יש דבר אחד משותף לעבריינים בכירים ולחברי האלפיון העליון בישראל - אלה וגם אלה לא סומכים על משטרת ישראל. הפתרון מבחינתם הוא הקמת "משטרות אבטחה" פרטיות שפועלות כל הזמן סביבם וסביב בני משפחתם. העלויות יכולות להיות דמיוניות: האבטחה של חלק מבעלי ההון והאלפיון העליון בישראל עולה יותר מהשכר השנתי הממוצע של מנכ"לים במדד תל אביב 100.
2 צפייה בגלריה
אבטחה באלפיון העליון
אבטחה באלפיון העליון
אבטחה באלפיון העליון
(צילום המחשה: Gencraft)

25 מיליון שקל בשנה


הרמה האבטחתית בישראל היא בין הגבוהות בעולם, והעלויות בהתאם: נציגות ישראלית של חברת הייטק בינלאומית מוכרת הוציאה בשנה שעברה כ-25 מיליון שקל על אבטחת מנכ"ל החברה בארץ - כשהוא בבית, במשרד או במהלך סיורים ברחבי ארצות הברית. עלות אבטחתו בשנה גבוהה יותר ממה שחברות אחרות מוציאות על אבטחה בכלל.
כיאה לעיסוק המתנהל בצללים, המחירים הרשמיים בענף אינם מתפרסמים כמו בתפריט של מסעדה. ככלל, הגנה אישית, במיוחד מסביב לשעון, היא עסק לא זול והעלות הבסיסית עלולה לנוע בין שני מיליון שקל ל־5 מיליון שקלים בשנה: "אבטחה בכמה בתים, תחבורה, צוות הגנה, סייבר ונסיעות – ואם יש לך גם אישה וילדים, החבילה הבסיסית תעלה כמה עשרות מיליוני שקלים", מספר דניאל זגורי (בן 38) מנהריה, בעל חברת האבטחה הפרטית "סטארוורד סקיוריטי". דניאל הוא יוצא שב"כ, כל חייו עוסק באבטחה בארץ ובאפריקה, עד שהחליט לפתוח את החברה שמספקת אבטחה אישית לכמה מבכירי המשק הפרטי בישראל.

2 צפייה בגלריה
דניאל זגורי
דניאל זגורי
דניאל זגורי
(צילום: רן שטרית)

חשוב לציין, כי לא כל הבכירים של חברות הענק צריכים אבטחה. מנכ"ל שנמנע מאור הזרקורים, מסרב סדרתי לראיונות לתקשורת ומעביר כספים לצדקה באנונימיות, יכול להיטמע בציבור בקלות רבה יותר. יחד עם זאת, דיווחים לבורסה הישראלית מספקים הצצה להוצאותיה של חברה. החברות לא חייבות לדווח על הטבות שמקבלים העובדים – כמו חטיפים בחינם או מאבטחים בכניסה לבניינים. אבל הטבות שמקבלים רק המנהלים, כמו שומרי ראש או מערכות אבטחה לבית, חייבות בתשלום מס וצריכות להיכלל בדרך כלל בדיווחי המנהל לרשויות המס.

