בסוף השבוע הזה יוצאים תלמידי בתי הספר היסודיים לחופשת הקיץ שלהם במטרה לנצל את החודשיים הקרובים לבילויים, קייטנות ורביצה בבריכות ובחוף הים. אבל יש גם אחרים, עשרות ילדים בני שמונה עד 12, שהחליטו להקדיש את מרבית זמנם ומרצם בניסיון להגות את ההמצאה הטכנולוגית הבאה שתשנה את העולם.
לפני כשבועיים השתתפו רבים מהם במיזם 'הכרישים' בשיתוף עיריית ראשון לציון והציגו המצאות שלא היו מביישות גם טכנאים ומפתחים בחברות הטכנולוגיה הגדולות. כעת כל מה שנותר הוא לחפש בעל ממון שירצה להשקיע בפיתוח של מכונת פטל אוטומטית או רובוט לניקוי שולחן - ואפשר לסמן את בעל האקזיט הבא מראשון לציון.
3 צפייה בגלריה
שירה דיין רץ | צילום: באדיבות המשפחה
שירה דיין רץ | צילום: באדיבות המשפחה
שירה דיין רץ | צילום: באדיבות המשפחה
"דור מצוין" לכנס, שנקרא 'יום הכרישים', על בסיס תוכנית הטלוויזיה שמעודדת יזמות, הגיעו כ־150 תלמידים מהמרכז העירוני למצוינות. התלמידים השתתפו באחד מקורסי חברת 'טקטיקס' בראשות מיטל דומב, בנושאים של רובוטיקה ויזמות.
הם נדרשו לבנות ולהרכיב המצאות טכנולוגיות מבריקות ופורצות דרך ולעניין את ה'משקיעים' - הורים, תושבים, הנהלת העירייה ואפילו כריש אמיתי מתוכנית הטלוויזיה - סתיו שחם, יזם ומנכ"ל הייטק ובעלים לשעבר של מועדון כדורגל בליגת העל, שאמר: "יום הכרישים 2019 הוכיח לכולנו שיש למדינת ישראל דור צעיר מצוין".
גם בכירי העירייה היו שם כדי לשבח. ראש העירייה, רז קינסטליך: "המרכז העירוני למצוינות מאתגר את היכולות של התלמידים וממצה את הפוטנציאל שלהם. אם אלו המיצגים של תלמידים מבית ספר יסודי, אפשר רק לדמיין לאן הם יגיעו בעתיד". מחזיקת תיק החינוך, מ"מ וסגנית ראש העירייה, עו"ד ליאל אבן־זוהר, אמרה: "אנחנו מזמינים את ילדי העיר לקחת חלק במרכזי המצוינות של העיר - מגיל הגן ועד התיכון, ולחוות חדשנות ומצוינות".
בין ההמצאות היו בין היתר מקל נחייה לעיוורים שמתריע מפני מכשול, נדנדה שמזהה ילד מתקרב ונעצרת ורובוט שמשקה צמחים באופן אוטומטי. ועוד: רובוט שמנקה את השולחן, משחק כדורגל שולחן אוטומטי, הפועל באמצעות שלט רחוק ועוד שלל המצאות שהצליחו להדליק את החושים. בחרנו שלושה ילדים כישרוניים להפליא מראשון לציון, שעוד תשמעו עליהם בעתיד.
מנקה השולחן של שירה מי שזכתה במקום הראשון בתחרות היתה שירה דיין רץ, בת עשר בסך הכל הלומדת בבית הספר אריאל שרון שבשכונת האירוסים. "המצאתי את האיי רובוט השולחני, כזה שיוכל לנקות את השולחן המלוכלך שנשאר אחרי האוכל", היא מספרת, "יש בו חיישני מרחק שמתריעים בפניו אם הוא עומד ליפול מהשולחן ואז הוא חוזר ומנקה את שאר השטח".
איך חשבת על זה? "בפסח האחרון ראיתי איך כולם עסוקים בניקיון ורציתי לעזור אבל בדרך טכנולוגית. התחלתי לחשוב איזה רובוט יהיה שימושי עבור הנקיונות ועלה לי הרעיון להמציא רובוט שינקה את השולחן. חשבתי על זה הרבה בלילה והתחלתי לשרטט תוכנית והתייעצתי עם מי שצריך. עשיתי סקיצה של התכנון הראשוני ובניתי את הרובוט עם חלקים שיש בארגז הכלים בחוג רובוטיקה שאני משתתפת בו.
"משם זה התקדם והתוצאה הסופית היתה רובוט ששמים על השולחן, ובעזרת סבון, מים וסקוץ' הוא משפשף את הלכלוך מהשולחן ואחר כך מייבש ומנגב וכך השולחן לא נשאר רטוב".
