סיור רגלי קצר ברחוב פינסקר שבשכונת רמב"ם, סמוך לגן משחקים צדדי, חושף בעיה שעליה מתלוננים תושבי הרחוב בשנה אחרונה. קרעים של שקיות 'נייס גיא' או סמי פיצוציות אחרים מושלכים על הרצפה, עדות למה שהתחולל במקום לפני כן.
1 צפייה בגלריה
רחוב פינסקר. חוששים לצאת החוצה | צילום: קובי קואנקס
רחוב פינסקר. חוששים לצאת החוצה | צילום: קובי קואנקס
רחוב פינסקר. חוששים לצאת החוצה | צילום: קובי קואנקס
"השכונה שלנו הפכה להיות הכספומט של ראשון לציון", הם אומרים, "חבורות של נרקומנים מסתובבים אצלנו ליד הבתים, עושים עסקאות סמים וחלק מהדיירים אפילו חוששים להסתובב כאן בשעות החשיכה. בעירייה ובמשטרה חייבים להתערב לפני שהמצב יהפוך לבלתי הפיך".
סמים לאור יום
רחוב פינסקר נחשב לאחד המרכזיים בעיר, אך כעת חוששים דיירים המתגוררים בו אפילו להסתובב בחוץ בשעות החשיכה.
"מתחת לבית שלי נהייתה ממש התחנה המרכזית הישנה", מספר אדם מסיקה, תושב אחד הבניינים, "יש פה תחנת סמים של נרקומנים שיושבים קבוע. אנחנו מתקשרים למשטרה, אבל כשהם רואים את הניידת הם הולכים ואז חוזרים".
לטענת מסיקה לא אחת היה עד לעסקאות סמים. "חבורה של אנשים מסתובבים במקום עד שמגיע אדם נוסף, מעביר להם חבילה ואז הם מתפזרים", הוא טוען.
"מדובר בשכונה של מעוטי יכולת, מבוגרים ועולים חדשים ומכאן ככל הנראה חוסר העניין של העירייה והמשטרה. דבר כזה לא היה קורה בשכונות אחרות. שלוש דירות נפרצו בבניין שלנו רק בחודש האחרון".
אחת הנשים שביתן נפרץ לאחרונה היא אמיליה, אם לשני פעוטות. "נכנסו דרך החלון מאחורה דרך החבלים של הכביסה ולקחו כסף מזומן ותכשיטים מזהב", היא מספרת.
"מגיעים לכאן אנשים ומתחילים לצרוך סמים ליד הבניינים שברחוב שלנו. אני בכל בוקר יוצאת מהבית בשעה שבע ורבע ורואה קבוצות של גברים שמחלקים משהו ביניהם, מעשנים כל מיני דברים עם ריח מוזר. זה דבר קבוע, לפעמים בבוקר, לפעמים בשעות הלילה אבל זה משהו קבוע".
"מזהים עליהם מיד שהם נרקומנים", היא מוסיפה, "הם מדברים לא ברור וגם היו פעמים שהם באו אלי וביקשו ממני כסף. יש פעמים שאני חוזרת לבניין אחרי יום עבודה ויש בחדר המדרגות ריח חריף מאוד של עישון. המצב מפחיד".
לטענתה, כשפנתה למשטרה נאמר לה שעליה להגיע לתחנה ולהגיש תלונה. "אין לי זמן. אני אישה עובדת, יש לי תינוקות בבית ואני לא יכולה להתפנות לדברים האלה.
"שהשוטרים יבואו אלינו לשכונה ויראו מה קורה פה. יש לי שני ילדים קטנים בבית ואני סגורה בו בכל פעם שיורדת החשיכה. אני פוחדת לצאת כי הם מסתובבים שם למטה ואי־אפשר לדעת מה יקרה".
גם עמרם, בן ה־81, מוותיקי השכונה, אומר שהרחוב בו הוא מתגורר בעשרות השנים האחרונות כבר אינו אותו דבר, "חדר האשפה שלנו מסריח, אני יורד לזרוק את הזבל והריח בלת נסבל בגלל הצרכים שהם עושים שם. הם מסתובבים בשעות היום, אבל בעיקר בשעות הלילה וזה נורא", הוא אומר.
"אני כואב את מה שקרה לשכונה הזו, מסתובבים כאן כל מיני פרצופים לא נעימים. אני ואשתי לא יוצאים מהבית, אני יוצא רק לבית הכנסת בבוקר ואחר כך לשיעור תורה וזהו. פעם אחת ישבה שם חבורה של אנשים ועישנה.
"ביקשתי מהם לעזוב את המקום כי אנחנו אנשים שומרי מסורת ולא רוצים את הדברים האלה. אני לא בגיל שאני יכול להתמודד עם טיפוסים כאלה. כדאי שמישהו יתערב כדי לפתור את הבעיה של השכונה".
מהעירייה נמסר: "הנושא מוכר ומטופל ביתר שאת על ידי יחידת השיטור העירוני של משטרת ראשון לציון והחברה לביטחון". מהמשטרה לא נמסרה תגובה.