חיישנים וגלאי לחץ


רוב החברות משלמות למנכ"לים כדי שיוכלו להשתמש במטוסים פרטיים גם בנסיעות פרטיות – כדי להבטיח את שלומם ולאפשר להם גמישות לחזור בהתראה קצרה. כמה מהחברות מעניקות למנהלים נהגים ומשלמות על אבטחת הבתים, ואילו רק חברות ספורות מאוד מממנות שומרי ראש. "יש לי כמה לקוחות, שהחשבוניות שלהם מאוד גדולות בסוף החודש. אחד מהלקוחות שלי בהרצליה פיתוח מוציא חצי מיליון שקל בחודש, ויש לו מספר מאבטחים על הבית. כל נציב שנמצא בבית מתומחר ב-130 שקל, ותכפיל את זה ב-24 שעות, ואז כפול מספר המאבטחים, כשכל מאבטח כזה יוצא 1,800 שקל ליום לפחות. זה יוצא לא מעט כסף".
מאיפה מגייסים את המאבטחים?
"כל מאבטח צמוד חייב להיות עם רקע אבטחתי, כלומר יוצא יחידת 730, 'מגן' או הרשות להגנת עדים. יש רק מקום אחד שעושה את קורס האבטחה וזהו השב"כ. אבל לאורך הזמן, המאבטחים יודעים שהם לא יכולים להישאר עם המשכורות הזעומות של הארגון, ולכן מעדיפים לעבור לגוף פרטי.
"עבור כל לקוח אנו לומדים איזה סוג מעטפת אבטחה נדרשת - אם הוא צריך מינימום מאבטח ראשי, צמד, רכב ליווי, נקודת צימוד, צוות מקדים ועוד. יש לנו לקוחות שדורשים פעם בפעם בדיקה ברכב (זה לוקח כ-45 דקות), ואז לוקחים אותם למקום ייעודי שבודק שאין האזנות, הטמנות, חבלה, אלקטרומגנטיקה, כלב שיגיע וירחרח ועוד".
איזה סוג אבטחה יש בבתי העשירים?
"חומות, גדרות ומחסומים נוספים שמקיפים בתים של אנשים עשירים מאוד, כוללים בדרך כלל גם חיישנים לגילוי תנועה, שעליהם מותקנות מצלמות שיודעות לזהות פרצופים מסוימים. השטח שבין המחסומים החיצוניים לבית כולל בדרך כלל שכבות אבטחה נוספות של התראה, כמו גלאי לחץ, צמחייה צפופה או שביל עפר שהצעידה עליו מרעישה. הבתים כוללים בדרך כלל אמצעי אבטחה כמו חלונות עם זכוכיות מחוסמות, מצלמות, חדרים בטוחים, דלתות, קירות ומנעולים מחוזקים, ודברים פשוטים כמו צירים חזקים שמונעים אפשרות להפיל את הדלתות.
"חשוב להגן גם על המכשירים שבהם משתמש הבכיר - חוץ מהטלפון החכם, הטאבלט והמחשב, קיים צורך לאבטח מכשירים חכמים אחרים כמו אסלות חכמות, מקררים וכל מכשיר שמחובר לרשת הביתית. באמצעות גישה לרשת, גורם עוין יכול להשיג מידע רגיש שניתן להשתמש בו לסחיטה או לגניבת זהות".

הכל מתחיל בשב"כ


במערכת הביטחון בישראל פועלות מספר יחידות אבטחה. המפורסמת שבהם היא ה'יחידה הממלכתית לאבטחת אישים ומשלחות' המוכרת כ'יחידה 730', השייכת לאגף האבטחה של שירות הביטחון הכללי. בנוסף, כפופה אליה 'יחידת מגן' האחראית על אבטחת שרי ממשלת ישראל ואישים נוספים שאינם סמלי שלטון. בצה"ל פועלת היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים, ויש גם את הרשות להגנת עדים.

קראו גם:

לדברי דניאל, "רבים מהמאבטחים הטובים מגיעים מהיחידה הממלכתית לאבטחת אישים (730), ויש להם ניסיון רחב יותר משל יוצאי 'קרביים'. כך למשל, תוכנית האבטחה של השב"כ היא למעשה קורס מאתגר שנועד להכשיר את הבוגרים לעבודה באבטחת אישים ובאבטחת משימות, אנשים ומתקנים בעלי רגישות ביטחונית הקשורים למשרד הביטחון".
תנאי הקבלה והדרישות לקורס אינן כמו של שאר קורסי האבטחה, ויש עדיפות ויתרון לבוגרי יחידות קרביות, בוגרי תפקידי קצונה ופיקוד ורמה אישית טובה. כמו כן, ישנן דרישות בריאותיות של כושר שיא הכוללות ריצת ספרינט של 400 מטר בפחות מ-70 שניות, ריצה של 3,000 מטר בפחות מ-13 דקות, 12 עליות מתח, 16 מקבילים ומבחנים נוספים".
איזה סוגי לקוחות אתה לוקח?
"זה מתחלק מאנשים שמגיעים מחו"ל ומחפשים אבטחה על רקע אירועי הפח"ע בארץ – וזה יכול להיות תיירים, אנשי עסקים עשירים, בעלי חברות או דיפלומטים שרוצים עוד סבב אבטחה מעבר למעגל האישי שלהם. בארץ יש עשירים שרק רוצים סטטוס, או כאלו שמחפשים מאבטחים שלא יגנבו להם שעונים יוקרתיים, ויש גם את העולם העברייני - שאף בעל חברה שפוי לא רוצה לאבטח".
לא מכבר, אחד מעשירי ישראל נשדד במקסיקו כשנסע במונית ושכח לנעול את הדלת – מאז הוא כבר לא נוסע יותר במוניות, וגם עטף את עצמו בצוות אבטחה מכובד. כשנשאל דניאל, איפה הסיכון הגדול ביותר לישראלים, הוא משיב: "כשהם טסים לחו"ל. יש הרבה מאוד ישראלים שעושים כיום עסקים, למשל בקפריסין, ואנו כמאבטחים ישראליים - לא תמיד מורשים לשאת שם נשק, ולכן נדרש שם צוות אבטחה מכובד".