קבלת הפנים של נצ"מ אלעד קליין לתפקיד מפקד תחנת ראשון לציון לא הייתה קלה בלשון המעטה. ימים בודדים לפני שנכנס לתפקיד אירעו שני מקרי רצח, אחד של הקבלן ניסים אסייג והשני של הנער בן ה-15 נתנאל אהרון. כעבור זמן מה אירעו עוד שני מקרי רצח, ולמרות הרצף האירועים הקשה, נצ"מ קליין מתגאה בכך ששלושה מקרים כבר פוענחו והרביעי, רצח ברוך בורוכוב, נחקר על ידי הימ"ר כחלק מחקירה של פשע מאורגן.
3 צפייה בגלריה
נצ"מ אלעד קליין מפקד תחנת ראשון לציון
נצ"מ אלעד קליין מפקד תחנת ראשון לציון
נצ"מ אלעד קליין מפקד תחנת ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
בראיון ל"מיינט ראשון" במלאת חצי שנה לתפקיד, מספר נצ"מ קליין על הבעיות הקשות של המשטרה, הטיפול בגניבות הרכבים, ההתמודדות עם המחאות בעיר וההחלטה שלו לחבור לקבוצות התושבים בעיר כדי להבין מבפנים מה קורה ואיך לייצר הסברה נכונה.
נצ"מ קליין (40), נשוי ואב לשניים, מתגורר ברחובות. כבר 23 שנה הוא חלק מהמשטרה, שירת במשמר הגבול, יצא לקורס קצינים ושירת בשורה של תפקידים משמעותיים, ביניהם סגן מפקד תחנת רחובות, קצין המבצעים של מרחב שפלה ומפקד תחנת טייבה.
בחודשים האחרונים ארגוני הפשיעה באזור הולכים ומתחזקים, איך אתם מתמודדים עם זה?
"חשוב לי לדייק, היום בראשון לציון אין ארגון פשיעה, בעבר היה והיום אין. זה נכון שבראשון לציון גרים אנשים שחברים בארגוני פשיעה, אני לא קורא להם 'חיילים של' כי אני מאמין שחיילים יש רק בצבא, מדובר בחברים, בעיקר זוטרים ולכן זה הגיע לכאן, אבל אין משפחת פשיעה שממוקמת בעיר".

הטיפול בגניבות הרכבים


ובכל זאת, גם נצ"מ קליין מבין שיש עלייה במקרי עבירות הרכוש בעיר ומישהו צריך לתת עליה את הדעת. "יש עלייה בגניבות ופריצות לרכבים, אבל יש גם עלייה במספר התפיסות וכתבי האישום. הייתי מודאג אם לא היתה הלימה בין גידול העבירות לגידול הפענוחים. בפועל אנחנו יודעים שמרבית הגנבים הם בכלל לא תושבי העיר. הם קטינים, ללא רישיון, שמקבלים 500 שקל להעביר רכב. גניבת רכבים הפכה למכה ארצית וזה נושא שצריך להיות מטופל ברמה אחרת".
כיצד אפשר למנוע גניבת רכבים?
"לא ייתכן שאנשים מתלוננים על גניבת רכבים ואז פונים למשחטות רכב לרכוש חלקי חילוף לא מורשים. זה בדיוק כמו התלונות על שב"חים, אנשים רוכשים מעסקים בהם מועסקים שוהים לא חוקיים, מעסיקים פועל לא חוקי לשיפוץ בבית, נהגי מוניות מסיעים אותם מהשטחים, בעלי עסקים פותחים מסעדה ושוכרים דירה לשוהים לא חוקיים ואז מתלוננים שהרחובות מלאים בשב"חים. אני באמת מאמין שכחברה גם לנו יש חלק במאבק בפשיעה. זה לא אומר שהמשטרה לא צריכה לטפל בזה, אבל אני כן רוצה לראות את הציבור מביע עמדה.
"אגב, גם עניין הטיפול בגניבת רכבים חייב להתבצע בשיקול דעת, אנשים מדווחים על גניבה באור יום ברוטשילד ולא מבינים למה המשטרה לא פותחת במרדף סוער. מישהו מבין מה המשמעות של זה? כח האדם, הסכנה, כמות האזרחים והשוטרים שעלולים להיפגע? כשאדם גונב רכב כל מה שמעניין אותו זה לברוח בשלום, לא אכפת לו מהקשישה שחוצה את הכביש או מהילד על הקורקינט שנוסע לצידו, הוא יהרוג את כולם כדי להימלט. זה התפקיד שלנו לעשות מערך שיקולים נכון ולשאול האם הסיכון שווה את התועלת? כי חיי אדם שווים יותר מרכב. כבר איבדנו שוטרים טובים במרדפים.

3 צפייה בגלריה
נצ"מ אלעד קליין מפקד תחנת ראשון לציון
נצ"מ אלעד קליין מפקד תחנת ראשון לציון
נצ"מ אלעד קליין מפקד תחנת ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)

"יש גם עלייה גדולה במקרי הפריצות לדירות ובהתאם במספר הפענוחים וכתבי האישום, אנחנו כל הזמן משיבים חפצים שנגנבו, גם אופניים וטלפונים. אבל אם אני מקבל קריאה על פריצה לדירה או פריצה לרכב אז תמיד אעדיף את הדירה כי זה המקום הבטוח של אדם".

