עובדי בית האבות הבולגרי בראשון לציון מבקשים לפרק את העמותה המפעילה, מהלך שעלול להוביל לסגירת המקום והעברתם של מאות קשישים ותשושי נפש. העמותה מתנגדת. המצב הכלכלי שלה מחמיר והחשש לעתיד הקשישים במקום גדול מתמיד. מה המסר שאנחנו מעבירים כעיר כשאנחנו פותחים בתי אבות יוקרתיים, וסוגרים את היחיד שמיועד לרמת ביניים או נתמכי רווחה? היכן אנחנו נזדקן?", אומר סגן ראש העיר איתי מתתיהו במכתב דחוף שהגיש לבית המשפט השבוע.
3 צפייה בגלריה
בית האבות הבולגרי
בית האבות הבולגרי
בית האבות הבולגרי
(צילום: מתוך אתר העמותה)

הפסד של מיליונים


בית האבות הבולגרי שוכן ברחוב האם בראשון לציון ומנוהל על ידי עמותת בית האבות על ידי איחוד עולי בולגריה ובמקום פועלות שתי מחלקות סיעודיות בהן כ-72 מיטות בתפוסה מלאה ואגף דיור מוגן בו 56 יחידות בתפוסה חלקית. בנוסף יש שתי מחלקות סיעודיות נוספות עבור תשושי נפש שמושכרות למפעיל חיצוני.

קראו גם:

את הבקשה לפירוק בעמותה הגישו כ-80 מתוך 140 עובדי העמותה בשיתוף הסתדרות העובדים הכללית. על פי הבקשה, מאז שנת 2019 העמותה הפסידה מעל 16 מיליון שקל והיא צפויה להפסיד בסיכום 2023 עוד 10 מיליון שקל, זאת לא כולל מיליוני שקלים שהעמותה חייבת, מצב שמעמיד אותה בחובות עתק.
לטענת העובדים, המצב נגרם עקב ניהול כושל. עוד טוענים העובדים, נעשו ניסיונות לממש תוכניות הבראה להצלת העמותה אך הם לא צלחו. בנוסף, לטענתם קיים סכסוך כספי בין העמותה למשקיע שהיה אמור להציל את בית האבות, וזאת עקב העובדה שחובות העמותה גדולים ושבמסגרת חקירת הנהלת העמותה בדיון בבית המשפט המחוזי עלתה טענה כי העמותה השתמשה בפיקדונות הדיירים.
למרות הממצאים, העמותה הגישה התנגדות למתן צו פירוק בו נטען כי מדובר בפגיעה קשה ובלתי מידתית בעמותה הקיימת מזה 60 שנה. בהתנגדות נטען כי לעמותה נכסים בשווי של כמעט 108 מיליון שקל, לעומת סך חובותיה והתחייבויותיה שעומדים על 35 מיליון שקל בלבד.

3 צפייה בגלריה
מבדידות לסולנות
מבדידות לסולנות
חשש לגורל הקשישים
(צילום: ShutterStock)

עוד נטען כי הסיבה העיקרית לקשיים הכלכליים של העמותה הוא ההסכם הקיבוצי שנחתם עם העובדים וכי לא ניתן להשוות בית אבות שמעניק מענה לאזרחים מחוסרי יכולות ונתמכי משרד הרווחה לבתי אבות שמתבססים על אוכלוסייה מבוססת. עוד נטען כי פירוק העמותה יוביל להפסד של עשרות מיליוני שקלים כיוון שהעמותה חוכרת מהעירייה 4.5 דונם.

חשש לגורל הקשישים


בזמן שהצדדים נאבקים ביניהם בבית המשפט, עולה חשש גדול כי המקום ייסגר ומאות קשישים ימצאו עצמם ללא מענה, בעיקר כיוון שבראשון לציון מדובר בבית האבות היחיד שמתקיים בו הסדר לקליטה של תושבי העיר שנתמכים ברווחה.

3 צפייה בגלריה
איתי מתיתיהו
איתי מתיתיהו
"אל תשליכני לעת זקנה". איתי מתיתיהו
(צילום פרטי)

"אל תשליכני לעת זקנה", מתריע סגן ראש העירייה, איתי מתיתיהו שאומנם מחזיק בתיק הנוער והצעירים, אך נחרד מהמחשבה שהמקום ייסגר. "הליך פירוק העמותה עלול להביא למצב של סגירת בית האבות שמשמעותה כוללת העברת מאות קשישים שגרו כאן כל חייהם אל מחוץ לעיר, מה שעלול לגרום לדרדור במצבם", מסביר מתיתיהו במכתב בהול לבית המשפט, "אני תומך בהמשך קיום העמותה ומעורבותה בניהול בית האבות. היא זו שדואגת לחוסים ולקשר החם בינם לבין הקהילה. אני מבקש לדון היטב ולשקול את כל ההשלכות הקשות של החלטה זו על דיירי המקום ועל החברה בכלל. אסור לנו להזניח את דור המייסדים, בטח לא לשלוח אותם להזדקן רחוק מאיתנו".
מהעמותה נמסר באמצעות עורך דינה מימון אביטן: העמותה הוקמה לפני כ-60 שנה ופועלת מאז לטובת האוכלוסיה המבוגרת באזור המרכז. חברי הנהלת העמותה עובדים בהתנדבות מלאה. בית האבות הבולגרי נחשב למוסד איכותי הדואג לרווחת הקשישים ולאיכות חייהם. המשבר הכלכלי הפוקד את העמותה מקורו בשכר עובדי העמותה ובהסכמים קיבוציים מיטיבים עם רמות שכר המגיעות לכ-40% מעבר למקובל במשק בתפקידים דומים. העמותה מצרה על הדרך בה בחרו העובדים, ונראה שהם יהיו הראשונים להיפגע מהדרך בה בחרו. העמותה משתפת פעולה באופן מלא עם הנאמנים שמונו מטעם בית המשפט על מנת למצוא את הדרך הנכונה להמשך הפעלת בית האבות, תוך שמירה על פעילות בית האבות ודייריו היקרים".