הכל החל במהלך שירותו הצבאי, בין מעצר אחד לשני בקסבה של חברון. דווקא אז, החלו לנקר שאלות בראשו של חן זיסו, 28, תושב ראשון לציון. "זו היתה תקופה מאוד מבלבלת, הסבא והסבתא שלי נפטרו וחיפשתי משמעות עמוקה לחיים", הוא מספר. "אחרי השחרור התחלתי לחפש כיוון ונכנסתי לישיבת חב"ד שנמצאת גם היא בראשון לציון ושם מצאתי את המקום שלי".
פגישת שידוך מקרית הביאה אותו אל עולם ההייטק ומשם הפך לאימפריה שמנהלת 200 עסקים אינטרנטיים המגלגלים עשרות מיליוני שקלים בשנה. כיום הוא חולם על המשך התפתחות בעולם העסקים האינטרנטי ועמל על ספר הלכות חדשני שייתן כשרות הלכתית לעולם הקמעוני הדיגיטלי (ר' מסגרת).
הניצוץ היהודי "גדלתי בראשון לציון בבית מסורתי אבל לא דתי", מספר זיסו, "התחנכתי בגימנסיה הריאלית כאשר הזיקה ליהדות הייתה שם ברקע אבל לא באופן דתי ממשי. הסביבה שלי בגימנסיה הייתה מאוד תחרותית ומאוד חומרי אבל אלי זה לא דיבר, אני חיפשתי משהו מאוד אידיאולוגי רק שלא ידעתי בדיוק לומר מהו. בצבא הייתי בשירות קרבי ושם נחשפתי לאנשים דתיים והחלטתי להצטרף אליהם לתפילות וזה עשה לי משהו, הדליק בי את הניצוץ היהודי שבי כמו שנוהגים לומר".
1 צפייה בגלריה
200 חנויות אונליין בשלל תחומים. חן זיסו | צילום: אבי מועלם
200 חנויות אונליין בשלל תחומים. חן זיסו | צילום: אבי מועלם
200 חנויות אונליין בשלל תחומים. חן זיסו | צילום: אבי מועלם
מה קרה אחרי הצבא? "התחלתי לעבוד באיזה מוקד שירות לקוחות ושם פגשתי כמה חבר'ה חרדים שהמליצו לי לבדוק את הדרך של חב"ד ולאחר בירורים הבנתי שיש ישיבה כזו בעיר שבה אני גר - ראשון לציון. הגעתי לישיבה ומיד הרגשתי חיבור, כי אין שם עניין להתבדל מהחברה אלא להיות מעורב עם הסביבה. אהבתי את ההדלקת הנרות בחנוכה או חלוקת המצות בפסח וכל אלו בשילוב של לימודי היהדות והתורה בהחלט דיברו אלי. בישיבה גם עברתי את השינוי החיצוני, בגדים שחור לבן, זקן, כיפה וציצית חרדי של ממש".
איך הסביבה הגיבה? הוא מחייך. "ההורים שלי פחות קיבלו את זה, הם חשבו שאני צריך להשקיע את הזמן שלי בלימודים לתואר ולא בלימודי קודש. אומנם היו לנו מחלוקות, אבל הם לא נידו אותי או משהו. הם חששו שאני אתנתק ואמשיך למסלול שמלווה בחוסר השכלה. הם גם חששו שאשנה להם את הבית ואבקש שהם יהיו דתיים בעצמם, אבל בעיקר הדאיג אותם עניין המקצוע. אחותי היא דוקטורנטית והם רצו שאני גם אלך במסלול הזה של רכישת מקצוע מוצלח. למרות הרצון שלהם, ידעתי שזה הדבר הנכון עבורי, זו החלטה שקיבלתי על עצמי ורציתי לדבוק בזה כי זה מה שהביא לי אושר".
המשיכה לקניות את הקריירה שלו חייב זיסו באופן מפתיע למישהי שניסו לשדך לו. "בשלב כלשהו הגיע שלב של שידוכים וזוגיות והיתה בחורה מאוד רצינית שיצאתי איתה ואפילו התארסנו, אירוסין שלבסוף בוטלו מסיבות שונות. הצד שלה חשש מאוד מעניין המקצוע ואיך נשרוד כלכלית, וכדי להפיג את החשש שלהם אמרתי שאלך למכללה למינהל כדי ללמוד מדעי המחשב, כמובן בלי שום מחשבה לעסוק בזה אלא נטו לרצות אחרים".
אלא שאז קרה משהו בלתי צפוי. "התחלתי את לימודי התואר ומהר מאוד השתלבתי בעבודה בתחום, וזה גם משך אותי. בשנה השנייה של התואר כבר התחלתי לעבוד בהייטק וזה פתח לי המון דלתות והיכרות עם חברות במשק. אבל מה שמשך אותי בעיקר היה עולם העסקים באינטרנט והקניות המקוונות. לפני שלוש שנים החלטתי לקחת את זה צעד קדימה והקמתי סוכנות בשם "ZISO LTD", שמתמחה בפתרונות אינטרנט על "שופיפיי", שזו פלטפורמת בנייה של חנויות און ליין".
