הכי נגיש - חוף ראשון: מי שהגיע ביום ראשון בבוקר לחוף ראשון יכול היה לחשוב שמדובר באחד החופים השמורים בישראל. ניקיון החול והסביבה ראויים ביותר, מה שלא אופייני לימי ראשון בבוקר. בירור קצר חשף את הסיבה: "בשבת היה פה רגוע", סיפר אחד העובדים, "בדרך כלל יש עומס גדול, הפעם, בגלל הדגל השחור, אנשים לא הגיעו ולא נכנסו למים". גם תחזוקת השירותים הציבוריים, שעולים על המוקד לא פעם ברשתות החברתיות, נראתה סבירה, ובהחלט אפשר היה להיכנס מבלי לרצות לברוח.
9 צפייה בגלריה
חוף ראשון
חוף ראשון
חוף ראשון
(צילום: אבי מועלם)
המציל: גיל גפלה (62), כבר 41 שנה במקצוע, הוא המציל הראשי בחופי ראשון. "בחרתי במקצוע כי אני מכור לים", הוא מספר. "כבר כנער ברחתי מבית הספר והיו מזמינים את אמא שלי בגלל ההברזות לחוף, אבל זה לא עזר להם.
"כנער התחלתי כעוזר למצילים והדלת נפתחה בפניי למקצוע. עשיתי את כל ההכשרות, קיבלתי את כל התעודות, הפכתי למציל מן המניין והתקדמתי. 41 שנים אני עושה את העבודה שלי בנאמנות ובאהבה גדולה. גם בחורף אני מגיע לים מדי יום, בשביל הכיף. לא מסוגל לא לראות אותו. אני מודה לאלוהים שנתן לי את העבודה הזו. הכי חשוב לי לסיים את היום עם אפס טביעות ולדעת שמילאתי את החוב שלי לציבור".
9 צפייה בגלריה
גיל גפלה
גיל גפלה
גיל גפלה
(צילום: יובל חן)
חניה: אם אתם לא תושבי ראשון לציון, אתם בבעיה. במידה והתמזל מזלכם והצלחתם למצוא חניה בחניון, כדאי שתחזיקו בתעודת תושב המעניקה חניה חינם. מי שאיננו תושב העיר יצטרך להיפרד מ־70 שקלים בסוף השבוע, מחיר שעליו רבים כבר הלינו.
הלו ארטיק: החדשות המעודדות הן שהמחירון שנקבע לפני כשלוש שנים, לפיו מוצרים בסיסיים יתומחרו באופן סמלי, עדיין נשמר. כך, למשל, ארטיק קרח עולה חמישה שקלים, בקבוק גם כן ופחית שתייה תעלה שישה שקלים. אם תרצו ארטיק מפנק יותר, תיפרדו מ־13 שקלים.
מיטת שיזוף: אם אתם תושבי העיר תשלמו על מיטה ושמשייה 15 שקלים (במקום 25 שקלים לתושבי חוץ).
נגישות: חוף ראשון הוא אחד החופים הנגישים בארץ. בששת החופים יש שביל גישה עד לסככות ואילו בחופים 4 ו־6 ישנו מסלול עד למים. הגישה לא תמיד נוחה ולעתים חסומה על ידי ציוד, ויש פעמים שבעלי מוגבלות נאלצו לתמרן כדי להגיע לסככות.

חביב הפרלמנטים: חוף הריביירה, בת ים

חוף הריביירה הוקם בשנות ה־60 ואת שמו קיבל בהשראת הריביירה הצרפתית. רבים מהמצילים מחשיבים אותו לחוף היפה בבת ים. בניגוד למרבית החופים בעיר, אין בו מזנון, כיסאות ושמשיות להשכרה, וחלק מקסמו הוא היותו בתולי ונקי ולא מעט פרלמנטים מאולתרים מתכנסים בו. הפריטים המלאכותיים היחידים בחוף הם סוכת המציל וסככות ענק שמוצבות בו. מאחורי החוף יש מתחם משחקים לילדים ולפני כשנתיים הוא עבר חידוש עם דק ומקומות ישיבה לאורך הטיילת.
9 צפייה בגלריה
חוף רביירה
חוף רביירה
חוף רביירה
(צילום: קובי קואנקס)
המציל: ניסים אפיה (51), מציל מזה 30 שנה. "יש לי דוד מציל וגם אחי, אבי אפיה, הוא יו"ר ועד מצילי הים. תמיד ניסיתי להתחמק מהייעוד הזה, למדתי הנדסאי בניין, חשמל ואפילו הנהלת חשבונות, אבל בסוף תמיד מצאתי את עצמי בסוכת המציל. אני אוהב לראות אנשים, ובעיקר ילדים, נהנים מהים, לכן אני תמיד שואף להציב דגל לבן. אני יודע איזו אכזבה זו להגיע לים ולגלות שאי־אפשר להיכנס למים".
9 צפייה בגלריה
ניסים אפייה, מציל חוף הרביירה
ניסים אפייה, מציל חוף הרביירה
ניסים אפייה, מציל חוף הרביירה
(צילום: קובי קואנקס)
עוד משהו: על החוף פועלת עמותת "הגל שלי", שמטרתה לסייע לנערים ונערות במצבי סיכון לצלוח קשיים באמצעות חוויית גלישה והתמודדות עם איתני הטבע. לימים הצטרפו אליה גם צעירים שמתמודדים עם מחלות מגוונות כמו ניוון שרירים ואף קטועי גפיים. לעמותה יש חדר על החוף ובימי שישי המצילים מסייעים לקבוצה להיכנס למים.

