דוח ועדת הביקורת שהונח בשבוע שעבר לפני חברי מועצת העיר ראשון לציון פגש אותם עייפים לאחר שעות של דיונים על התקציב. מי שבכל זאת התעקש לצלול לפרטים גילה נושא מטריד שמשפיע על תושבים רבים בעיר.
4 צפייה בגלריה
דני ישי ורכבו. "לא נתנו אפשרות לערער"
דני ישי ורכבו. "לא נתנו אפשרות לערער"
דני ישי ורכבו. "לא נתנו אפשרות לערער"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
לפי הדוח, ישנם חוסר תיאום ובלבול רב בכל הקשור לחניות הנכים. המצב הוא שאין נתון לגבי כמות חניות הנכים בעיר, מקרים רבים שבהם מחזיק החניה כלל לא זכאי לה וחוסר אכיפה. "זה תחום פרוץ", מודה גורם הנמצא בוועדות המטפלות בבקשות להקצאות חניות נכים.
"גילינו שלא היה לעיריית ראשון לציון נוהל עירוני מסודר שבא לתכלל את כל נושא חניית הנכים בעיר", אומר יו"ר ועדת הביקורת דורון אוזן, "ובעקבות זאת לא מבוצעות בדיקות מעקב שנתיות, כגון איזה מקומות כבר לא רלוונטיים. חניות בראשון לציון, בעיקר בשכונות הוותיקות ובמרכז העיר, הן נדבך חשוב מאוד ולא יכול להיות שהנושא לא יטופל כראוי".

תופסים מקומות

אחת הסוגיות הרגישות בקרב תושבי ראשון לציון היא החניה, או ליתר דיוק היעדר חניה, וזאת בגלל תנופת בנייה ואכלוס תושבים שלא באה לידי ביטוי בייצור מקומות לחנות בהם. בעקבות זאת החלה ועדת התחבורה בשנה האחרונה לנסות להכשיר מקומות נוספים, כשאחד הכיוונים המרכזיים הוא לבטל הרשאות לחניות נכים שרק כעת מישהו נתן את הדעת על כך שתוקפם פג מזמן. רק בשנה האחרונה התפנו למעלה מ־200 מקומות חניה שלא היה בהם עוד צורך.
4 צפייה בגלריה
איציק אבשלומוב. "אנשים כועסים"
איציק אבשלומוב. "אנשים כועסים"
איציק אבשלומוב. "אנשים כועסים"
(צילום: אבי מועלם)
על פי ההערכות יש כיום בראשון לציון למעלה מ־2,000 חניות נכים מאושרות. הסיבה שבגינה אי־אפשר לציין מספר מדויק היא העובדה שאין רישום מסודר שמאפשר לדעת זאת, כפי שהעלתה ועדת הביקורת בדוח האחרון שלה.

בעלי החניה נפטרו או עברו דירה

חברי הוועדה העלו על פני פרק שלם, שכלל כ־30 עמודים, שרשרת של תקלות ומחדלים, ביניהם על כך שאין תיעוד על הבקשות שמועברות למחלקה, היעדר מעקב מסודר, חוסר אחידות בקביעת קריטריון עבור קבלת חניה ועוד שורה של ליקויים. כך למשל התגלה בביקורת אקראית כי חניות נכים שקיבלו היתר לפני שנים רבות, ממשיכות לשרת את בעליהן למרות שחלקם עברו דירה וכלל לא מתגוררים בראשון לציון, או שחלק מהם נפטרו ומי שנהנים ממקום החניה הם יורשיהם.
"בשנתיים האחרונות התברר כי 250 רכבים ממשיכים להשתמש בחניות הנכים למרות שבעל הרכב והנכות כבר נפטר ויורשיו ממשיכים ליהנות מחניית נכים", מודה גורם בוועדת התחבורה במאשרת את מתן החניות. "יש תלונות רבות של תושבים שסיפרו לנו על שכנים שלהם שמשתמשים בחניות נכה למרות שהם לא נכים. בשנת 2019 העלה מחזיק תיק התחבורה איציק אבשלומוב הצעה לביצוע רפורמה בנושא חניות הנכים בראשון לציון, אבל אז התברר שאין בכלל יכולת לדעת כמה חניות כאלו יש כיום בעיר. גם לא היה ידוע מה התוקף של כל חניה, כי לא היה תוקף קבוע ולא היה פרק זמן שבו הוא פג. למעשה מי שקיבל היתר לחניית נכה, נכנס ל"מועדון יוקרתי" לצמיתות ללא מעקב אחר מצבו הרפואי או האישי. עד כדי כך היה חוסר בתיעוד וידע. "יש אפילו מקרים חמורים יותר שבהם הוצבו תמרורים וחניות נכים במספר מקומות בעיר", מוסיף הגורם, "וכך זה היה למשך תקופה ארוכה, אבל רק לאחרונה כשהתחילו לעשות בדיקות, התברר כי אין כל אישור עבור החניות האלו ושמי שהציב תמרור וסימן אותם, עשה זאת על דעת עצמו, יוזמה פרטית, אבל בגלל שלא היה מעקב מסודר אז אותם אנשים נהנו מכך".

