2 צפייה בגלריה
"מקווה שנמצא מישהו שיעזור לנו". יוסי (במרכז), אוראל ותהילה חג'ג' | צילום: אבי מועלם
"מקווה שנמצא מישהו שיעזור לנו". יוסי (במרכז), אוראל ותהילה חג'ג' | צילום: אבי מועלם
"מקווה שנמצא מישהו שיעזור לנו". יוסי (במרכז), אוראל ותהילה חג'ג' | צילום: אבי מועלם
עשרות ארגוני חסד וצדקה המסייעים למשפחות במצוקה פועלים באיזור השפלה, וכולם עוסקים בסיוע במוצרי מזון ובציוד בסיסי אחר, אולם בשנים האחרונות בולטת מעל כולם פעילותו של מיזם אחד הנושא את השם 'אוראל ותהילה עושים שמח'. מדובר במיזם משפחתי ללא כוונת רווח, שכולו רצון לעשות מעשים טובים, בעיקר למען ילדים.
מי שעומד מאחורי המיזם ומנהל אותו, מדי יום, שבוע אחר שבוע כבר שבע שנים בדיוק, הוא יוסי חג'ג' מרמלה, הנשוי לרינת, שביחד עם בנו אוראל (12) ובתו תהילה (9) הקים מפעל חסד שמשמח מדי שבוע עשרות ילדים שרובם מאושפזים בבתי חולים באיזור השפלה.
למרות שהם עוסקים מדי חודש בחלוקה של מאות רבות של צעצועים, ספרים, משחקים, ילקוטים ומתנות אחרות, אין למשפחת חג'ג' מחסן או משרדים מרשימים, וסלון הדירה הצנועה שלהם, כמו גם תא המטען של הרכב המשפחתי, משמשים אותם לשמירה על הציוד שהם מגייסים מתורמים שונים. כעת הם מקווים כי מישהו ירים את הכפפה ויסייע להם בנושא מקום האחסון לצעצועים הרבים שהם מגייסים.
"כיף לתת למישהו"
מה שהחל לפני שבע שנים בדיוק כחלוקת שי צנוע לילדים המאושפזים בבית החולים 'שמיר (אסף הרופא)', הפך בשנתיים האחרונות למפעל נתינה יוצא דופן שאותו מובילים שני הילדים הקטנים, אוראל ותהילה, תלמידי בית ספר יסודי בעיר.
"הרעיון של לתת לילדים שנמצאים במצב רפואי בעייתי התחיל אצלנו כשאוראל היה תינוק וסבל מבעיות של קוצר נשימה, שאילצו אותנו לבלות שעות וימים בבתי חולים", מספר חג'ג'. "כשאוראל היה בן חצי שנה, ועד גיל שלוש, נדרשנו להגיע מספר פעמים בשבוע לבית החולים אסף הרופא כדי להעניק לו טיפול, ושם למדנו איך נראית שגרת ביקורים תכופה בבית החולים".
בתוך כך נחשפו בני משפחת חג'ג' לפעילותם של אנשי תנועת חב"ד, הנוהגים להגיע לבתי חולים ולחלק מתנות צנועות לילדים המאושפזים, ואז החליטו לקדם את הרעיון שלהם.
"הכל התחיל ממש בקטן, וכמה חודשים אחרי שאוראל החלים אספנו כמה מתנות שקנינו בכספנו והגענו ביום שישי אחד לחלק אותן לילדים בבית החולים", משחזר יוסי.
יום שישי הראשון ההוא הפך למסורת, וההבנה כי הם גורמים אושר רב לילדים הנמצאים במצוקה, הניעה את בני משפחת חג'ג' להמשיך לבצע את המחווה המיוחדת.
כך נולד גם שם המיזם: 'אוראל ותהילה עושים שמח', ולאחר שנה שלמה של ביקורים קבועים באסף הרופא כל שישי בצהריים, הוסיפו חג'ג' והילדים תחנה נוספת לסיור שלהם: מחלקות אשפוז הילדים בבית חולים 'קפלן' ברחובות.
למרות שמדובר בשגרה לא פשוטה, התחייבות שלקחו על עצמם בגיל צעיר מאוד, מרגישים אוראל ותהילה מחויבות להמשיך לפעול.
"זה באמת משמח אותי", אומר אוראל, "וזה כיף לתת למישהו שצריך משהו. הנתינה הזאת גורמת לך להרגיש טוב ובכל שישי אנחנו מסתובבים ועושים את זה בכיף ממש".
2 צפייה בגלריה
אוראל ותהילה | צילום: אבי מועלם
אוראל ותהילה | צילום: אבי מועלם
אוראל ותהילה | צילום: אבי מועלם
תהילה, שהפרויקט החל כאשר היתה בת שנתיים בלבד, גדלה אל תוך מציאות בה היא מבקרת מדי שבוע ילדים חולים ומשפחות נזקקות, והיא מרגישה שנפלה בחיקה זכות גדולה.
"כיף לי לעשות את זה ואני אוהבת את זה", היא אומרת, "ואני מקווה שנמשיך בזה כמה שיותר".
לצד הנתינה והחיוכים הרבים להם הם זוכים מצד מאות ילדים שחלקם נמצאים במצב רפואי מורכב, חווים אוראל ותהילה את הצד האחר, הפחות שמח של הילדות, אולם לדברי אביהם הם מתמודדים עם המראות והחוויות בצורה בוגרת וחכמה.
