עונת הקיץ אמנם לא החלה באופן רשמי, אך החום והלחות נתנו תזכורת למי שעוד לא שם לב, שזה הזמן לשלוף את בגד הים מהארון. דבר נוסף שנתן לתושבי העיר תזכורת לכך שהקיץ פה ובגדול הוא ההודעה שיצאה מהחברה לביטחון וסדר עירוני, אותה הודעה שליוותה אותם מדי שבת בצהריים - "עקב ריבוי מבקרים בחופי ראשון לציון, נסגרים כל חניוני חוף הים והכבישים המוליכים לחוף.
3 צפייה בגלריה
החניון המיועד בחוף הים. עדיין לא שמיש
החניון המיועד בחוף הים. עדיין לא שמיש
החניון המיועד בחוף הים. עדיין לא שמיש
(צילום: שאול גולן)
קראו גם:
הציבור מתבקש להימנע מלהגיע בעת הקרובה לחוף ראשון לציון". כעת מנסים תושבי העיר והשכונות הסמוכות להבין מדוע העירייה לא נערכה לעונת הרחצה הנוכחית ומביעים חשש לקראת הבאות, כשהרחצה תיפתח רשמית. "העירייה פשוט נרדמה בשמירה", הם אומרים.

הבעיות החריפו

חוף הים של ראשון לציון סובל מתחלואים רבים. רצועת החוף שמשתרעת על פני כקילומטר, לא גדולה מספיק להכיל את כמות הרוחצים שמגיעים ולא מותאמת בגדולה לעיר הרביעית בישראל מבחינת כמות תושבים. במצב כזה, אי־אפשר לפספס את הצפיפות שנוצרת עבור הרוחצים הנאלצים לעתים לשבת קרוב מדי אחד לשני רק כדי לזכות בפיסת חול שעליה אפשר להניח מגבת ולהשתזף.
בשנים האחרונות הצטרפו בעיות רבות אל חוויית הרחצה בים, שהצליחו להוציא את החשק מהתענוג הקיצי. פקקי התנועה בדרך אל הים הפכו לבלתי נסבלים עבור הרוחצים ועבור תושבי השכונות במערב העיר. וגם מי שצלח את הפקק והגיע למעמד חיפוש החניה, מצא את עצמו בפטרול מתיש כדי לאתר מקום חניה פנוי - משימה כמעט בלתי אפשרית. כל אלו גרמו לכך שמדי שבת, בעונת הקיץ, נאלצת העירייה להוציא הודעה בהולה ובה בקשה מכולם שלא להגיע יותר אל חוף הים. תמונת הפקקים האינסופית שמתחילה בכניסה לחניונים ומתפרשת על פני היציאה מהשכונות הסמוכות כמו נווה חוף ונווה ים, רק ממחישה את גודל הבעיה.

