האם אפשר לסמוך על עירנות התושבים כדי שיתריעו על מבנה מסוכן לפני אסון? המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק רישוי עסקים, אפי משה, טוען שלא. משה קורא לראש העירייה, רז קינסטליך, לבצע בהקדם סקר מבנים בעיר בכדי למנוע קריסת מבנים ישנים, כפי שקרה בחולון.
2 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב סרלין. הדיירים ברחו
הבניין ברחוב סרלין. הדיירים ברחו
הבניין ברחוב סרלין בחולון לפני הקריסה
(צילום: קובי קואנקס)
קריסת הבניין ברחוב סרלין בחולון הותירה דיירים רבים המומים וחסרי כל. אך אין מדובר בבניין יחיד ומסוכן בישראל, וגם בראשון לציון פרסמנו כאן על בניין מסוכן שדייריו אמורים להיות מפונים ברמת אליהו. באתר העירייה, לדברי משה, מופיעות כתובותיהם של למעלה מ-500 מבנים משותפים ופרטיים המוגדרים מסוכנים.
"העירייה לטעמי, אינה יכולה לסמוך רק על תושיית התושבים", טוען משה במכתב ששלח לראש העירייה, ומוסיף: "גם אם התושבים נדרשים ע"י העירייה לבצע ביקורת למבנה בו הם מתגוררים, אל לנו לצאת מתוך הנחה שהדבר מתבצע הלכה למעשה. במקרים רבים התושבים תלויים מבחינה פיננסית בהסכמת השכנים או שביצוע הבדיקה מתעכב מכל סיבה אחרת".
משה מציע שהעירייה תנקוט בצעד יזום לפני שיתרחש אסון בעיר: "אני מציע שהעירייה תבצע סקר מבנים מקיף לכל מבני המגורים בעיר, ותאתר את המבנים שעלולה לרחף מעליהם סכנת קריסה. העירייה תיידע מיד את תושבי המבנים שימצאו כמסוכנים, ותדרוש מהם לבצע באופן מיידי בדיקה יסודית של גורמי מקצוע. את מסקנות גורמי המקצוע ידרשו התושבים להעביר לעירייה תוך 24 שעות מרגע קבלתם. היה והדיירים לא יענו לדרישתנו ולא יזמינו מהנדס או גורם מוסמך תוך 14 יום, תבצע העירייה בדיקה מקצועית על חשבונה ותוציא דרישת תשלום לדיירים בהתאם".
2 צפייה בגלריה
אפי משה
אפי משה
אפי משה
(צילום פרטי)
עוד כתב משה במכתבו כי,"תוצאות בדיקת המומחים, הערכותיהם והמלצותיהם יונחו על שולחן מהנדס העיריה וראש העירייה מיד עם גיבושם. ככל וימצאו מבנים שיוגדרו 'בסכנת התמוטטות' תודיע העירייה לדיירים על פינויים המהיר והכל בהתאם להערכות והוראות גורמי המקצוע. ככל ויוצאו צווי פינוי, תפקח העירייה מקרוב על ביצועם בפועל".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "ראש העירייה, רז קינסטליך, פועל באופן אישי בנושא ואף נפגש עם דיירי הבניין באנילביץ' שצפוי להתפנות בחודש הקרוב. פעילות העירייה בתחום המבנים המסוכנים מוסדרת בחוק העזר שאושר לאחרונה. הנושא יועלה לדיון בהנהלה ואנו נפעל בהתאם".