בעקבות החמרת מטרדי הרעש בצומת ראשון: מבקר המדינה בודק תלונה של תושבי שכונת כצנלסון נגד המשרד להגנת הסביבה בטענה כי המשרד אינו מטפל במפגע הרעש שנוצר ממחלף ראשון על כביש 4. "מעבירים אותנו מאחד לשני ולא לוקחים אחריות".
2 צפייה בגלריה
המחלף בכביש 4. "משהו השתנה שם"
המחלף בכביש 4. "משהו השתנה שם"
המחלף בכביש 4. "משהו השתנה שם"
(צילום: קובי קואנקס)
כבר מעל שנה שתושבי שכונת כצנלסון טוענים כי הרעש ממחלף ראשון על כביש 4 החמיר בצורה בלתי נסבלת. מדובר בעיקר בדיירים מהרחובות הבריגדה, המעיין, הפרדס הראשון, כצנלסון ושדרות בן גוריון.
"לא ברור איזה שינוי נעשה בכביש, אבל הרעש החמיר בצורה חריגה", טוען תושב מהשכונה, אביב שגיא, "אני לא מדבר על שעות עומס או על אופנועים עם אגזוזים שנשמעים כמו משהו שהתפוצץ, אני מדבר על סוף השבוע, כשהכביש ריק ועדיין הרעש לא סביר".
התושבים פנו למשרד להגנת הסביבה, שהסביר שלמחלף נוסף נתיב תחבורה ציבורית וייתכן שהוא הגורם לרעש, והפנה אותם לוועדה לתשתיות לאומיות, וכשלא הצליחו לקבל מענה פנו התושבים ישירות למבקר המדינה. "רכשתי מכשיר לבדיקת רעש וגיליתי כי בעוד שהרעש המותר הוא בין 62 דציבלים ל-65, ביום רגיל הרעש כאן חורג מ-70 דציבלים. לצערי כולם מתעלמים מאיתנו, היחיד שבאמת בא וניסה לעזור זה מחזיק תיק התחבורה, איציק אבשלומוב, אבל אנחנו צריכים שמשרדי הממשלה שאמונים על השטח יטפלו בו".

2 צפייה בגלריה
הכביש הסואן ממש ליד הבית
הכביש הסואן ממש ליד הבית
הכביש הסואן ממש ליד הבית
(צילום: איילת רוטה)

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: עמדת המשרד היא שיש לבחון חלופות תכנוניות המצמצמות חשיפה של אוכלוסייה לרעש ובכלל זה הרחקת יחידות מגורים מכבישים סואנים כדוגמת מחלף ראשון לציון. לצורך כך, המשרד במסגרת דיונים שונים במוסדות התכנון מתריע מפני פוטנציאל חשיפה לרעש, וכן דורש בחינה אקוסטית ומיגון אקוסטי במידת הצורך. בתוכניות שבהן המשרד להגנת הסביבה הוא היועץ הסביבתי למוסדות התכנון – יכולת ההשפעה שלו רבה, אולם כשאינו כך יכולת ההשפעה שלו מצומצמת. היועץ הסביבתי במוסדות תכנון כמו הות"ל והוותמ"ל הוא חיצוני. בעניין זה, בכביש 4 נוספו נתיבי תחבורה ציבורי, בכל אחד ממסלולי הכביש, וייתכן שעקב כך גבר הרעש. התוכנית אושרה על ידי הות"ל – והמשרד להגנת הסביבה אינו יועץ סביבתי לוועדה".