5 צפייה בגלריה
ליאל אבן זהר | צילום: אבי מועלם
ליאל אבן זהר | צילום: אבי מועלם
ליאל אבן זהר | צילום: אבי מועלם
הדגש: חינוך
את הקדנציה הזו קיוותה ליאל אבן־זהר לעשות מכיסא ראש העירייה, תפקיד אליו התמודדה בשתי מערכות הבחירות האחרונות. כשלא עלתה לסיבוב השני החליטה להעניק את תמיכתה לקינסטליך ולפי רבים היא זו שהיתה שובר השוויון בדרך לניצחון מול דב צור. "עשרת החודשים הללו היו אינטנסיביים ומאוד משמחים מבחינתי", היא אומרת. "העיר מתקדמת בחינוך, בתחבורה, בתרבות, בשיפור פני העיר, בתכנון העירוני ובעוד נושאים רבים, ובראש ובראשונה ביחס לתושבים".
אבן־זהר מחזיקה גם בתיק החינוך, תחום שנחשב למזוהה עימה מאז שנכנסה לחיים הפוליטיים. "כבר השנה צומצם מספר התלמידים לכיתה בכיתות א' ובמרבית גני החובה והוא נע כעת בין 21 ל־30, וזה הישג גדול בעיניי. הפחתנו את מחיר הקייטנות ופתחנו קייטנות חדשניות, הכפפנו את מעונות היום פדגוגית לחינוך, פתחנו שני בתי ספר בשיטת מונטסורי וגם גני ילדים, ובשנה הזו כלל ילדי החטיבות יזכו לאנגלית מדוברת ולתוכנית בת או בר מצווה ועוד תוכניות רבות בפתח וזו רק ההתחלה", היא אומרת.
ומה לגבי תחומים אחרים? "חייבים בעיניי לשפר את התחבורה בעיר, ויש לנו עוד הרבה לעשות גם ביתר התחומים", היא מציינת אך מדגישה "אנחנו לומדים ומשפרים תוך כדי תנועה".
לדבריה, הפעילות האינטנסיבית גובה גם מחיר אישי, "ראיתי את המשפחה מעט מאוד בשנה האחרונה. אני באמת 24/7 לטובת העיר. חוץ מזה עליתי קצת במשקל כי אין לי זמן לכושר. זה בהחלט נושא לשיפור אישי לשנה הבאה".
5 צפייה בגלריה
מוטי עג'מי | צילום: קובי קואנקס
מוטי עג'מי | צילום: קובי קואנקס
מוטי עג'מי | צילום: קובי קואנקס
מוטי עג'מי הוא אחד מחברי המועצה הוותיקים בעיר - השנה מלאו 20 שנה לחברותו במועצה. בניגוד לשאר הסגנים הוא היחיד שכבר ישב על כיסא ראש העירייה, כששימש כממלא מקומו של דב צור כשזה הורחק מהעירייה במסגרת החקירה נגדו. למרות זאת ועל אף שהתמודד על ראשות העיר בבחירות האחרונות, הוא מצהיר כי הוא לא חושב כלל להתמודד פעם נוספת. "בכנות התמודדתי כי רציתי להיות ראש העירייה, אבל במקום שאני נמצא היום טוב לי וזה לא מעסיק אותי בכלל, אני נהנה מהעשייה ומהפרגון שיש לי מרז קינסטליך".
במערכת הפוליטית נחשב עג'מי למעורב ביותר. במשך שנים שימש כיד ימינו של צור ואף היה חברו הקרוב, מערכת יחסים שהתנפצה לפני כשנה, כשהחליט לתמוך ביריבו. "כיום אני לא בקשר עם דב", הוא מודה. "דיברתי איתו מיד אחרי הבחירות והוא אמר שכרגע הוא מעדיף שלא להיות בקשר ואני לא ניסיתי מאז. אף פעם לא היתה לי בעיה להיות בקשר ואני מקווה שהכל יהיה בסדר איתו".
מבחינת עשייה מספר עג'מי שהוא עסוק מבוקר ועד ערב בתחום החברתי שעליו הוא אמון. "מבחינתי השנה האחרונה היתה ייחודית ושונה בעשייה החברתית הרבה, בפתיחות כלפי התושבים ובחשיבה הקהילתית. בשנה האחרונה קידמתי יוזמות רבות וביניהן מרכז התעסוקה - המעניק מגוון אפשרויות לאנשים במציאת עבודה ובשדרוגה; פרויקט 'זרעים של הצלחה' המעניק סל צרכים בסיסי לילדים בגיל הרך, וגם יוזמה שבמסגרתה ילדי החינוך המיוחד יוכלו להשתלב בקייטנות החברה העירונית".
