"אם אבא היה יודע שמזג האוויר יהיה כל כך קיצוני הוא לא היה נוסע לאשקלון. אבל מי ציפה למזג אוויר כזה? זה קרה בפתאומיות". כך אומר בנו של נפתלי אדרי בן ה-66 שנהרג באסון הקשה השבוע בתחנת הכוח רוטנברג וגופתו אותרה הבוקר (יום ד').
3 צפייה בגלריה
נפתלי אדרי וזירת אסון העגורן
נפתלי אדרי וזירת אסון העגורן
נפתלי אדרי וזירת אסון העגורן
(צילום: בראל אפרים ופרטי)
העובדים בתחנת הכוח שבאשקלון לא ישכחו את המראות הקשים מקריסתו של העגורן, שבעקבותיה נפלו אל הים שני עובדים ואדרי, דייג שעמד על המזח.
"בתחילת המשמרת היו רוחות וגשם שהתחזק והפך לברד", סיפר אחד העובדים בתחנה. "הרוח המשיכה להתחזק בצורה פראית ויוצאת דופן, ופתאום מסוע הפחם התחיל לרעוד. תוך כדי התחילו צעקות של עובדים שהיו בסמוך ואז נשמע קול עמום של נפילה. ברגע הזה הבנו שמשהו קרה. כשהגעתי למקום ראיתי מחזה שלא ראיתי מעולם ולא חשבתי שאראה: העגורן העצום פשוט קרס. שמעתי צעקות של בהלה וקריאות לעזרה והתחילה מהומה".
האירוע החריג שהתרחש ביום שני בערב נמשך מספר ימים, במהלכם נעשו מאמצים למצוא את הנעדרים שנפלו למים. אחד מהם חולץ לאחר מספר שעות כשהוא פצוע במצב בינוני. הצוללנים וכוחות השיטור הימי המשיכו לחפש אחר הנעדרים הנותרים: עובד שהפעיל את העגורן, ונפתלי אדרי, גמלאי של חברת החשמל ותושב אשדוד שדג על המזח.

3 צפייה בגלריה
זירת אסון העגורן באשקלון
זירת אסון העגורן באשקלון
זירת אסון העגורן באשקלון
(צילום: בראל אפרים)

בני משפחתו של אדרי, שגופתו נמצאה היום, הגיעו לאתר מיד לאחר ששמעו על האסון. הם סיפרו כי ניסו ליצור קשר עם אביהם אך לא הצליחו. כגמלאי של חברת החשמל החזיק אביהם ברישיון דיג מיוחד שמתיר לו להיכנס למתחם של תחנת הכוח.
"אבא היה מגיע מדי פעם לדוג על הגשר, כל פעם במקום אחר", אמר בנו. "העובדים הוותיקים אוהבים לדוג באזור. אם הוא היה יודע שמזג האוויר יהיה כל כך קיצוני הוא לא היה נוסע".
מחקירה ראשונית של המקרה עולה כי העגורן נפל בעקבות קריסתו של המזח. "העגורן נע לאורך מזח ובמקביל לאוניות ופורק את הפחם באמצעות כף גדולה אל מסוע שמוביל את הפחם לתחנת הכוח", מסביר אלון שמש, יו"ר ענף בטיחות באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות.
"ניתן לראות שהמסילה והמזח קרסו באזור מסוים והדבר הביא לנפילה של העגורן לים. היציבות של העגורנים מושגת בין היתר מתשתית שצריכה להיות מספיק חזקה כדי לשאת את משקלם העצמי ואת משקל המטען. לעתים, כשהתשתית קורסת גם העגורן קורס ואין לזה קשר לחוזקו של המנוף. הסיבה יכולה להיות כוח דינמי חיצוני ואף מכת רוח פתאומית בעוצמה גבוהה".

3 צפייה בגלריה
זירת אסון העגורן
זירת אסון העגורן
זירת אסון העגורן
(צילום: בראל אפרים)

קראו גם:

גם במשרד העבודה, שפתח בחקירת המקרה, משערים כי קריסת המזח הובילה לאסון: "כתוצאה מכך נטה העגורן ונפל. הסיבה המסתמנת הינה קריסה הנדסית של המבנה".
מחברת החשמל נמסר כי "בשל מזג אוויר חריג ורוחות עזות, נפגע מזח הפחם בתחנת הכוח. יחידת הרווחה של חברת החשמל נמצאת בקשר הדוק עם משפחות הנעדרים ותומכת בהן".
פורסם לראשונה: 14:55, 15.03.23