ההבטחות לא מומשו

מה שמתסכל את תושבי העיר בכלל ואת תושבי השכונות הסמוכות בפרט, הוא העובדה שלמרות הבטחות שחזרו על עצמן בשנים האחרונות, לא נעשה שום דבר ממשי כדי לפתור את הבעיות. לטענתם, העירייה הודיעה שהיא מכשירה שטח שלם עבור חניות נוספות, אבל לא עשתה זאת והבעיות המוכרות כבר חוזרות. "העירייה למעשה לקחה 30 דונמים עבור בנייה, אבל לא נתנה שום דבר בתור מקום חלופי", אומר אבי עזר, מוביל צוות המאבק לבנייה בחוף הים.
3 צפייה בגלריה
אבי עזר. "הייתה לעירייה אפשרות אבל היא ויתרה"
אבי עזר. "הייתה לעירייה אפשרות אבל היא ויתרה"
אבי עזר. "הייתה לעירייה אפשרות אבל היא ויתרה"
(צילום: שאול גולן)
"כל דונם כזה יכול להכיל אלף מקומות חנייה, אבל עשרות הדונמים האלה ניתנו לקבלנים חיצוניים שמקימים עליהם בתי מלון או דיור מוגן וכדומה. כרגע התכנון הוא רק להקים מקומות חדשים, אבל אין שום פתרון עבור אלו שרוצים לחנות.
"לפני שנתיים וחצי אחד היזמים ביקש לבנות חניון תת־קרקעי על חשבונו בשטח של העירייה ורק ביקש שיקזזו לו זאת מכספי המיסים שהוא נדרש לשלם. אותו קבלן דיבר איתי ואמר לי שהעירייה לא חזרה להצעה שלו עם תשובה ולכן הוא ירד מכך, זאת אומרת שהייתה לעירייה בעבר אפשרות לתת מענה חלקי לבעיות החניה בחוף הים, אבל היא ויתרה על כך".
במהלך חודש ינואר כתב מחזיק תיק החברה לביטחון וסגן ראש העירייה, מקסים בביצקי, פוסט בפייסבוק שהפיח תקווה בקרב התושבים: "כפי שידוע לכם, בעונות הרחצה האחרונות נצפו עומסי תנועה רבים בצירים המובילים לחוף הים, מה שהביא לחסימתם ולסגירת החניונים. היום אני שמח להודיע, שבישיבת הדירקטוריון של החברה לביטחון, בהובלה של רז קינסטליך - ראש עיריית ראשון לציון - ושלי, אישרנו תוכנית להכשרת חניונים אוטומטיים נוספים בחוף הים בגדלים של 4 דונם ו־6 דונם. חניונים אלה עתידים להוסיף כ־400 חניות בנוסף ל־2,500 מקומות החניה הקיימים כיום".
בנוסף לכך, בתחילת חודש פברואר אישרה מועצת העיר תקציב של 5.5 מיליון שקלים עבור הכשרה והרחבה של החניון כדי לייצר עוד מקומות חניה. אותו מגרש מגודר כיום בסמוך לחוף הים, אך הוא עדיין לא שמיש ולא סלול אספלט, כך שתקציב ישנו, שטח ישנו, אבל חניון אין בנמצא.
בביצקי ניסה להסביר, "בחוף הים מבצעים עבודות לקראת סיום של בניית כיכר באיזור החניה ומיד כשהיא תסתיים יחלו העבודות להכשרת שני מגרשי חניה נוספים שיוסיפו עוד מאות מקומות. זה באחריותו של אגף שפ"ע ולהערכתי זה אמור לקחת פרק זמן של כחודש".
הכסף כבר אושר ויש את כל מה שצריך, למה זה מתעכב?
"אני לא יודע, צריך להפנות את השאלה לאגף שפ"ע. מן הסתם היו להם עוד תוכניות ועוד פרויקטים שגרמו לעיכוב", אמר בביצקי.
3 צפייה בגלריה
מקסים בביצקי. "אושרה תוכנית לחניונים"
מקסים בביצקי. "אושרה תוכנית לחניונים"
מקסים בביצקי. "אושרה תוכנית לחניונים"
(צילום: קובי קואנקס)
"העירייה החליטה שהיא מכשירה את המגרשים שלה עבור חניה מוסדרת והבטיחה שתסלול אספלט כדי שהמקום יהיה נוח לחניה", המשיך לטעון עזר, שמנהל בימים אלו את המשך מאבק התושבים נגד הבנייה בחוף הים, "זה עבר ישיבה מקצועית ואף הוקצה לכך תקציב, אבל בפועל לא עשו עם זה כלום. אם הם היו משכילים לעשות זאת, אז העונה היו לפחות 1,500 חניות. הם היו מסוגלים לשחרר לחץ של רכבים שמחפשים חניה. זה בכלל שטח הפקר ואפשר לראות את זה דרך הציוד שהונח שם על ידי אחד הקבלנים. פשוט הניח שם את כל הציוד מתוך הבנה שאף אחד לא עושה שימוש בקרקע הזאת".

השכונות החסומות

כאמור, מחסור במקומות החניה מביא ליצירת לחץ ולפקקים ארוכים מהם סובלים התושבים המתגוררים בסמוך, כפי שמתאר זאת יריב סנדרס, תושב שכונת נווה חוף. "בשבת האחרונה יצאתי עם הילדה שלי להביא דברים, וכשחזרנו בצהריים אי־אפשר היה להגיע הביתה. נסיעה שאמורה לקחת לי בזמן רגיל פחות מחמש דקות נמשכה יותר מחצי שעה. אני ועוד תושבי שכונות רבות עמדנו במקום ולא הצלחנו להגיע לבית בגלל שאנשים נעמדים בכניסה לחניונים ויוצרים צוואר בקבוק. זאת לא תופעה חדשה וכבר כמה קיצים אנחנו נאלצים להתמודד עם הפקקים האלה ומנהלים מאבק על השכונה שלנו ועל האופי שלה.
יריב סנדרס: "שכונת נווה חוף הפכה למגרש חניה גדול של כל מי שרוצה. הכל אפור, אין יותר כחול לבן, כל מי שרוצה פשוט זורק את הרכב שלו. זה אבסורד. מה יקרה כשרכבי חירום יצטרכו להגיע?"
"נווה חוף הפכה למגרש חניה גדול של כל מי שרוצה. הכל בצבע אפור, אין יותר כחול־לבן, כל מי שרוצה פשוט זורק את הרכב שלו. כמובן שזה חורג מהגבולות המתאימים לחניה ואנשים חוסמים עם הרכבים כניסות לחניות פרטיות או ממש נכנסים לחניות פרטיות. זה מגיע לרמות אבסורד כי תושבים בעלי חניות פרטיות רואים שחנו להם בתוך החניה אז הם חוסמים את הפולשים. ומה קורה? הם מקבלים דוחות על כך. מציאות אבסורדית. ושלא נדבר על מקרי חירום, מה יהיה כשרכבי חירום יצטרכו להגיע? הם ייאלצו לעמוד בפקק עם כולם.
"כל זה כבר היה אמור להיפתר והבטיחו לנו הכשרה של מגרשי חניה חדשים, אבל לא נעשה כלום. שטח של העירייה עומד ריק ומיותם".