השקעה של 5 מיליון ש"ח: חוף הסלע, בת ים

חוף הסלע הוא החוף היחיד בארץ שבנוי באופן כמעט סגור בזווית של 240 מעלות, מה שהופך את הים בו להרבה יותר רגוע, כמעט כמו בריכה. בזכות המים הרגועים שחיינים רבים השתמשו בו למטרות אימונים בימי הקורונה, כשהבריכות נסגרו. במקום יש סלעייה טבעית שמשמשת כשובר גלים, בשנת 1963 המדינה הוסיפה גם סלעייה מלאכותית שתורמת לרגיעת המים ומונעת מגלים גדולים להגיע לקו החוף.
9 צפייה בגלריה
חוף הסלע
חוף הסלע
חוף הסלע
(צילום: קובי קואנקס)
המציל: ישראל רוקח (48) מציל מזה 30 שנה, חי כל חייו ליד הים. "האחים שלי ואני הפכנו את הים למגרש המשחקים שלנו", הוא אומר. "העברנו כאן את כל הילדות, בגיל 11 עזרתי למצילים בעבודות קטנות ולמדתי את המקצוע.
"בגיל 13 כבר חתרתי בחסקה ואחרי הצבא הפכתי את זה למקצוע. להציל אנשים זאת התחושה הכי מספקת ומרגשת. אתה יושב שעות בכוננות ומחכה לשעת השין וכשזה קורה זה מדהים. מבחינתי הכי חשוב להחזיר את כולם הביתה בריאים ושלמים".
9 צפייה בגלריה
ישראל רוקח, חוף הסלע
ישראל רוקח, חוף הסלע
ישראל רוקח
(צילום: קובי קואנקס)
שדרוגים: בחודש שעבר החוף נסגר לזמן קצר במטרה להזין אותו בחול ים חדש, לאחר שקו החוף כמעט ונעלם. את העבודות, בעלות של 5 מיליון שקלים, ביצעה עבור עיריית בת ים החברה הממשלתית לשמירה על מצוקי הים התיכון. רצועת החוף הוזנה ב־60 אלף קוב חול כדי להתרחב. במקביל מבוצעות בחוף עבודות שיפוץ שכוללות הצללות צבעוניות, וגם סוכות המצילים חודשה.
מה עוד: חוף הסלע נחשב לחוף חביב במיוחד על תיירים ולא פעם נערכים בו צילומים של קליפים מוזיקליים, חתונות ואף צילומי דוגמנות.

יום נשים, יום גברים: החוף הנפרד, בת ים

החוף הנפרד הוא אחד מחופי הים הבודדים עבור הציבור הדתי בכל גוש דן, ובוודאי הפופולרי שבהם, לכן הוא עמוס כמעט תמיד. בימי ראשון, שלישי וחמישי הכניסה מותרת לנשים בלבד, ובימי שני, רביעי ושישי - לגברים. עקב אופיו המיוחד הוא מקורה בלוחות עץ מכיוון הטיילת ושלושה פקחים מסתובבים בשטח כדי לוודא שרק מי שמותר לו ייכנס לחוף. ידוע כי לעתים הם נתקלים במתנגדים, שמתעקשים שכמשאב טבע, החוף שייך לכולם ואין לאיש זכות בלעדית עליו.
המציל: יניר סבג (45), מציל מזה 28 שנה. "אבא שלי מציל והמשכתי בדרכו. יש לי שני אחים, גם הם מצילים. אצלנו זה משפחתי", הוא אומר. "בחוף שלנו יש ציבור רחב וקבוע, ותמיד עמוס כאן, הרבה יותר מבחופים רגילים.
9 צפייה בגלריה
יניר סבג, מציל החוף הנפרד
יניר סבג, מציל החוף הנפרד
יניר סבג
(צילום: קובי קואנקס)
"באים לכאן מתרחצים דתיים מכל הארץ, ועכשיו זאת התקופה הכי לחוצה. זה סיפוק ענק לדעת שיש כל כך הרבה אנשים שרק החוף שלנו יכול לתת להם מענה, אבל יש בזה גם אחריות גדולה. צריך להסתכל על המים בשבע עיניים כל הזמן".
חניה: במהלך השבוע ניתן לחנות בחניון בעלות של חניית כחול־לבן. בימי שבת החוף פתוח לכלל הציבור אך החנייה עולה כ־30 שקלים ליום מלא, או בכחול־לבן לאורך הטיילת.
מה עוד: מזנון, השכרת כיסאות ושמשיות.