5 צפייה בגלריה
מקסים בביצקי | צילום: אבי מועלם
מקסים בביצקי | צילום: אבי מועלם
מקסים בביצקי | צילום: אבי מועלם
"להגביר את אמון הציבור בפיקוח"
רבים הרימו גבה לאחר מינויו של מקסים בביצקי לתפקיד הנחשק של סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החברה לביטחון, שכן עד אז הוא היה אישיות פוליטית אלמונית יחסית, שכוחה האלקטורלי לא ממש ברור. עוד בתחילת הקמפיין, כשמעטים בלבד נתנו לקינטסליך סיכוי בהתמודדות מול צור, התייצב בביצקי לצדו של קינסטליך והבטיח ללכת עימו עד הסוף.
בביצקי גם שילם על כך מחיר אישי כשרכבו הוצת על ידי אלמונים, אירוע שטרם פוענח. החלטה זו קנתה לו נקודות זכות רבות שנראה כי השתלמו בסופו של דבר. "זו היתה שנה לא קלה של עבודה קשה. צברתי ידע רב בתחום הביטחון", מסכם בביצקי את השנה הראשונה שלו בתפקיד, "פעלנו רבות בנושא המלחמה בסמים ובאלכוהול בחוף הים ועובדה שהפעילות שלנו הובילה לירידה משמעותית של 50% ברמת הפשע והאלימות. כעת המטרה שלי היא להגביר את השקיפות בהתנהלות של החברה לביטחון. כבר רכשנו והפעלנו מצלמות גוף לכל הפקחים ואני מאמין שמדובר במהלך שיגביר את אמון הציבור בנו".
מלבד תפקידו בעירייה, הפך בביצקי גם לדמות במערכת הפוליטית הארצית כשהחליט לפרוש מחברות במפלגת 'ישראל ביתנו' ולהתייצב לצדו של בנימין נתניהו. בבחירות האחרונות הוא גם הוזמן למעון ראש הממשלה לצילום משותף כדי לגייס את תמיכת הקול הרוסי, מהלך שלא כל כך הצליח.
לדברי בביצקי, הוא נהנה מאוד מהתפקיד, אך מי שמשלמים את המחיר הם בני המשפחה שרואים אותו מעט מהרגיל. "לצערי הרב, בתפקיד החדש אני כמעט ולא רואה את אשתי וילדיי. אולם הם בכל זאת מבינים את החשיבות הרבה של עבודתי, מאמינים בי ונותנים לי תמיכה מלאה. אני משתדל לפצות על היעדרותי מהבית בשבתות ובחגים".
5 צפייה בגלריה
הרב אריה כהן | צילום: קובי קואנקס
הרב אריה כהן | צילום: קובי קואנקס
הרב אריה כהן | צילום: קובי קואנקס
שיפור המוקד ומורשת יהודית
עבור הרב אריה כהן, השנה הזו תיזכר כטובה מאוד, לא בשל הישגיו המקצועיים, אלא דווקא במישור האישי. לאחר ארבע שנים של חקירות החליטה המשטרה לסגור את התיק בחשד לשוחד שהתנהל נגדו. "התחושה בתפקיד היא שאפשר לעבוד ולהשפיע. אדרבא לפעמים ראש העירייה צועק עלינו שאנחנו לא יוזמים ועושים מספיק, דבר כזה לא ראיתי אצל אף ראש עירייה. לשמחתי בשונה מהקדנציות הקודמות יש הרמוניה והבנה הדדית בין חברי המועצה בכלל וחברי הקואלציה בפרט".