המחירים המוגזמים

נקודה נוספת שגוררת ביקורת רבה היא עלות החניה עבור תושבים המתגוררים מחוץ לעיר. בעבר סברה העירייה שאם היא תגדיל את סכום החיוב בחניונים לתושבים המתגוררים מחוץ לראשון לציון הם יימנעו מלהגיע לחוף ויחפשו מקום אחר. בפועל הם ממשיכים להגיע ולהתלונן על תשלומים בסך של למעלה מ־100 שקלים עבור הבילוי בחוף. "הים הוא משאב ציבורי ששייך לכולם", אמר אורן מקינסי, תושב באר יעקב הסמוכה, "לא יכול להיות שאני אגיע לחוף כדי ליהנות מהטבע ששייך לכולנו ובסוף אצטרך לשלם כל כך הרבה כסף עבור חניה. אז מה אם אני תושב חוץ, אצלנו בבאר יעקב אין ים ואסור שלתושבי ראשון לציון בלבד יהיו פריבילגיות שלי אין".
ענבל אהרוני חשבה להגיע אל חוף הים, אבל מיהרה להמשיך לחוף בת ים לאחר שראתה את הנעשה. "אנחנו עוד לא בשיא הקיץ וכבר היה בלתי אפשרי להיות שם. אנשים ניסו להיכנס לכל חור פנוי שהיה אפשר להכניס אליו את הרכב. הגישה אל החוף סגורה בחלקה גם כי עושים שם עבודות אז הלחץ עוד יותר גדול והנהגים יצאו והזיזו את המחסומים כדי להיכנס, אבל אותם חוכמולוגים היו צריכים להסתובב ולחזור כשהם הבינו שאין מעבר וזה גרם לבלגן יותר גדול. מה שקרה הוא רק פרומו לקראת מה שצפוי בקיץ הקרוב. אני מרחמת על מי שגר צמוד לחוף. על פי מה שהיה בשבת האחרונה, צפוי להם קיץ של סבל רב".
אורן מקינסי: "הים הוא משאב ציבורי של כולם. לא יכול להיות שאגיע לחוף ליהנות מהטבע ואצטרך לשלם כל כך הרבה עבור חניה. אז מה אם אני תושב חוץ? בבאר יעקב אין ים"
דורון אוזן יו"ר האופוזיציה: "יכולנו לדרוש עוד מרתפי חניה בחינם לתושבי העיר כולל השתתפות העירייה ובמקום זה ויתרו והנה התוצאה - עוד לא התחיל הקיץ וכבר לא ניתן להגיע לחוף הים של כולנו. מדובר כאן בהרס של משאב ציבורי יקר ללא מחשבה וללא חזון וללא ביקורת. מאז שניתנו ההיתרים תושבי העיר סובלים שנה אחר שנה. תושבי שכונות נווה חוף ושער הים צריכים להתעורר, מאבק חזק ומאסיבי יביא שינוי ויגרום לעירייה להקים חניונים בחוף ודרך גישה נוספת".

תגובת העירייה

מהעירייה נמסר בתגובה: "העובדה כי העיר התברכה באוצר טבע מהיפים בישראל, מביאה לביקוש גובר של מבקרים שמגיעים מערים ומיישובים סמוכים לחוף הים שלה. במהלך החודשים האחרונים הכשירה העירייה שני חניונים נוספים לקליטת כ־450 כלי רכב בחוף. מדובר בחניונים שכבר קולטים את כלל כלי הרכב המעוניינים לחנות במקום. בכל סוף שבוע פורסת החברה העירונית לביטחון מערך של פקחים ושוטרים כדי להגביר את תחושת הביטחון למבקרים ולרוחצים, וכן פועלים על מנת לווסת את התנועה בציר רחבעם זאבי וציר השייטת, המוליכים לחניוני החוף. במקביל, העירייה פועלת כל העת להרחיב את שטח החוף על חשבון קרקע המוחזקת כיום בידי צה"ל, מתוך הבנה כי הביקוש יילך ויגבר".