"מה הייתם עושים אם היו מודיעים לכם יום אחד, שבגלל שאתם מצטיינים בהתנהלות כלכלית, לוקחים לכם מחשבון הבנק, מס מסך ההכנסות שלכם למדינה, בנוסף למיסים שאתם משלמים….?".
כך הדגים היום (ראשון) ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, את מה שהוא מגדיר כהחלטה מקוממת של ועדת הכספים שהצביעה על העברת "קרן הארנונה" של ערים שונות בישראל, ביניהן ראשון לציון, לטובת בנייה בערים מוחלשות. ראשי הרשויות, וביניהן קינסטליך, יוצאים למאבק - ומשביתים את העיר.
2 צפייה בגלריה
רז קינסטליך
רז קינסטליך
רז קינסטליך. יוצא למאבק
(צילום: קובי קואנקס)
מחאת קרן הארנונה עולה מדרגה. לאחר שהבוקר (ראשון) הגיעו תושבים רבים להפגין מול הכנסת, וראשי רשויות, ביניהן יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס וראש עיריית ראשל"צ, רז קינסטליך, נשאו דברים חריפים בוועדת התקציב, הוחלט לצאת החל ממחר (שני) לשביתה.
על פי החלטת ראשי הרשויות בישיבת החירום שהתקיימה היום, בעקבות הצבעת ועדת הכספים על העברת ״קרן הארנונה״ כחלק מחוק ההסדרים, הודיע השלטון המקומי על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים החל ממחר, יום שני, 15.5.2023, אלא אם יוסר חוק קרן הארנונה מחוק ההסדרים.
מראשי הרשויות יצאה הודעה רשמית המסבירה כי, "אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים. החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו".

מה יושבת מחר?


כלל השירותים העירוניים ולא יינתנו שירותי קבלת קהל, מענה טלפוני או שירות בערוצים הדיגיטליים.
מערכת החינוך העירונית מחר תושבת - למעט החינוך המיוחד (גנים ובתי ספר) ומעונות היום אשר יפעלו כסדרם, כולל הסעות היכן שיש.
הבגרות במתמטיקה שצפוייה להתקיים מחר - תתקיים כסדרה.
טיולים שתוככנו לצאת מחר - יצאו כסדרם.
באשר לאסיפות הורים שצפויות להתקיים מחר -הן תתקיימנה לפי שיקול דעת מנהלי/ות בתי הספר.
מרכזים קהילתיים, קאנטרים עירוניים, מוסדות תרבות וספריות העירוניות - יושבתו גם הם.

2 צפייה בגלריה
המחאה מול הכנסת
המחאה מול הכנסת
המחאה מול הכנסת
(צילום: אמיל וייס)

אחד ממובילי המאבק, הוא רז קינסטליך, שיצא בהודעה רשמית לתושבי העיר:
"השתתפתי היום בוועדת הכספים בכנסת בכדי למחות נגד חוק קרן הארנונה, ולוודא שחוק לא הגיוני שפוגע בנו ובכלל הרשויות בישראל - לא יעבור! מדובר בחוק המאפשר לממשלה להכניס יד עמוקה וגסה לתקציבי הרשויות המקומיות, ‏להלאים את הכספים ולהשתמש בהם לצרכים פוליטים וסקטוריאליים על חשבון רווחת התושבות והתושבים. לא הגיוני שיקחו לנו כספים שמיועדים לרווחת התושבות והתושבים שלנו, בשל העובדה שאנחנו עירייה מצטיינת, שיודעת להתנהל כלכלית, למטרות פוליטיות.
"מדובר בחוק שיגרום להחלשה גורפת של הרשויות בארץ ושל ראשי הערים. אותם ראשי ערים שבזמן חירום ותקופות מורכבות - תפעלו את האירועים במקום השלטון המרכזי מבלי שקיבלו סמכויות, אך כובד האחריות נופל עליהם. ‏לא נסכים לחוק הזה לעבור, גם אם המשמעות היא השבתה כללית של הרשויות. לא ניתן שיגעו בכספכם, האמורים לשרת אתכם ולא ניתן להחליש את הרשויות המקומיות".