לדבריו, למרות חוסר היציבות במישור הפוליטי הארצי, הוא מרגיש שהצליח השנה לפעול במישור המונציפלי בתחומים שונים. "תחום קבלת הקהל והמענה לתושב היה השנה בראש סדר העדיפויות מבחינתי ולכן השקענו בזה את כל הכוח ופתחנו ערוצים נוספים לציבורים שונים שמשתמשים בפייסבוק ובווטסאפ, אפשרות לפנות ישירות אליי ואל העוזרים שלי וברוך השם אני יכול לומר שהשנה נהניתי מכל רגע מהבחינה הזו. כמו כן כמחזיק תיק המוקד עירוני יש לי תוכניות רבות לשפר את מתן השירות והמענה לתושב ולצורך כך כבר בחרנו מנהלת מוקד חדשה שתעזור לנו למנף את המוקד להישגים אדירים. באותה נשימה הקמנו את מחלקת מורשת יהודית בעירייה שתתן שירותי דת, תרבות וחינוך תורני לציבור הדתי והחרדי בעיר ועוד דברים רבים וטובים שהשתיקה יפה להם".
זו הקדנציה החמישית שלו, אך כהן לוטש עיניים אל תפקיד רב העיר הספרדי, שלא אויש מאז פטירת הרב הקודם לפני שנים. דווקא בשל כך אומר כהן באופן ברור שאין לו שום כוונה לנסות אי פעם להתמודד לראשות העירייה, "אני אולי היחיד במועצה שזה לא רלוונטי לגביו עד כדי כך שגם אם 29 חברי מועצה יתמכו בי לרשות העיר - לא אתמודד. אני חושב שעיר כמו ראשון לציון שהיא מורכבת כל כך, לא יכולה להתנהל על ידי רב או יהודי חרדי".
5 צפייה בגלריה
אבי חיים | צילום: פרטי
אבי חיים | צילום: פרטי
אבי חיים | צילום: פרטי
הצללה ותאורה במגרשי הספורט
מי שנחשב לדמות דומיננטית מאוד בסיעתו של רז הוא ללא ספק אבי חיים. יש מי שמסמנים אותו בשקט־בשקט כיורש אפשרי לראשות העירייה ביום מן הימים. "זו היתה שנה עם הרבה מאוד סיפוק ותחושת שליחות. פתחנו את כל הדלתות והערוצים לציבור, אנחנו זמינים לכל תושב ותושב בכל דרך שיבחר. אני באופן אישי מקיים לשכה פתוחה בימי שישי, כך שכל פנייה שמגיעה - אנו עושים את המיטב כדי לטפל בה ולעזור במידת האפשר".
חיים מונה מספר פעולות שעשה מאז כניסתו לתפקיד, נושאים שניסה לקדם עוד בקדנציה הקודמת כחבר מועצה וכעת זכו להתממש. "שלושה חודשים אחרי שנכנסתי לתפקיד השלמנו את החלפת החול בכל גני הילדים לדשא סינתטי. מיד לאחר מכן התחלנו להציב מחסנים חדשים בגני הילדים, במטרה לפנות את המרחבים המוגנים, כאשר המטרה היא לשפר את המוכנות למצב חירום. פרויקט נוסף שקרוב ללבי הוא ההצללות במגרשי הספורט וחידוש המשטחים והמתקנים במגרשים. לצד אלה הוספנו מערכות תאורה חכמות ולמעשה הפכנו מגרשים שבקושי היו בשימוש למגרשים שפעילים כל הזמן ואנחנו צפויים להגיע לעוד עשרות מגרשים נוספים".
לטענת חיים, השירות לאזרח שעליו הוא ממונה היה עד כה נקודה טעונת שיפור ובימים אלה הוא מנסה להוביל למהפך בתחום, "התחלנו השנה בתהליך שיפור השירות ושיתוף הציבור מתוך אמונה ששיתוף פעולה ומעורבות עירונית מקדמים וממקסמים את התוצאות. אנחנו מתכוונים להנגיש עוד יותר את העירייה, לא עוד מקום שבו משלמים חשבונות ועושים סידורים, אלא מרכז קהילתי, עירוני, תרבותי ופתוח לציבור, תרתי משמע.
"אני עובד בממוצע 14 שעות ביום", מוסיף חיים, "אני מקבל ביום מאות טלפונים והודעות ומקבל עשרות תושבים לפגישות, אז אין ספק שהעבודה בהחלט גולשת לחיים האישיים, לשמחתי זכיתי במשפחה תומכת ומפרגנת, שמעריכה את הדרך שבחרתי".
ומה לגבי האפשרות שיתמודד בעתיד לראשות העירייה? "עבורי, להיות סגן ראש עירייה זו הגשמת חלום, מכיוון שמתאפשר לי לעזור לאלפי משפחות, לעשות טוב לעיר שלי ולהיות חלק ממערכת עירונית ששמה את התושב במרכז".