אמצע השבוע, 1:00 בלילה. תושבי הבניינים שנמצאים על שדרות היובל בנחלת יהודה החדשה מתעוררים בבהלה מרעש חריקות בלמים ופיצוץ של אגזוזים.
על הכביש חבורת צעירים עם טרקטורונים ואופנועים נעמדת בקו אחד ולקול ההזנקה יוצאים לדרך, מאיצים עד למהירות שעוברת את המאה קמ"ש באיזור שבו המהירות המותרת היא עד 50. נהגים שביצעו שיפורים באגזוז ובמנוע מציגים לראווה את הביצועים של רכבם וכל זאת ללא פחד וללא הפרעה מצד גורמי אכיפה.
2 צפייה בגלריה
מירוץ בכיכר
מירוץ בכיכר
מירוץ בכיכר
(צילום: תושבים)
קראו גם:
תושבים בשכונה טוענים שאירועים כאלה כבר הפכו לשגרה מטרידה במיוחד. במטרה למגר את התופעה, הם פנו לעירייה ולמשטרה בדרישה לפעול ביד קשה נגד הנהגים שמטרידים את מנוחתם ומסכנים עוברים ושבים. "אם הדבר הזה לא ייפתר, בסוף אנשים ייקחו את החוק לידיים", אומר אחד מהדיירים.

רעש של פיצוצים

"שדרות היובל ושדרות הציונות אלה המקומות המרכזיים שבהם זה מתרחש ולעתים גם ברחובות המקבילים", מספר אחד השכנים. "היובל הוא ציר של שלושה נתיבים, ברוחב שלא מבייש גם את איילון צפון, ואין בו הגבלת מהירות. זאת אומרת יש מגבלה של עד 50 קמ"ש, אבל אין שם אכיפה. ניידות משטרה לא נמצאות שם ויש שתי מצלמות דמה שברוב הזמן בכלל מכוונות כלפי מטה".
לדבריו, בשדרות היובל הבעיה מתעצמת עוד יותר, כי יש בצמוד נתיב לאופניים ולכן גם ילדים בגילאים מאוד קטנים נמצאים שם. "שדרות הציונות הוא נתיב של כיכרות, כך שבין כיכר לכיכר יש כ־500 מטרים שבהם הנהגים המתחרים צריכים להאיץ והתוצאה היא רעשי פיצוצים של אגזוזים שהותקנו באופן לא חוקי על רכבים. זה קורה כמעט בכל ערב, ולפעמים גם בבקרים. הם משתמשים בנתיבים שלנו כמסלול מרוצים, נוהגים הלוך וחזור בנתיבים האלו וזה ממש הפך לאטרקציה עבורם. הם מתנהגים כאילו אין פה תושבים".
"זה כבר בלתי נסבל. מחברים אגזוזי לחץ ומסיירים הלוך ושוב לאורך כל שעות היום", מספרת גם התושבת ליטל אבן. "בלילה זה ממש מקפיץ אותך מתוך שינה, גם את המבוגרים וגם את הקטנים. השכנים שלי הורים לתינוקות וזה מעיר אותם כל לילה. אחת השכנות אפילו עוזבת את הדירה בגלל הבעיה הזו. אני יודעת שיש עוד שמתכננים לעזוב, כי זה לא דבר שאפשר לחיות איתו. כל יום זה פיצוצים ורעשי מנוע חזקים. עברתי לכאן באוגוסט האחרון, אבל אילו הייתי יודעת שזה המצב, בחיים לא הייתי קונה כאן דירה".
2 צפייה בגלריה
רעשי אגזוזים
רעשי אגזוזים
רעשי אגזוזים
(צילום: תושבים)
"הם פשוט פותחים גז כדי לתת ביטוי לשדרוג של הכלים שלהם", אומר בכעס אלי אוחיון, המתגורר סמוך לשדרות הציונות. "התופעה הזו רק הולכת ומחמירה וזה פוגע בבריאות שלנו, אין לנו לילה אחד שקט. פנינו לכל הגורמים אבל חוץ מאוויר לא קיבלנו כלום. כל מי שצריך לדעת על זה יודע - עכשיו השאלה היא מה יהיה הסוף עם זה".

