האופניים והקורקינטים החשמליים כבשו כבר מזמן את כבישי וגם רחובות ראשון לציון. הרבה פעמים הם נצפים נוסעים בניגוד לחוקי התנועה, כשהם מסכנים רכבים והולכי רגל.
אז כמה דוחות רשמו פקחי עיריית ראשון בשנה החולפת לעומת עיריות אחרות בישראל לרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים בגין אי ציות לחוק?
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת התאונה. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת התאונה. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
באור ירוק פרסמו השבוע נתונים בעקבות בקשה ששלחו על פי חוק חופש המידע ל-28 ערים (מעל 50 אלף תושבים) כדי להבין האם הסמכויות שנמסרו לפקחים מיושמות הלכה למעשה. נראה שבנתניה, באופן יחסי לערים אחרות עם מספר תושבים דומה ניתנו יחסית מעט דוחות לרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים.
פקחי עיריית ראשל"צ 2,663 דוחות ממאי 2018 עד מאי 2019. מדובר בכמות גבוהה למדי ביחס לרשויות אחד בארץ.
לשם השוואה, בתל אביב ניתנו 21,887 דוחות לפורעי החוק, ברעננה 886, בבני ברק 401, ובאשדוד 339 דוחות.
ב-1 ביולי 2019, נכנסו לתוקף תקנות חדשות המבקשות לעשות סדר בתחום האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים נוכח הכאוס ומספר הנפגעים ההולך וגדל. הרוכבים מחויבים בתיאוריה או מבחן ייעודי ובמקביל עליהם לרכוב עם סימון זוהר על הקסדה. למרות התקנות החדשות הפקחים העירוניים טרם הוסמכו לביצוע אכיפה אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי גם כאשר יש בידן סמכויות, עיריות רבות פשוט לא עושות שימוש בסמכויות ולא מבצעות אכיפה.
2 צפייה בגלריה
צילום: עמותת אור ירוק
צילום: עמותת אור ירוק
צילום: עמותת אור ירוק
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 בתאונות דרכים ולכן מדובר במשימה לאומית שמחייבת את כל הגורמים לשתף פעולה כדי להציל חיים. ראשי העיריות חייבים להסמיך את הפקחים עוד היום כדי שיבצעו אכיפה נגד מי שמצפצף על החוק ורוכב על אופניים חשמליים ומסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך. במקביל צריך להפסיק להתעלם מהרוכבים עצמם ולכן חייבים לסלול עבורם שבילי רכיבה בטוחים כדי להפריד את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים לשבת על הגדר ולכן הם חייבים לדרוש מראשי הערים להשתתף במאמץ לצמצום תאונות הדרכים באמצעות הגברת האכיפה ושיפור התשתיות".
שבעה נפגעים בממוצע מדי יום מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים
2,647 בני אדם נפגעו בשנת 2018 בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים – יותר משבעה בממוצע בכל יום. כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.
מהנתונים עולה כי במהלך 2018 נהרגו 19 רוכבי אופניים חשמליים. במהלך 2018 נפגעו בתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה לא פחות מ-1,855 בני אדם, עלייה של כמעט 5% בהשוואה לשנה הקודמת (137 מהנפגעים אשתקד הוגדרו כנפגעים באורח קשה - עלייה של כ-10% לעומת 2017). במקביל ל-1,855 הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, דווחו למשטרה כי גם 236 בני אדם בתאונות עם קורקינט חשמלי.
מרבית הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים - כאלף בני אדם - היו בני 25 ומעלה. רק 345 משתייכים לקבוצת הגיל 16-18, בעוד 257 פצועים היו בני 18 עד 24. ומה על קבוצות גיל צעירות במיוחד שאינן מורשות לרכוב כלל? בטווח הגילים 12 עד 15 נפצעו כ-200 רוכבים. גם ילדים ותינוקות עד גיל 11 נפגעו כתוצאה מאופניים חשמליים - כ-30 במספר.