תסביר איך זה עובד, למי שלא מכיר. "הרעיון הוא שבאים אלי אנשים ומבקשים להקים חנות באינטרנט למכירת המוצרים שלהם ־ ואני דואג לבנות להם את זה מההתחלה ועד הסוף. העסק התחיל ולאט לאט הגיעו אלי עוד ועוד לקוחות כשהשם שלי התחיל לרוץ מפה לאוזן. תוך שלוש שנים מיום הקמת העסק אני יכול להתגאות שאני אחראי על בניית 200 חנויות אינטרנטיות במגוון תחומים, כגון אופנה, הנעלה, טיפוח, עיצוב הבית ועד לתרופות ובתי מרקחת טבעיים וכו'. החנויות מגלגלות כחמישים מיליון שקלים בשנה".
אתה חושב שבעתיד הקרוב נראה פחות חנויות בקניון ויותר באינטרנט? "חד משמעית כן. למרות שיש סיילים גדולים, אנחנו רואים את הירידה בקנייה בחנויות פיזיות והדבר הזה ימשיך לדעוך בעקבות ימי מכירות שהולכים ומתפתחים ברשת. ביום שבו החנויות בקניונים יידעו לשלב את המסחר שלהן עם העולם האינטרנטי, הן יצליחו לשרוד, וזה כבר קיים בהמון מקומות".
בציבור החרדי כל עולם האינטרנט נתפס לעיתים כ"יצר הרע" וכמשהו פסול. אילו תגובות אתה מקבל? יש מהפכה מתחת לשטח שלא עוברת דרך הרבנים. היא מתחילה ברגע שיוקר המחייה מאיים על המגזר החרדי. אם היום משתלם יותר להזמין שמלה ב'אסוס' ולא ברחוב רבי עקיבא בבני ברק, אז עושים את זה. היום ישנן רשתות קמעוניות חרדיות שמוכרות באינטרנט כמו 'מקימי', שזו רשת עם 17 סניפים ברחבי הארץ שיש לה פעילות און ליין ומוכרת במחזורים גבוהים, כשמדובר על שבע ספרות בחודש".
מבחינת זיסו, בציבוריות הישראלית ישנה חשיבות לפעילות שלו בעולם האונליין המסחרי. "יש יתרון עצום בעצם זה שאני, כחרדי, עולה על במה בפני אנשים שאינם דתיים, והוא שלי יש יכולת לקבל את השונה. יש המון ביקורת על חרדים שהם נטל על הציבור, יש כאלה שחושבים שהם לא עובדים ובאופן כללי הם נגד הציבור החרדי. אני בא ומקרב בין אנשים. אני מראה שגם אני, כחרדי, יכול להכיל את כולם, גם אני מצליח במה שאני עושה ואין לי שום בעיה להיפתח לכולם".
וגם בחברה החרדית מקבלים את זה? "יש עדיין הערות בחברה החרדית, חושבים שאני עובד מאוד קשה ־ וזה בא על חשבון השידוך. היתה מישהי שחששה מאוד שאני אהיה איש של קריירה ולא כמו שנהוג בחברה החרדית. אבל מראש אני כבר יודע להיפגש עם כאלו שיודעות להכיל את זה".
מורה נבוכים נקודה קום
למרות סדר יום אינטנסיבי, מנסה זיסו להגשים את עולמו הרוחני גם בעולם הדיגיטלי. בימים אלו הוא עובד על מיזם שישלב את שני העולמות, ספר של שאלות ותשובות (שו"ת) שייתן מענה לסוגיות הלכתיות הצצות במהלך פעילות עסקית באינטרנט.
"יש לי סדר יום רוחני מאוד ברור", הוא מספר , "אני קם בשבע בבוקר, הולך למקווה, לאחר הטבילה ממשיך ללימודי חסידות ואז עולה כחזן בבית הכנסת וממשיך ללימודי הסמכה לרבנות רק אחרי זה יוצא לעבודה".
אז מה, אתה רוצה להיות פוסק הלכה אינטרנטי? "אני רוצה להיות רב, יש לי חלום כזה. לא חושב שאני אהיה זה שיוביל קהילה או ראש ישיבה, אבל כן ברמה של הדרכת אנשים בעת הצורך. מה שמעניין אותי הוא גם להיות 'משגיח כשרות' של עסקים באינטרנט וזה אחד הדברים שאני שם עליהם פוקוס בלימודים שלי, לדעת מה מותר ומה אסור. הרצון הגדול שלי שעליו אני עובד והוא הפרויקט הבא שלי זה הוצאת ספר הלכות בתחום כי יש המון סוגיות שצריך לתת עליהן תשובות".
לדוגמא? "למשל ימי מכירות מיוחדים שמתחילים עוד מעט לקראת חג המולד והשנה האזרחית החדשה. אלו ימים שבהם מחזור המכירות עולה באחוזים רבים ואנשים רוצים לקנות יותר. האם מותר לי כאדם דתי להיות שותף בחגיגת המכירות הזו למרות שמדובר בחגים נוצריים?
"שאלה נוספת שעולה היא האם אני צריך לסגור חנויות אינטרנטיות בשבת, למרות שבפועל אני לא עושה שום מעשה? השאלה אף מתחזקת בימי מכירות מיוחדים, שבהם מגלגלים מיליונים רבים של דולרים והשבתה של העסק עלולה לגרום להפסדים כספיים רבים. כל אלו שאלות ששייכות לעידן החדש ואני מנסה להתמודד איתן באמצעות ההלכה".
ולהלן התשובות של זיסו: "חג המולד הוא לא עבודה זרה, אין בו השתחוויות לפסל או הלל לפטרון וזה נטו יום של סיילים וחגיגה משפחתית, אז אין בעיה. אבל מסחר בשבת עבור יהודי הוא אסור - נקודה. יהודי לא סוחר בשבת קודש".