מיליון מאתיים שקלים, זה הסכום שהקציבה עיריית ראשון לציון לפיילוט ייחודי שיזמה במטרה למגר את הפשיעה בשכונה המפוקפקת ביותר בעיר, שכונת רמב"ם, לאחר שנים שהתושבים סובלים ומתלוננים. האם המהלך יצליח? "אני מתפללת שהתוכנית הזאת תצליח, אחרת השכונה הזאת הולכת לאבדון", אמרה השבוע תושבת המקום ל"מיינט ראשון".
5 צפייה בגלריה
הפקחים על איזי ריידר. "אנחנו מתמודדים עם אירועי סמים, אלכוהול וגם בני נוער שעושים בעיות"
הפקחים על איזי ריידר. "אנחנו מתמודדים עם אירועי סמים, אלכוהול וגם בני נוער שעושים בעיות"
הפקחים על איזי ריידר. "אנחנו מתמודדים עם אירועי סמים, אלכוהול וגם בני נוער שעושים בעיות"
(צילום: קובי קואנקס)

התושבים: נרקומנים בכל פינה


בתחילת החודש עסקת סמים שהתרחשה ברחוב הרצל בשכונת רמב"ם בראשון לציון הסתבכה וכמעט הסתיימה במוות. בין הלקוח הוותיק שכבר רכש קוקאין בעבר ובין סוחר הסמים הקבוע שלו פרץ ויכוח על רקע כמות החומר. הלקוח שילם פחות מהסכום שנקבע וכשניסה לצאת מהרכב הסוחר תקף אותו ולקח ממנו את הטלפון הנייד שלו, בתגובה הלקוח נתלה על הרכב אך הסוחר החל לנסוע במהירות וכמעט הרג את הלקוח.
קצת קשה להאמין שהאירוע הזה התרחש בלב ראשון לציון בשעת ערב מוקדמת, אך את תושבי השכונה שום דבר כבר לא מפתיע. שכונת רמב"ם תמיד הובילה את מפת הפשיעה של ראשון לציון ונחשבה לשכונה עם אחוזי פשיעה גבוהים במיוחד יחסית לשאר העיר: נרקומנים רדומים בגינות ציבוריות, בני נוער שיכורים ופריצות לאור יום הם רק חלק מהשגרה בשכונה הגדולה ביותר בראשון לציון.
בתחילת החודש נשדדה קשישה ברחוב הרצל, סמוך לתחנה המרכזית, והמשטרה עדיין מחפשת את החשוד במעשה. זמן קצר קודם לכן נשדד דוכן פיס ברחוב הרצל באיומי אקדח, ואלה רק חלק מהמקרים שדווחו למשטרה בתקופה האחרונה.

5 צפייה בגלריה
נרקומנים בשכונה. סחר בסמים בגינות
נרקומנים בשכונה. סחר בסמים בגינות
נרקומנים בשכונה. סחר בסמים בגינות
(צילום: פרטי)

לפני כחודשיים נערך מפגש בין תושבי השכונה לגורמים בעירייה, במהלך הדיון תושבים רבים סיפרו כי הם חשים שאיבדו את הביטחון האישי בעקבות האירועים הפליליים הרבים שמתרחשים בשכונה והפצירו בעירייה למצוא פתרון למצוקה. כתוצאה מהשיח החליטו בעיריית ראשון לציון לפתח תוכנית פיילוט ייעודית שהוכנה במיוחד לשכונה, בעלות של 1.2 מיליון שקלים, זאת לאחר שמופו כלל גורמי הסיכון, והשבוע היא החלה לפעול בשטח.
"כבר כמה שנים שהשכונה הזאת נחשבת למקום הכי גרוע בראשון לציון", מספרת תושבת השכונה, "זה לא קשור למבנים וגם לא לאוכלוסייה, אלא להיפך, יש כאן קהילה מדהימה. אבל בשנים האחרונות הגיעו לכאן אנשים רק בגלל ששמעו שהפשיעה כאן חוגגת. עובדים זרים, שיכורים ונרקומנים הפכו את רמב"ם לבית שלהם. הם השתלטו על הגנים הציבוריים, בשעות הלילה יש כאן סחר בסמים כאילו זו פעולה יומיומית, כמו דוכן מיצים רק עם סמים. יש גם תופעה מאוד מדאיגה של מסוממים שמנסים להיכנס לבתים, בדרך כלל הם עושים את זה בניסיון למצוא משהו לגנוב ולכן כאן כולם נועלים את הדלתות, אבל זה מפחיד, רק המחשבה שפתאום ייכנס לי נרקומן הביתה מבעיתה אותי, אלו אנשים שאין להם מה להפסיד".
היא מספרת על אירוע מפחיד שהתרחש לקרובת משפחתה: "יש לי בת דודה שגרה ברחוב הגדוד העברי ונרקומן פתח לה את הדלת של הבית מול הפרצוף, היא מיד צרחה ולמזלה הוא נבהל יותר ממנה וברח. בדרום פורצים גם אונסים ילדים, אנחנו לא רוצים לחיות במציאות כזאת. אני מתפללת שהתוכנית הזאת תצליח, אחרת השכונה הזאת הולכת לאבדון".

