אחד המקומות הירוקים והנפלאים ביותר בראשון לציון הוא ללא ספק אגם ראשון, או כפי שרבים מכירים אותו 'אגם הסופרלנד', שכבר הפך לסוג של אתר טבע עירוני. למרות שהפך למוקד משיכה עבור רבים המחפשים פיסת טבע בתוך סביבה אורבנית, ייתכן שתושבי העיר והמבקרים ייאלצו להיפרד ממנו לשלום, בעוד זמן לא רב.
3 צפייה בגלריה
אגם הסופרלנד | צילום: אבי מועלם
אגם הסופרלנד | צילום: אבי מועלם
אגם הסופרלנד | צילום: אבי מועלם
ל'מיינט ראשון' נודע כי בעיריית ראשון לציון בודקים בימים אלה את האפשרות לייבש את האגמון, זאת בשל העלויות הגבוהות שהוא צורך מדי שנה. לדברי גורם המעורה היטב בפרטים, העירייה נדרשת לשלם בשנה קרוב לשני מיליון שקל עבור הזרמת מים טריים לאגם בימי הקיץ. לפי הגורם, כל עוד לא יהיה הסדר בנושא התשלומים מול רשות המים על גובה התעריף, לא תהיה ברירה אלא להפסיק להזרים אליו מים חדשים ולייבש אותו.
יד אדם ויד הטבע
אגמון הסופרלנד הוא מקווה מים טבעי למחצה ליד פארק השעשועים סופרלנד, שנוצר בחורף 1992. הוא נוצר כתוצאה משילוב של גשמים חזקים וחפירות ידי אדם באיזור. בבור שנחפר לשם הקמת אתר בנייה נאגרו כמויות הגשמים הגדולות ולאחר מכן הגיעו גם עופות מזדמנים שנדדו בין ארצות ובתוך העיר. וכך, יש מאין, נוצרה פנינת טבע.
האגם מתוחזק על ידי 'מניב' - תאגיד המים של ראשון לציון - וכיום הוא קולט מי נגר מראשון לציון, חולון ובת ים. קיבולת האגם היא 500 אלף קוב מים ונמצאות בו משאבות שמעבירות מים לאגם הנקיק, כדי למנוע מהאגם לעלות על גדותיו ולהציף את השטחים שסביבו. במהלך הסופה בשנת 2013, הוצף האגם בגלל הגשמים העזים שירדו, והיה חשש שהמשאבות לא יעמדו בקצב ניקוז המים. לכן הוחלט לחפור תעלה שתנקז את המים לאגם מלאכותי זמני מצפון לאגמון, בחולות שליד 'יס פלאנט'. האגם המלאכותי הפך גם הוא למוקד טבע פופולרי, המכונה כיום 'אגמון הנקיק'.
האגם הוא אתר צפרות וטבע עירוני. הוא גודר ומהווה מקום מפלט לעופות מים, ציפורים וחרקים רבים. באגם עצמו יש דגים שונים, בהם אמנונים ושפמנונים, אך הדייג בו אסור וגם השחייה והשתייה אסורות בשל חשש לבריאות המשתמשים.
כיום רק הגדה המערבית של האגם פתוחה למבקרים, והיא מובילה משער הלייב פארק עד למתחם היס פלאנט. בגדה הצפונית, ליד מתחם היס פלאנט, נבנתה 'טיילת צפה', שעוברת מעל האגם ומאפשרת צפייה בעופות שבו.
שאר האגם מגודר ובסמוך אליו נמצאים מוקדי בילוי אחדים: ממזרח לו נמצא אצטדיון הברפלד - אצטדיון הכדורגל העירוני של ראשון לציון, מדרום לאצטדיון נמצא מנחת ראשון לציון המשמש לתעופה ספורטיבית, ממערב לו נמצא פארק השעשועים ומצפון לאגם נמצא, כאמור, מתחם הקולנוע והמסעדות יס פלאנט ובו טיילת קטנה הצופה על האגם. כמו כן הוקם גשר טיול ותצפית שעובר מעל חלקו הצפוני של האגם. דרומית־מערבית לו נמצא הלייב פארק ראשון לציון - אמפיפארק להופעות, ומדרום לאגם, ליד השפד"ן, נמצא אגם הנקיק, שסביבו ניטעה חורשת אקליפטוסים. סביב אגם הנקיק יש שביל אופניים ופארק בתהליכי הקמה.