בתוכנית: ביקורת בית

מחזיק תיק התחבורה והמשנה לראש העירייה איציק אבשלומוב קרא את דוח המבקר ואף אחד מהדברים שהופיעו בו לא חידש לו. בשנה האחרונה, כך מספר אבשלומוב, הוא מנסה לתקן את הליקויים שהצטברו בנושא זה. "זה תחום שאכן היה פרוץ במשך שנים רבות. נכנסתי לתפקיד והחלטתי לערוך רפורמות גדולות בתחום עם מסקנות איך נכון לנהל את זה כמו שצריך, כולל ביקורות בבתי המבקשים עצמם וכמובן להיות מחובר למערכת של משרד הפנים כדי שאוכל לשלוט בכל ההיבטים, כמו פטירה של בעל תו נכה או מעבר דירה.
4 צפייה בגלריה
דורון אוזן. "בעיקר במרכז העיר"
דורון אוזן. "בעיקר במרכז העיר"
דורון אוזן. "בעיקר במרכז העיר"
(צילום: קובי קואנקס)
"בניגוד לעבר, היום חניות נכים ניתנות באופן זמני בלבד כדי לוודא שלא נעשים ניסיונות לא כשרים לשימוש בהן", מוסיף אבשלומוב. "היחידים שמקבלים חניות קבועות הם קטועי גפיים, אבל גם לגביהם ייערכו ביקורות מדי כמה שנים כדי לבדוק שהם עדיין בחיים ומתגוררים בעיר ושאין מישהו אחר שנהנה מהחניה".
לדברי אבשלומוב, הרפורמה שבה החל מקימה עליו לא מעט מתנגדים, "זה תהליך עמוק שנעשה והרבה כועסים עליי שהפכתי לאימתם של מבקשי חניות הנכים, אבל בפועל זה לא נכון כי הרצון שלי הוא להיטיב עם מי שבאמת צריך את החניה ולא להפוך את זה למושג זול ולא לשרת כאלו שמתחכמים ומקבלים חניה על חשבון הציבור בדרכים לא כשרות".