5 צפייה בגלריה
 דר רחוב בעיר. האם העיר תיפרד מהמוניטין השלילי?
 דר רחוב בעיר. האם העיר תיפרד מהמוניטין השלילי?
דר רחוב בעיר. האם העיר תיפרד מהמוניטין השלילי?
(צילום: פרטי)

גם בתה של התושבת מספרת על חוויה דומה, כאשר דווקא בגיל 15, כשהיא אמורה לגלות עצמאות, היא נאלצת להסתמך על הוריה. "אבא שלי מלווה אותי לכל מקום, אין דבר כזה לצאת מהבית בלילה. גם אם חברות אוספות אותי מהבית אבא יסתכל מהחלון או ילווה אותי בחדר המדרגות כדי לבדוק שאין שם איזה מסומם שמתחבא לי.
"אנשים חושבים שראשון לציון זו עיר ברמה, אבל כשמגיעים לשכונה שלנו זה כמו מרכז פשיעה, אין הבדל בינינו לבין דרום תל אביב. יש לי חברים מהכיתה שלפעמים יושבים בפארק, אני לא מעיזה לשבת איתם, כבר כמה פעמים ניגשו אלינו נרקומנים וביקשו אש או כסף, זה הזוי. אומרים שבני הנוער עושים בעיות, אבל לא בודקים איזה טיפוסים מסתובבים כאן ומסכנים אותנו".

התוכנית העירונית: כוחות בשכונה


על המצב הזה בדיוק החליטו בעיריית ראשון לציון להכריז מלחמה. לאחר עבודת מטה מול המוקד העירוני והמשטרה, השכונה מופתה לפי אזורים מועדים לפורענות ואף נבדק לוח הזמנים של המוקדים, כדי לבחון היכן ומתי האזורים המדוברים עמוסים בגורמי פשיעה.
השבוע כבר החלה החברה העירונית לביטחון וסדר ציבורי, להפעיל כוח משימה מיוחד שיפעל בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע על ידי סיורים, מצלמות ורכבי סיור מיוחדים מסוג איזי ריידר, בכל רחובות השכונה.
"מדובר בפיילוט ראשוני שמותאם לשכונה", מסביר סגן מנהל אגף הסיור, גיל בן נעים. "אנחנו שומעים את התושבים, הם מספרים על חוסר ביטחון, על אירועי אלימות רבים, בני נוער שמסתובבים בפארקים, עבירות סמים ואלכוהול וחשש גובר. לכן כרגע לקחנו את השכונה כפרויקט וגייסנו את כל מה שצריך כדי למגר את הפשיעה. ראשית הכנסנו לשכונה פקחים רכובים על איזי ריידר, זה רכב ירוק, מצויד בצ'קלקות, צופר ומצלמות שמוגדר כקלנועית ויכול להיכנס לפינות שניידות לא מגיעות אליהן, כמו סמטאות, שבילים צרים וגינות ציבוריות, מקומות שלרוב מועדים לפורענות ושם מתמקדת הפשיעה.