3 צפייה בגלריה
אגם הסופרלנד. פנינה מרעננת | צילום: שוקי בן יוסף
אגם הסופרלנד. פנינה מרעננת | צילום: שוקי בן יוסף
אגם הסופרלנד. פנינה מרעננת | צילום: שוקי בן יוסף
"לא עניין של כסף"
"אין דרך אחרת לקרוא לתהליך ייבוש האגם פרט לפשע סביבתי", אומרת חברת מועצת העיר יפעת מאירוביץ־יפת, יועצת סביבתית במקצועה. לדבריה, דיווחים על בדיקת ההיתכנות לייבוש האגם הגיעו גם אליה. "האגמון הוא אתר טבע מדהים, חיים בו עשרות מינים של בעלי חיים ובעיקר ציפורים. לא לשווא מגיעה כמות ענקית של מבקרים מדי שנה ליהנות מהטבע העירוני החשוב הזה, בעיר שבה השתלטו הקניונים והבניינים. לאורך השנים ניהלנו מאבקים לשמירת האגם וביניהם המאבק מול יס פלנט והמאבק להוצאת הלאגו, שהיה אמור לקום בתוך האגם עצמו. המאבקים הקודמים היו מוצלחים ולא נהסס גם הפעם לעשות כל שיידרש כדי לשמור עליו.
"אין לי ספק שהגופים הירוקים בכל המדינה, ובכללם החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין והפעילים הסביבתיים תושבי ראשל"צ יחברו אלינו להילחם על האגמון", היא אומרת.
"כרגע, מהמידע שעומד לרשותי, הייבוש של האגמון נובע מהרצון לחסוך כסף. לשמור על הטבע בעיר זה לא עניין של כסף ואסור שהוא יהיה כזה. מבזבזים כספים על המון דברים אחרים, ודווקא על פנינת הטבע החשובה הזאת רוצים לחסוך? אני אומרת כל הזמן שדרוש מבוגר אחראי. לא יעלה על הדעת שמערכת קבלת ההחלטות בתהליכים חשובים מעין כמוהם היא כשל 'גנבים בלילה', ללא דיון בוועדת איכות הסביבה, ללא דיון במועצת העיר ומבלי לעדכן אף אחד. אני בספק אם הנהלת העיר דנה בנושא הזה, לדירקטוריון של מניב נתנו דיווח קר על עלות המים בלי להסביר בכלל את המשמעויות. אני קוראת לקיים דיון דחוף בנושא במועצת העיר תוך הזמנת כל הגופים הרלוונטיים הנדרשים. אני לא אניח לנושא ואלחם".
אבי מלנסקי, פעיל סביבתי הביע גם הוא תרעומת, "שמענו על הרצון לייבש את האגם וזה לא משהו שאפשר לעבור עליו לסדר היום. זה נורא, מדובר באתר טבע ובעיר אין מקומות ירוקים כאלה. מדברים על זה שראשון לציון רוצה להיות עיר תיירות ולהקים בתי מלון, אבל מצד שני מחרבים אתרים. אגם הנקיק למשל, נחשב לאתר מדהים, ואם יקבלו החלטה לייבש את אגמון הסופרלנד אז גם לנקיק לא תהיה צורה".
מה עם השיט?
"שמעתי שיש כוונה לייבש את האגם כי הוא מתייבש ממילא בשל תהליך האידוי שהוא עובר במהלך הקיץ וגם בגלל שהמים מחלחלים והמפלס יורד ולכן נדרשת הזרמה נוספת של מים", מספר גורם בכיר ומוסיף כי לא רק השפעה על הטבע תהיה אם האגם ייובש, אלא גם על האטרקציות במקום.