"לא כל הביקורים שלנו קלים, ויש ימים לא פשוטים, אבל אנחנו לומדים להעריך כך את הטוב שיש בעולם שלנו", אומר חג'ג'. "כשאנחנו מגיעים למחלקות זה בדרך כלל בשעות אחר הצהריים המאוחרות, כשכל המסדרונות חשוכים וריקים ואנחנו מביאים לשם את האור, במתנה קטנה, בשיר, בצחוק. לא חוכמה להגיע בימים מיוחדים כמו 'יום המעשים הטובים', וההגעה בכל שבוע משמעותית מאוד עבור הילדים האלה וזה בסך הכל סיבוב קצר, 50 דקות עד שעה, פסיק קטן לעומת החיים עצמם, אבל משהו שגורם לך אושר רב".
"מוקפים אנשים טובים"
במהלך השנתיים האחרונות, עם התרחבות המיזם המשפחתי, הצליחו בני משפחת חג'ג' לקבץ סביבם תורמים ממקומות שונים, שהם אלה שלמעשה דואגים לחלק ממלאי המתנות הנערמות בסלון דירת המשפחה.
בזכות תרומות אלה הצליח המיזם להתרחב לפעילויות נוספות, כמו למשל חלוקת ילקוטים לבית ספר למשפחות נזקקות, פרויקט אותו הם מבצעים בחודשי הקיץ, וחלוקה של מתנות לילדים הלומדים במוסדות שונים.
ההכרה לה זכו הביאה אותם גם לשיתופי פעולה עם עמותות שונות העוסקות בטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים, ועל העזרה שהם מעניקים לעמותות אלה זכו בני משפחת חג'ג' להוקרה ולהערכה רבה.
במהלך השנה האחרונה, הודות לקשרים הטובים שיצרו עם אנשים שונים, הצליח המיזם המשפחתי לסייע בארגון של שלושה אירועי בר ובת מצווה לילדים שמשפחותיהם לא יכלו לממן מקום לאירוע, כיבוד, מתנות ואפילו שמלה או חליפה לילדיהם.
"אנחנו מוקפים אנשים טובים והטוב הזה זורם מכל כיוון וזה משמח מאוד", אומר חג'ג', "ואני רק מקווה שזה יימשך כל עוד יש לנו כוח".
אחד האנשים שמסייעים להם הוא זיו אלטמן, בעליה של חברת 'זד הפקות ואירועים לילדים', שלפני כמה שנים גילה את דף הפייסבוק של 'אוראל ותהילה עושים שמח'.
"בשלב מסוים נוצר קשר בינינו על רקע יום ההולדת של אוראל, ומאז אני בקשר איתם, עוזר להם בציוד וספר ילדים שכתבתי, ומתלווה אליהם מעת לעת לפעילות בבתי חולים", מספר אלטמן. "מה שמרשים במשפחת חג'ג' זאת הצניעות והמסירות שלהם, האופן שבו הם מתנהלים, והכל בצורה שקטה אבל מאוד משמעותית. אמנם הילדים הם בחזית, אבל מאחוריהם עומדים הורים, ובמיוחד האבא יוסי, שהוא איש מדהים של נתינה, ומשם הכל מתחיל ומתגלגל באהבה גדולה".
גם מיכל כלפון־צמח, קומיקאית ילדים הפועלת תחת שם הבמה 'צ'פצ'ולה', ואחותו של הבדרן והשחקן ליאור כלפון, משתפת פעולה עם בני משפחת חג'ג'.
"יצא לי להכיר את המיזם המקסים במהלך אירוע לילדה חולת סרטן, ומאז אנחנו בקשר קבוע", מספרת כלפון־צמח. "אנחנו גם עושים שיתופי פעולה ואני גם תורמת להם ספרים ודיסקים שלי, והכל באהבה גדולה, וחייבים לציין שזאת משפחה מדהימה, רינת ויוסי והילדים, שפשוט עושים טוב לאחרים על חשבון הזמן הפנוי שלהם וגם מכיסם".
דרוש מחסן
כאמור, בימים אלה מחפש חג'ג' מחסן או חדר שיוכל להכיל את המתנות הרבות שהוא מגייס באמצעות התורמים, ולמרות שנאמר לו כי אם יקים עמותה רשומה יוכל לזכות די בקלות בסיוע כזה, הוא מעדיף שלא לעשות זאת.
"התשלום לעמותה הוא אלפי שקלים בשנה, ואני מעדיף להוציא את הכסף הזה על מתנות לילדים", הוא מסביר. "הבעיה היא שכל עוד אין לנו מקום מסודר לאחסן ציוד, אנחנו מפסידים תרומות, כי אני לא יכול להכניס עשרות ילקוטים או משחקי קופסה לסלון ולהשאיר אותם שם במשך חודשים".
לדבריו, מחסן קטן בשטח העיר יכול לעזור מאוד למשפחה ולאפשר הרחבה של פעילות המיזם.
"יש הרבה אנשים טובים ואני מקווה שנמצא מישהו שיעזור לנו", מסכם חג'ג', "בעיקר כי יש הרבה ילדים ומשפחות שצריכים עזרה. אני רואה כל שבוע הורים שמתלבטים בהחלטה האם לקנות לילד צעצוע קטן או אוכל, ויש לא מעט כאלה באיזור שלנו, ואת זה צריך לצמצם כמה שאפשר - יש לנו את הכוח לשנות".