5 צפייה בגלריה
הפקחים על איזי ריידר
הפקחים על איזי ריידר
"תושבי השכונה לא לבד ואנחנו כאן להגן עליהם"
(צילום: קובי קואנקס)

"הכלים האלו מתמקדים רק בשכונת רמב"ם כאשר הפקחים עובדים בצמדים. מיפוי השכונה נעשה על בסיס מקומות רגישים, מוסדות חינוך, פארקים, מרכזי עסקים וכדומה, וכמובן גם פילוח אירועים לפי שעות.
"רישתנו את השכונה בעשרות מצלמות, 11 מוקדים שונים מצולמים מכל פינה ועוד חמישה מוקדים בתהליך התקנת מצלמות, מראש בחרנו במוקדים שעל פי עבודת המטה גילינו שיש בהם ריבוי עבירות. אבל אין טעם בצילום אם אין משהו שיקלוט את המידע, לכן הצבנו סייר מצלמות שתפקידו לשבת במוקד העירוני ולתצפת במסכים באופן קבוע".
אך גם בעירייה מבינים שעם כל הכבוד לציוד, את הפשיעה יכולים למגר רק לובשי מדים. "בכל משמרת יש שני פקחים על איזי ריידר, ניידת שיטור משולב של פקח ושוטר וניידת פיקוח עם שני פקחים, לכל אחד יש מסלול משלו שמותאם לפי שעות הפעילות במוקדים בעייתיים וכך למעשה כל הזמן סורקים את כל השכונה.
"בסופי השבוע כל משמרת נפתחת ב'נחשול', כאשר כל הגורמים שעובדים יחד נפגשים לתדריך ומשם יוצאים לנסיעה בשורה אחידה בשכונה, ורק לאחר מכן כל פקח ממשיך לסיור שלו. זו נוכחות אבל זו גם אמירה, שתושבי השכונה לא לבד ואנחנו כאן להגן עליהם".

מושכים מבטים


בפועל התושבים כבר ערים לנוכחות המוגברת ברחובות השכונה. "אין ספק שהאיזי ריידר מיד מושך תשומת לב", מספר הפקח אריאל בילדרמן, שנמצא בתפקידו כבר 13 שנה. "אני מכיר את השכונה היטב, את התלונות והבעיות שלה והמטרה היא לשים לזה סוף. האיזי ריידר לא רק נראה מרשים אלא גם מביא נוכחות, זה מיד מושך מבטים ומבהיר לכולם שיש אכיפה בשטח.

5 צפייה בגלריה
שכונת רמב"ם ראשון לציון
שכונת רמב"ם ראשון לציון
שכונת רמב"ם ראשון לציון. יש אכיפה בשטח
(צילום: אבי מועלם)

"כמובן שיש גם הערות כמו 'על זה אתם מבזבזים כסף', אבל רוב התושבים מפרגנים, הם מבינים את החשיבות של מיגור הפשיעה בשכונה ואומרים מילה טובה. אנחנו מתמודדים עם אירועי סמים ואלכוהול אבל גם הרבה מצבים של בני נוער שעושים בעיות, זה דורש מאיתנו גישה קצת שונה, אבל הכל תלוי בשיקול הדעת של הפקח באותו מצב. אנחנו מגיעים על בסיס פניות, אבל גם יוזמים מטעמנו ביקורים במקומות נדרשים".

קראו גם:

לאחר כל המאמצים, בעירייה מאמינים כי המהפך המיוחל מעבר לפינה ובקרוב שכונת רמב"ם תוכל להיפרד לשלום מהמוניטין הפלילי שלה. "כפי שהבטחתי, נפעל באפס סובלנות כלפי מי שיפגע בתחושת הביטחון של תושבינו", אמר ראש העירייה, רז קינסטליך. "לאחר תוכנית סדורה ומפורטת שהכנו, אנחנו יוצאים לדרך עם תוכנית פעולה מאסיבית בשכונה. אני בטוח כי הגברת הפיקוח והאכיפה בשכונה תביא לירידה משמעותית בכל פעילות מטרידה או לא חוקית, אם היא מתקיימת, אך מעל הכל תגביר את תחושת הביטחון האישי בשכונה ובקרבת המגורים וזה בעיקר מה שחשוב לנו".