שתי בשורות תחבורתיות צפויות בשנים הקרובות לתושבי ראשון לציון. בשורה ראשונה היא הקו החום של הרכבת הקלה, שצפוי לחצות את העיר ולהגיע עד שדה התעופה, השנייה: קו רכבת תת קרקעי שמשרד התחבורה מקדם, אך טרם עבר את שלב התכנון. מה צפוי לתושבים?
ראשית עומד על הפרק הקו החום של הרכבת הקלה. עיריית ראשון לציון היא הרשות היחידה בישראל שהוסמכה ע"י משרד התחבורה להקים בעצמה את הקו שיחצה את העיר וזאת כדי להקדים את לוח הזמנים. העירייה צפויה להגיש את השגותיה על קטעים מהתוואי שהוצע, ובחודש אוגוסט תקיים שלושה מפגשי הסברה פתוחים לציבור.
2 צפייה בגלריה
הקו החום ברחוב רוטשילד | קרדיט הדמיה משרד מנעד
הקו החום ברחוב רוטשילד | קרדיט הדמיה משרד מנעד
הקו החום ברחוב רוטשילד | קרדיט הדמיה משרד מנעד
להלן מועדי המפגשים ומיקומם:
1.8.18 בשעה 18:15 במרכז פיס רביבים- רחוב גוש עציון 23
6.8.18 בשעה 18:15 באחוזת נווה חוף רחוב המגילה 30
21.8.18 בשעה 18:15 בבר רחוב, מדרחוב רוטשילד
הקו החום יתוכנן כקו במפלס הקרקע. הוא מתוכנן לשרת את החלק הדרומי של מטרופולין תל אביב הכולל את היישובים לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון ולקשרם גם לקווים נוספים. אורך הקו החום על זרועותיו, כ-30 ק"מ.
תוואי הקו המתוכנן ממערב למזרח:
הקו מתחיל במערב העיר ראשון לציון במתחם חניה ותחזוקה (דיפו), עובר דרך מתחם המגורים והתעסוקה החדש המתוכנן במערב העיר וממשיך מזרחה, דרך מרכז העיר ראשון לציון. הקו מתוכנן לעבור בשטח מחנה צריפין העתיד להתפנות לטובת אזורי מגורים ותעסוקה ומקשר למתחם המרכז הרפואי ע"ש יצחק שמיר. המשך הקו לכיוון מזרח דרך מרכז העיר החדש המתוכנן בבאר יעקב לעיר רמלה, מתחנת הרכבת ברמלה הקו ממשיך למרכז העיר לוד, וכעת נראה שיגיע גם עד לשדה התעופה.
הקו החום כולל 44 תחנות. הוא חלק מרשת מטרופולינית בגוש דן, הכוללת גם את הקו האדום, הירוק והסגול. הצפי לסיום העבודות על הקו החום הוא 2024 (משוער).
העירייה צפויה להגיש את השגותיה על תוואי הרכבת שהוצע, בין היתר העברת הקו דרך מגרש החנייה בחוף הים ולא ברחוב כורש וכן העברת המסלול למדרחוב רוטשילד ואחד העם ולא ברחוב הכרמל הצר.
2 צפייה בגלריה
מסלול הקו החום | אתר נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים
מסלול הקו החום | אתר נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים
מסלול הקו החום | אתר נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים
שעלות הקמת הקו נאמדת בכ-10 מיליארד שקלים. לצורך הקמת הקו, העירייה תקים תאגיד עירוני ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב. גיוס התקציב ישען על מימון בינלאומי בלא שהעירייה בפעולותיה האחרות עלולה להינזק מהקמת הקו.
גם קו מטרו תת קרקעי צפוי להגיע לראשון לציון. קו המטרו הראשון, שיהיה באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
גורמים במשרד התחבורה מעריכים שהצפי לסיום העבודות על המטרו ינוע בין שש לעשר שנים.
במקביל לפיתוח הרכבת הקלה, בעירייה מבקשים לזרז את חיבור תוואי הרכבת הכבדה בין תחנת ראשונים למשה דיין. החיבור בין שתי התחנות ייתן מענה הולם לנוסעי רכבת 'ראשונים' שנאלצים כיום להחליף רכבת בתחנת ביניים בדרך לתל אביב.