3 צפייה בגלריה
אגם הסופרלנד. מתייבש | צילום: אבי מועלם
אגם הסופרלנד. מתייבש | צילום: אבי מועלם
אגם הסופרלנד. מתייבש | צילום: אבי מועלם
"החבר'ה שמפעילים את הסירות באיזור מתלוננים שהם מתקשים כיום לתפעל את השיט בגלל שהאגם מאוד רדוד. לי נודע שבשל מחירי המים הגבוהים שדורשים מהעירייה, יפסיקו להזרים מים כדי לכסות על המפלס שירד ולכן לאט־לאט נוצר תהליך של התייבשות האגם. המשמעות היא הרבה יותר רחבה, כי האגם גם משפיע על אגמון הנקיק שממנו הם מחלחלים לאקוויפר ואז שואבים אותם ומשתמשים בהם לצורכי השקיה של שטחים ציבוריים. במצב שבו השטחים האלה יתייבשו, אז גם תהיה בעיית מים להשקיית אזורים רבים בעיר".
גורם נוסף שקובל על ההחלטה לייבש את האגם הוא גדי פלד, מפעיל הסירות באגם שנמצא במקום מדי יום. "נאמר לי חד־משמעית מפי גורמים בכירים בעירייה שהוחלט לייבש את האגם. למה? כי יקר לעירייה להזרים מים. התוצאה של זה נמצאת מול עיניי מדי יום, אני רואה איך מים עומדים ומפלס מים שיורד הופך את האגם המפואר שלנו לדבר עגום. פעם כשהמים היו יורדים, הזרימו מיליוני קוב של מים, אבל היום זה לא קורה.
אז עוד מעט יירדו גשמים ושוב האגם יתמלא, אבל מה יקרה אחר כך כשהוא יתייבש שוב? אני נחשף לדגים מתים, בעלי כנף נכנסים לעומק ונתקעים בביצה. המים גם עומדים ומביאים יתושים ומחלות. פעם גם היו חזירי בר ותנים מגיעים לשתות מהאגם, עכשיו הם לא באים לשם כי כנראה שהם יודעים שהמים לא טובים להם".
לדברי פלד, הנזק שנגרם לו הוא רב, "לי נגרם נזק עצום כאשר במסגרת תנאי מכרז של העירייה התחייבתי לסוג מסויים של סירות ונכון להיום בגלל מפלס המים לא ניתן להפעיל את השיט באגם. בנוסף, ציוד רב שנדרש לצורך המכרז אינו בשימוש ומאוחסן בעיקר במחסנים ושלא לדבר על בלאי שנגרם לאותו ציוד".
לייבש, אבל רק חלק
חבר נוסף בהנהלת העיר אישר כי נבחנת האפשרות לייבש את האגם, אך הדגיש כי מדובר כרגע רק בחלק מהאגם ולא כולו. "אנחנו בשלבי תכנון של שינוי ופיתוח המקום וחלק מכך אומר גם לייבש חלק מהאגם. היתה ישיבה של הנהלת העיר בנושא ודובר על צמצום המרחב של המים, אבל עוד לא ברור לגמרי איך זה ייעשה. אחת הדרכים היא להקים חומה יציבה שתחסום את זרימת המים וכך יחל תהליך הייבוש. עדיין מדובר בשלבים ראשוניים ואי־אפשר לומר שגובש משהו חד־משמעי".
יש לציין כי בעירייה מודים שאכן הוחלט להפסיק להזרים מים לאגם בעקבות העלות הגבוהה, אך מכחישים מכל וכל את הרעיון לייבש את האגם. לטענת חבר המועצה עידן מזרחי, המחזיק בתיק הימים והאגמים, ברוב השנים כלל אין בעיה. "האגם מתבסס על מי הגשמים שמגיעים ומוזרמים אליו לאחר שהם נאגרו מרחבי העיר. עובדה היא שבקיץ המפלס יורד מסיבות שונות ועד היום הזרמנו מים נקיים, אבל גם זו פעולה שלא עשינו מדי שנה והעלות שלה היתה בסביבות ה־100 אלף שקל. כעת ברשות המים החליטו להעלות לנו את תעריף המים לכמעט שני מיליון שקלים וזה סכום שאנחנו לא מתכוונים להוציא, כיוון שעדיף להשקיע אותו במטרות חשובות יותר. אין מה לדאוג, האגם לא ייובש ובעוד חודש, כשירדו הגשמים, האגם שוב יעמוד על מפלס גבוה".