האיום: צירי תנועה ייחסמו

מי שמקבלים מבול של תלונות בנושא הם אנשי משמר השכונה "משמר הנחלה" ששומעים יותר ויותר על התופעה הזו, אך מודים שאין להם יותר מדי מה לעשות. "עיקר הטענות הן שבין הכיכרות יש אנשים שמאיצים עם כלי המנוע שלהם והם מסכנים את האנשים ובנוסף שיש מפגעי רעש של אופנועים וטרקטורונים שעושים 'רייסים' ומרעידים את השכונה ברעש המנוע שלהם", אומר יו"ר המשמר איתן תגר, "מדובר בצעירים שרוכבים על אופנוע ומרימים גלגל בשביל הדאווין. אנחנו מסתובבים בשכונה, אבל בשעות הלילה המאוחרות שאנחנו מסתובבים הבנדיטים האלו כבר לא נמצאים באיזור, לא יצא לנו לתפוס אותם. במסגרת נחלת יש התארגנות של תושבים והדיבור הוא שיש רצון להפגין כדי לחסל את התופעה, אבל אנחנו כמשמר טרם גיבשנו דרך לפעול נגדם. אנחנו שומרים עם רכב של ביטחון כדי לטפל בפריצות וגנבי רכב ועוד תופעות נוער, כך שאין לנו יכולת להשתלט גם על תופעת התחרויות".
כ־700 איש כבר חתמו על עצומה ונציגי התושבים נפגשו עם ראש העירייה רז קינסטליך ושטחו את טענותיהם, "הוא אמר שיטפל בזה. זה היה לפני חודש ומאז לא הרגשנו שנעשו צעדים למיגור התופעה", אומרים הנציגים.
"לפני כ־20 שנה היתה תופעה דומה ברחוב בן גוריון, עד שזה הסתיים בדריסה ומוות של ילד - רק טרגדיה כזו הביאה לסוף התופעה", מספר יובל, אחד ממובילי המאבק שמבקש לפרסם רק את שמו הפרטי מחשש להתנכלות. "למה מחכים, לילד הבא שיידרס? רק ככה אולי יהיו בעירייה מי שירגישו אשמה על שלא עשו מספיק. נפגשתי גם עם מפקדי תחנת ראשון לציון והם אמרו שהם יפעלו לקבל תקציב כדי להגביר שם אכיפה, אבל גם בעניין הזה לא היו עדיין התפתחויות. אם ימשיכו להתעלם מאיתנו נרד ונחסום את ציר התנועה", הוא מזהיר.
"היתה תופעה דומה ברחוב בן גוריון עד שזה הסתיים בדריסה ומוות של ילד - רק טרגדיה כזו הביאה לסוף התופעה. למה מחכים, לילד הבא שיידרס?"

"פועלים למצוא פתרון"

למרות הטענות על חוסר התייחסות יש לציין כי לאחרונה הגיע חבר המועצה איציק אבשלומוב, לסיור בשכונה כדי ללמוד מקרוב על הטענות. "זו באמת תופעה שהולכת ומקצינה ברמה הזויה", הוא אומר. "כשאני הייתי שם פתאום מול העיניים שלי באיזור החולות של רחוב שדרות הציונות יצאו שני ילדים לבד עם טרקטורון חשמלי גדול, וחצו את מעבר החציה בין כלי רכב, בלי מבוגר שילווה אותם. מדובר בילדים כבני שש בלבד, הייתי בהלם. אלה ילדים להורים שמחנכים אותם בצורה כזו אז פלא שיש צעירים שנוהגים ככה? צריך לחנך את הציבור אחרת, כי זה מה שגורם לכך. אני לא יודע על תחרויות ממוסדות אבל כן על רכבים שמאיצים במהירויות גבוהות וזה יוצר רעש. אני מכיר תופעה כזו באיזור יס פלנט או האצטדיון, אבל לא שם".
מהעירייה נמסר בתגובה: "התופעה ידועה ומוכרת לחברה לביטחון וטיפולה בסמכות משטרת ישראל. ראש העירייה רז קינסטליך ומנכ"ל החברה לביטחון מוטי נחמני העלו בפני מפקד משטרת ראשון לציון את הנושא, הפוגע באיכות החיים ואף מסכן את משתמשי הדרך".
מהמשטרה נמסר: "לאחרונה קיים מפקד התחנה פגישה עם נציגים מהשכונה, בסיומה סוכם על נקיטת מספר צעדים ביניהם הגברת האכיפה המשטרתית, הקמת פסי האטה והצבת מצלמות מהירות. נמשיך לפעול בשיתוף העירייה למציאת פתרון למצוקת התושבים באיזור".