במזג אוויר חם ביום שישי האחרון כשהם מצוידים בשלטים ומסכות, הפגינו עשרות תושבים בכניסה לשכונת נווה חוף. לטענתם, כבר שנים רבות שהם מרגישים מסוגרים כתוצאה מעבודות תשתית בלתי נגמרות שגורמות לפקקים בצירים המובילים לשכונה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בנווה חוף
הפגנה בנווה חוף
הפגנה בנווה חוף
(צילום: אבי מועלם)
"נמאס לנו לחיות ככה, אנחנו משלמים מיסים בדיוק כמו כל התושבים בעיר והחיים שלנו הפכו לסיוט", הם טוענים ודורשים מהעירייה לפעול, "אחרת נצא לכבישים בכל שבוע עד שיתייחסו אלינו".
לטענת התושבים, הם מצויים בטבעת חנק שלא מאפשרת להם לצאת ולהיכנס לשכונה מבלי לעמוד בפקק. "רחוב זלמן שזר הוא ציר תנועה מרכזי שעובר בשכונה שלנו", מספרת התושבת קלודין עוזרי, "על כביש זה מתנהלות לסירוגין עבודות כבר כמעט ארבע שנים, חלקן עבודות תשתית, חלקן לטובת הרכבת. כבר ארבע שנים בונים, הורסים, שוב בונים ושוב הורסים. לא צריך להיות מהנדס גדול כדי לראות שזה לא בנוי טוב כי כביש של 500 מטר שעובדים עליו ארבע שנים זה לא דבר הגיוני".
התושבים מסבירים שהתוצאה היא הפרעות בתנועה החופשית בתוך השכונה שמחריפות בבקרים בעיקר, "כשההורים מפזרים את הילדים שלהם לבית ספר יש בכלל אי־סדר גדול שלא מאפשר לזוז בשכונה", טוענת עוזרי. "מעבר לכל אלה ישנה סכנה גדולה כי הכבישים מאוד צרים, כלים כבדים נמצאים עליהם ושדה הראייה לא שלם ולכן יש חשש מתאונות. למעשה אנחנו חיים באתר בנייה כבר ארבע שנים, אבק זה עניין של שגרה והתושבים נאלצים לסגור את החלונות גם בימים שצריך קצת אוויר".
לטענת התושבים, הם פנו לראש העירייה רז קינסטליך וביקשו לנצל את תקופת הסגר בעקבות הקורונה כדי לעבוד באופן מואץ ולזרז את סיום העבודות. לטענתם, הובטח להם שהנושא יקודם אבל בפועל לא קרה שום דבר יוצא דופן.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בנווה חוף
הפגנה בנווה חוף
הפגנה בנווה חוף
(צילום: אבי מועלם)
לדברי עוזרי עכשיו בימי הקיץ, כשאנשים נוסעים לים המצב הופך קשה עוד יותר, "בעיקר בסופי השבוע כשכולם עוברים דרכנו או סמוך אלינו ואי־אפשר לצאת מהשכונה או להיכנס אליה", היא אומרת. "אני מוצאת את עצמי במרחק של חמש דקות נסיעה מהבית אבל עומדת כמעט 50 דקות בפקק".
"בשבתות אנחנו לא יכולים להגיע אל מחוץ לשכונה כי כולם נוסעים לים וכשאנחנו רוצים להיכנס חזרה לשכונה גם אי־אפשר כי כולם חוזרים מהים. אנחנו פשוט תקועים, במלכודת", מאשר דניאל, תושב נוסף. "לא יכול להיות שאנחנו חושבים פעמיים לפני שנצא או ניכנס לבית שלנו. אם אני רוצה לצאת מהבית בחמש בערב אז אני לוקח בחשבון שאני אצטרך לעמוד שעה בפקק", הוא אומר. "הסבל שלנו הולך וגדל בעונת הרחצה", טוענת גם סיגלית מורנו. "אני חוזרת בשעה שתיים בצהריים ולוקח לי יותר משעה להגיע הביתה, יש עוצר ואי־אפשר להיכנס וגם לא לצאת. מעבר לזה יש כאלה שחונים אצלנו והולכים ברגל לים וגם זו בעיה שאנחנו נאלצים להתמודד איתה".
3 צפייה בגלריה
שכונת נווה חוף
שכונת נווה חוף
שכונת נווה חוף
(צילום: אבי מועלם )
התושבים חוששים כי החשש הוא שעם בניית מתחם האלף המצב רק ילך ויחמיר. "העתיד לא נראה טוב יותר כי עם מתחם האלף אנחנו נהיה בצרות גדולות", אומרת מורנו. "מבחינת העירייה היא רוצה לקדם את המתחם כמה שיותר וזה בכלל לא מעניין אותה הבעיות שזה יגרום לנו, אי־אפשר יהיה לחיות פה".
"אנחנו דורשים מהעירייה שתתייחס אלינו ושתהפוך אותנו לשותפים בהחלטות", מסכם דניאל. "לא יכול להיות שהם יושבים וחושבים איך לטפל בבעיות שלנו מבלי לשתף אותנו בתהליך".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "העבודות בשכונה צפויות להסתיים בהתאם ללוח הזמנים שנקבע, כלומר אוגוסט 2020. אומנם החורף האינטנסיבי ומשבר הקורונה האטו את קצב העבודות, אולם ראש העירייה רז קינסטליך הנחה את מינהל שפ"ע להאיץ את העבודות על מנת לסיימן במועד שנקבע".