החניה נעלמה

בעיה נוספת שעולה בדוח המבקר ודווקא גורמת עוול לבעלי המוגבלות, היא חוסר האחידות במתן הקצאה עבור חניית נכה. על פי הקריטריון שקבעה המדינה, מי שזכאי לחניה מסוג זה הוא בעל 90 אחוזי נכות וניידות עם פגיעה בגפיים התחתונות. למרות זאת, בסמכותה של רשות מקומית לעשות התאמות לפי שיקול דעתה, וכך נמצא כי גם בעלי מוגבלות של 60 אחוזים קיבלו הרשאה לחניית נכה ליד ביתם, ואילו אחרים עם אחוזי נכות גבוהים יותר קיבלו תשובה שלילית. חוסר האחידות מביא לתלונות רבות בקרב ציבור הנכים בעיר. "יש להעיר כי לא קיימת מדיניות אחידה, מוסדרת וכתובה, המשמשת את ועדת חניות הנכים, בהחלטותיה ביחס להקצאת מקומות חניה אישיים לנכים", נכתב בדוח המבקר. "אמנם קיימת חשיבות רבה להנגשת מקומות ציבוריים ופרטיים עבור אנשים בעלי מוגבלויות, אך חשוב לזכור כי הקצאת מקום חניה אישי לנכים פוגעת בזכות הציבור לחניה חופשית".
תלונה כזו יש לדני ישי (64), תושב העיר ונכה בשיעור של 65 אחוזים בעקבות תאונת דרכים קשה שעבר. "לפני ארבע שנים רכבתי על אופניים ליד רחוב רוטשילד ונהגת שדיברה בטלפון דרסה אותי. בעקבות התאונה נקרעו לי הרצועות ברגליים והושתלו לי פלטינות, כך שנפגעה לי יכולת ההליכה. בעקבות התאונה אושרה לי חניית נכים לתקופה של שנה. אני לא ידעתי שזה מוגבל לפרק זמן כי הנכות שלי היא לצמיתות, ולכן היה ברור לי שגם התוקף של החניה היא לצמיתות. למרות שהסתיימה שנה אף אחד לא בא אלי ודרש בחזרה את החניה, וכך השתמשתי בה במשך שנתיים וחצי".
אלא שיום אחד, ללא הודעה מוקדמת, הגיעו עובדי עירייה ופירקו את השילוט המסדיר את החניה של ישי, "אפילו לא עדכנו ולא נתנו לי את יכולת הערעור. כיום אני באותו מצב רפואי, מתקשה מאוד בהליכה, ורק בזכות רצון טוב של שכן מהבניין שלי הוא מאפשר לי לחנות אצלו. אני יודע אישית על אנשים שקיבלו חניית נכים ומצבם קל הרבה יותר משלי אבל הם עושים איפה ואיפה במחלקה הזאת".
שלמה מימון, העומד בראש עמותת "ניצני ראשון", מייצג ציבור נכים גדול בעיר ובעצמו אב לילדה נכה, טוען שמקרים כמו של דני ישי יש לא מעט. "העיר הוצפה במקומות חניה לנכים והרבה מקורבים קיבלו, דבר שהביא למחסור בחניות לכלל הציבור. נתקלתי במקרה שבו ראיתי בעיניים שלי אדם שהנכות שלו היא רגל קצרה ורגל ארוכה ולכן הוא קיבל מקום חניה שמור. אותו איש היה עושה קניות, סוחב שקיות ונכנס לרכב בחניית הנכים שלו. יש גם כאלו שיש להם חניה בטאבו והם מקבלים בנוסף חניית נכים שמורה. לפני שנה וחצי שוחחתי בעניין עם איציק אבשלומוב והוא סיפר לי שיש להם כוונה לבצע תוכנית עבודה מסודרת כדי לבחון את כל מי שקיבלו חניית נכים ומאז נפטרו או שמצבם הרפואי השתפר. לפני שלושה שבועות כבר החלו בפיילוט.
4 צפייה בגלריה
שלמה מימון. "חניות לא מוצדקות"
שלמה מימון. "חניות לא מוצדקות"
שלמה מימון. "חניות לא מוצדקות"
(צילום פרטי)
"אני יודע שיש כיום יותר מדי חניות שהן לא מוצדקות", מוסיף מימון, "וברגע שיעשו עבודה מקיפה יגלו שיש בראשון לציון המון מקומות חניה שמורים לנכים שכלל אינם מוצדקים. אני מקווה שעוד שנה נהיה במקום אחר לגמרי ונוכל לדעת מי ראוי לקבל מקום חניה ומי לא".
הטענות בדוח המבקר
אין מספר מדויק של חניות נכים שאושרו
לא נקבע מועד לפקיעת תוקף חניה
גם כשזכאים נפטרים או עוברים דירה החניה לא מבוטלת
אין קריטריונים אחידים לפיהם ניתן אישור לחניית נכה
אישור חניות לנכים פוגע בשאר התושבים ולכן נדרש פיקוח
במספרים
500 בקשות לחניות נכים הוגשו ב–2021
200 הגיעו לדיון בוועדה
81 חניות נכים אושרו
כ–2,000 חניות נכים יש בראשון לציון
כ–250 חניות בוטלו השנה