הטבע הפראי האחרון: חוף פלמחים

עבור מי שמחפשים מעט שקט מן ההמולה המאפיינת את רצועות החוף העירוניות ומוכן לוותר על מסעדה קרובה ועל בתי קפה ולהרחיק מעט – חוף פלמחים היא בחירה ראויה.
חוף פלמחים הוא שמורת טבע המנוהלת ומפוקחת על ידי רשות שמורות הטבע והגנים. הוא כולל רצועת חוף ארוכה, בין הטבעיות האחרונות בישראל, כלומר נטולת שובר גלים, מה שמבטיח גלים גבוהים ומאות אלפי צדפים מגוונים שנסחפים אליה ומעטרים את קו המים (זהירות, קצת כואב ברגליים יחפות).
היופי הטבעי של החוף והמפרצים הקטנים הופכים אותו, בייחוד בימי הקיץ, ללוקיישן מועדף לצילומי אווירה עבור חתנים וכלות ובנות מצווה.
חי, צומח, דומם: בגבכם רכס כורכר שנותן תחושה של טבע פראי ושגם נחשב לאחד מנכסי הטבע של השמורה, כיוון שהוא מאפשר למינים מיוחדים של צומח ובעלי חיים לשגשג שם, כמו נחש החולות והחומט. כמו מצוקי הכורכר לאורך חלק מחופי ישראל, גם כאן יש בלייה כתוצאה מפעולות האדם, ככה שאפשר להתרשם, אבל לא לשבת ממש מתחת מחשש להידרדרות.
9 צפייה בגלריה
חוף פלמחים
חוף פלמחים
פלמחים. חוף ושמורת טבע
(צילום: ידידה פרץ)
חניה: עלות כניסה לרכב בקיץ 30 שקלים, מנויי מטמון יכולים לקבל 50 אחוז הנחה אבל זה דורש להגיע לעמדה ולבקש אותה, מה שקצת מסרבל את העסק. מי שקלים בציוד ולא אכפת להם ללכת קצת, יכולים להחנות את הרכב כמה מאות מטרים לפני הכניסה ולהיכנס דרך שער מיוחד להולכי רגל שיביא אותם אחרי הליכה של כשבע דקות אל אותו החוף עצמו, ובחינם.
מה אוכלים: יש במקום שירותים מסודרים ונקיים בדרך כלל, קיוסק קטן שבו ניתן למצוא ארטיקים וחטיפים, ואם אתם ממש רעבים קחו בחשבון שבדרך הלוך וחזור מהחוף, סמוך לשפך נחל שורק, יש פוד טראקים שפועלים במקום, בדרך כלל עד לרדת החשיכה.
כשמורת טבע מיוחדת במינה במרכז הארץ, חוף פלמחים מהווה מקום מבטחים לצבי הים. עובדי רשות הטבע והגנים מתפעלים על החוף תחנות הטלה מיוחדות אשר מסייעות להגן על הביצים שהטילו הצבות בחוף, ומאפשרים לצבונים הקטנים שרק בקעו, מעבר בטוח עד כמה שאפשר אל הים.
9 צפייה בגלריה
חוף פלמחים
חוף פלמחים
פלמחים. הכי נאמן למקור
(צילום: ידידה פרץ)
לחובבי הארכיאולוגיה, בתחומי השמורה יש שרידים לעיר נמל כנענית שהיתה מוקפת חומה גדולה, וכן שרידים להתיישבות מימי הבית הראשון, התקופה הפרסית, ההלניסטית הרומית והצלבנית.
שעות רחצה: עד לסוף אוגוסט: ימים א'-ו' 8:00 - 18:00 שבת 7:00 - 18:00.
ועוד משהו: בצד הצפוני של החוף ישנם שרידים של ספינה טורקית בשם "רוקי" שעלתה על שרטון לפני למעלה מ־30 שנה. הטבע ובני האדם השאירו ממנה רק שלד מתכת, שעדיין ניצב בגאון ומוסיף עוד קצת עניין.