבת ים שחיה בגפה וחסכה במשך שנים כ-15,000 שקל, שהיו מיועדים לשיפוץ המטבח בבית שלה. היא חיה בתנאים לא תנאים, אספה שקל לשקל במשך תקופה ארוכה, ואז נכוותה כי מישהו פרץ לבית שלה ולקח לה הכל. היא קצת פחדה כשהגענו אליה, והיה לי ממש קשה לעזור לה תוך ניסיון למצוא בדל ראייה. בסופו של דבר, הצלחנו למצוא את הפורץ ולהעמיד אותו לדין, אבל לצערי הרב את הכסף היא כבר לא ראתה".
יש לכם את כל הטכנולוגיה המתקדמת והצבעונית כמו שרואים בסדרות טלוויזיה אמריקניות?
"יש לנו את כל מה שאנחנו צריכים. אנחנו מאוד מתקדמים, אבל גם מפתחים ויוצרים אמצעים טכנולוגיים חדשניים. מה שחסר לנו בעיקר זה אנשים טובים, שמתאימים לתפקיד - אבל גם אכפת להם מהמדינה. הרי אף אחד לא מתגייס למשטרה בשביל המשכורת. זה אנשים שמגיעים מתוך תחושת שליחות, ואפילו התחלנו לגייס ישירות למז"פ. איש זיהוי פלילי הוא אדם שאוהב לפתור חידות, וצריך להבין שכל זירת פשע היא למעשה חדר בריחה על אמת".

קראו גם:

את התפקיד קיבל ניסים, בין היתר, בזכות היכולת שלו לשים לב לפרטים הקטנים, תכונה שהובילה אותו ללמוד בזמנו הפנוי 'עיצוב מוצר' במכון הטכנולוגי HIT בחולון. "ההתעסקות שלי במז"פ מאוד טכנית, ואחת האהבות הגדולות שלי היא מדפסות תלת-מימד", הוא מסביר. "כך שאפשר ליצור חומרים חדשים. עם היצירות האלה שאני לומד להכין, אפשר לייצר גם טכנולוגיות סופר-מתקדמות, למנוע פריצות לרכב ולפתח מוצרים אחרים שאנחנו צריכים בשטח.
"בסופו של דבר, בכל זירה צריך להיות גשש בלש, לראות מאיפה כל דבר מגיע, למה טיפת הדם בכיוון הזה - וכך יצא שהתחביב והלימודים שלי מתקשרים ליצירתיות הרבה שבתפקיד".