בעיית כוח האדם


אחת הבעיות איתם מתמודד נצ"מ קליין היא בעיית כוח האדם לצד המוניטין של המשטרה. "זה כמובן אתגר, היום אנחנו בחוסר של 40 שוטרים בתחנה, המרתי תקנים לסטודנטים ואני עדיין מתחרה עם וולט על עובדים. אנשים טובים באים, יושבים כאן ואומרים שעם כל הכבוד והערכה במשלוחים מקבלים שכר דומה מבלי לסכן חיים ולעבוד משמרות מטורפות. אנחנו תמיד פועלים לגייס אנשים כי בפועל הגיוס עומד על 1 ל-12 (אחד שמתאים). אגב, יש גם גידול משמעותי במספר הנשים שמבקשות להתגייס למשטרה, בעניין הזה אנחנו כמובן מקפידים לשמור על איזון מגדרי".
איך מתמודדים עם התדמית?
"כשאתה שואל אדם שבא לתחנה אם הוא מרוצה מהשירות, רובם משיבים שכן. לרופא אתה מחכה 45 דקות, בתחנה שלי לא תחכה יותר מ-10 דקות להגיש תלונה. אסור להתבסס על סרטונים שהופכים ויראליים. תסתכלו על תוצאות, בסקר שביעות רצון התחנה שלנו קיבלה ציון 87, מהגבוהים בארץ.

קראו גם:

החיבור לקהילה מאוד חשוב לי, אני נמצא בכל קבוצות הפייסבוק של העיר ואני גם פעיל בהן. כשאני רואה פוסט מדאיג אני גם פונה בפרטי, אני לא כותב שאני מפקד התחנה, אלא מציג את עצמי כשוטר אלעד ומנסה לעזור. לאחרונה גם פתחתי דף פייסבוק לתחנה, מי ששולח הודעה מגיע ישירות אליי, ולא פעם אנשים שולחים לי אירועים דורשים טיפול וגם מידע מודיעיני. חשוב לי להיות מחובר, לדעת מה קורה".

החיבור לקהילה


את החיבור לקהילה נצ"מ קליין מביא לידי ביטוי גם בחייו האישיים, כתושב שכונת המדע ברחובות גם הוא שמע את השמועות על מכת פריצת הרכבים באזור והחליט לפעול. "הרבה שכנים פנו וביקשו שאסייע אז עשיתי חוג בית בשכונה. ביקשתי מהמשתתפים שכולנו נצא מנקודת הנחה שמספרים לא משקרים, כי גניבת רכב זו עבירה שתמיד תדווח מטעמי ביטוח. בעוד שהשכנים חשבו שבארבעת החודשים האחרונים התרחשו בשכונה עשרות מקרי גניבה, התברר שהתרחשו רק שבעה, מדוע? כי כשגנבו לאחד גנבו לכולם, כל השכנים במערבולת ועם תחושות בטן ורגשות אי אפשר להתווכח.

3 צפייה בגלריה
פריצה לרכב
פריצה לרכב
פריצה לרכב
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

גם כאן זה קרה, פנו שכנים בטענה שהבניין סובל ממכת גניבות רכב, בפועל נגנב רק רכב אחד. לא כל פוסט בפייסבוק או סרטון ויראלי בהכרח משקפים את האמת. היה מקרה שאישה העלתה פוסט וחיפשה עדים לתאונת פגע וברח, אבל היא בכלל לא הגישה תלונה במשטרה בטענה שממילא לא נסייע, פניתי אליה ושכנעתי אותה להתלונן. תוך זמן קצר נתפסה הנהגת, קשישה שנבהלה וברחה, החלטתי לסגור מעגל ונסעתי לבקר את הילדה שנפצעה בתאונה, סיפרתי לה ולאמא שלה באופן אישי שהתיק פוענח. היה חשוב לי להחזיר להן את האמון במשטרה".

שיגרת המחאות


אתגר נוסף עימו מתמודדת המשטרה הן ההפגנות על רקע המאבק ברפורמה המשפטית. בראשון לציון מרבית ההפגנות מתנהלות בנחת וקשה להתעלם מהפיל שבחדר, האם אכן קיבלה המשטרה הוראה לנהוג במפגינים ביד קלה. "אני אומר את זה באופן חד משמעי, מעולם לא קיבלתי הנחיה מהמפכ"ל או מהשר לביטחון פנים כיצד לנהוג במפגינים, מעולם לא הגיעה 'הוראה מלמעלה' בנושא הזה. להיפך, את העבודה אנחנו עושים ישירות מולם, יש לנו קשר טוב עם המפגינים, הכל נעשה בשיח ותיאום. כשהם ביקשו לצעוד ליווינו אותם, כשביקשו לשנות מסלול ברגע האחרון עקב בעלי מוגבלות התגמשנו. הפעם היחידה שאפשרנו חסימת כביש היתה בצעדה על רוטשילד ולמשך דקות בודדות מטעמי בטיחות. מאז תחילת המחאה נעצרו בראשון לציון רק 5 אנשים, באופן יחסי למה שקורה בארץ זה באמת פירורים.
אגב, כבר קראו לי שמאלני, ימני, בעד להט"בים ואפילו חרדי, אני אומר שאם לכולם יש ביקורת עליך אז כנראה שאתה בסדר. בכלל, לכולם יש תלונות על עמדת המשטרה זה כנראה כי אנחנו הארגון הכי שפוי בארץ, הארגון היחיד שבאמת לא נוטה לשום צד כי כשאני מקבל החלטה לנגד עיניי עומד רק שיקול דעת, היגיון בריא והחוק".