מה הלאה? "ההמצאה הבאה שאני כבר מתכננת עדיין לא מגובשת. אני מסתובבת בבית ומחפשת את הדברים שצריך לסייע בהם וחושבת איך זה יכול להקל על החיים שלנו. בשנה שעברה פיתחתי רובוט שמשחק עם ילדים קטנים ועד היום האחים הקטנים שלי משחקים על זה, ככה שההמצאות שלי שימושיות", היא אומרת ומודה שהעניין הכספי עובר לה בראש למרות גילה הצעיר. "אני כבר חושבת להתעשר מזה ולמכור, אבל אני עוד לא יודעת אם זה הגיוני כשאני קטנה. זה עובר בראש, בהחלט, אפילו לא מעט בצד של ההורים אבל כרגע אני מתמקדת בעיקר במה שעושה לי כיף".
מכונת הפטל של איתי את אחד הפיתוחים הצבעוניים ביותר בתחרות סיפק איתי זינר בן התשע מבית הספר רמז, שהחליט להמתיק את התחרות ולהציג את מכונת מזיגת הפטל שלו.
3 צפייה בגלריה
איתי זימר | צילום: אבי מועלם
איתי זימר | צילום: אבי מועלם
איתי זימר | צילום: אבי מועלם
הסיבה שבגללה החליט זינר הצעיר לפתח את המכונה היתה מעניינת לא פחות: "המצאתי את מגלשת הפטל, שעוזרת לילדים ולהורים בימי הולדת, בעיקר".
למה דווקא אותה? "אמהות מכינות תמיד את הפטל לילדים בזמן ימי ההולדת, עסוקות בלמזוג לכל הילדים ולא יכולות להיות מרוכזות בחגיגות כי הן עסוקות במזיגות - אז המצאתי משהו שיקל עליהן".
ואיך היא פועלת? "יש חיישן אולטראסוני שמזהה את הכוס ונותן פקודה לבקר, והוא מעביר פקודה למנועים שיסובבו את גלגל השיניים ואז הכוס עומדת בזווית וקש שופך תרכיז פטל לתוך הכוס. משם יש רק צורך להוסיף מים, למרות שאפשר להוסיף אותם בהתחלה".
איך חשבת על זה? "הייתי בימי הולדת של חברים שלי ושמעתי את האמא מתלוננת על זה שהיא רק מוזגת פטל ולא יכולה להיות עם הילדים. לכן רציתי שזה לא יהיה ככה יותר, אלא הן יתפנו לחגוג עם הילדים שלהם, והצלחתי לחשוב על המכונה הזו". אגב, בתחרות היה זינר עסוק בלתפעל למעלה מ־80 כוסות פטל של ילדים צמאים, בו זמנית.
ומה הלאה? "עדיין אין לי רעיון להמצאה הבאה אבל אני בהחלט חושב על הדבר הבא שאני צריך לעשות. אני חייב לומר שעובר לי בראש להמציא את הדבר הבא שיהפוך אותי לעשיר. אני גם חושב שמכונת הפטל שלי יכולה לעבוד ואמרתי להורים שלי שינסו לדחוף את זה".
חיישן הנדנדה של אריאל מי שזכה באחד המקומות הראשונים עם המצאה שיכולה להציל חיים או למנוע פציעות הוא אריאל לוי, בן שמונה בלבד והמפתח הצעיר ביותר בתחרות.
3 צפייה בגלריה
אריאל לוי | צילום: אבי מועלם
אריאל לוי | צילום: אבי מועלם
אריאל לוי | צילום: אבי מועלם
"באחד הימים הלכתי עם אמא שלי אחר הצהריים לגן המשחקים ואחותי עלתה על הנדנדה והתנדנדה בחוזקה. פתאום עברו לידה כמה ילדים ורק במזל הם לא נפגעו", הוא מספר. "באותו הרגע אמרתי לאמא שלי שצריך להמציא איזה פיתוח שיכול לעצור את הנדנדה באופן עצמאי, כשהיא מזהה אם מישהו מתקרב".
איך זה עובד? "מדובר בחיישן שמורכב על הנדנדה ומצליח לזהות עצמים שמתקרבים יותר מדי כשיש מישהו על הנדנדה. באותו הרגע, המערכת מפעילה בלם אוטומטי שעוצר את פעילות הנדנדה ואת התנופה שלה".
לדברי לוי, ההמצאה הזו לא תהיה האחרונה שלו, זאת בעקבות הרצון שלו להמשיך ולפתח את הדבר הגדול הבא, שהוא עדיין אינו יכול לספר מהו. "אני יודע שהתחביב הזה ילווה אותי גם בעתיד ויש לי גם תוכניות להרוויח מזה ולמכור בהרבה כסף - זה חלום שיכול להתגשם".