מי שמסייר ברחבי ראשון לציון לא יכול שלא לשים לב לתנופת הבנייה שהפכה לחלק מהנוף המקומי בשנים האחרונות. מנופים רבים ניצבים בקו האופק של השכונות השונות ונראה שחברות הבנייה הפכו את ראשון לציון ליעד מוביל עבורן.
כעת מתברר שתנופת הבנייה צפויה לצרף את ראשון לציון לרשימת שלושת הערים הגדולות ולהשאיר את חיפה מאחור, זאת בשל צפי לקליטת כמאה אלף תושבים נוספים בשנים הקרובות. אך האם ראשון לציון ערוכה לקלוט כמות כזו של תושבים?
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה בראשון לציון| צילום איילת רוטה
אתר בנייה בראשון לציון| צילום איילת רוטה
אתר בנייה בראשון לציון| צילום איילת רוטה
תוכנית המתאר החדשה של ראשון לציון כוללת כמה מתחמי מגורים חדשים: מתחם האלף במערב העיר – 5,500 יח"ד, נחלת יהודה (נחלת עילית – 3,500, נחלת מערב – 736), 7,500 יח"ד בצריפין בשכונות חדשות (נרקיסים – 4,000 יח"ד ונוריות – 3,500 יח"ד), שחלקן כבר שווקו. בנוסף, מתוכננים מתחמי בנייה חדשים במשולש נים בדרום מזרח העיר – 1,200 יח"ד, שכונות במזרח העיר – רקפות – 1,400 ועוד 250 יחידות לדיור מוגן, 900 יחידות דיור בחצבים, 1,200 דירות באירוס, וכן פינוי־בינוי של שכונת רמת אליהו במרכז העיר שכבר אושר בוועדה המקומית.
"החברה הכלכלית מקדמת את תוכניות הפיתוח של השכונות החדשות בהתאם להסכמי הגג", אומר מהנדס העירייה, קיריל קוזיול, "ההשקעות המאסיביות שהעירייה מעמידה מדי שנה יורגשו בכל בית בעיר בתחומים שונים כמו חינוך, תרבות, כבישים ובכל היבט אחר".
הגודל לא קובע
את האמירה המפתיעה ביותר מספק ראש העירייה דב צור כשהוא נשאל לגבי התחושות שלו בעניין הפיכת העיר לשלישית בגודלה בארץ: "אין לזה משמעות מבחינתי אם נהיה העיר השלישית או הרביעית בגודלה. עוד מעט פתח תקוה או אשדוד יעשו מאמץ גדול ואז הן יהיו ערים גדולות יותר. המיקום הזה בטבלת הגודל לא מעניין אותי. אם לא היינו רוצים לשחרר את הרגל מדוושת בניית הדירות ושראשון לציון תמשיך לבנות יכולנו לעבור גם את תל אביב".
3 צפייה בגלריה
ראש העירייה שולף את המעטפה בהגרלת דיור למשתכן |צילום חורחה נובומינסקי
ראש העירייה שולף את המעטפה בהגרלת דיור למשתכן |צילום חורחה נובומינסקי
ראש העירייה שולף את המעטפה בהגרלת דיור למשתכן |צילום חורחה נובומינסקי
לדברי צור, ראשון לציון גדולה מתל אביב מבחינת השטח שלה ותיאורטית יכולה לקלוט כמות גדולה יותר ממה שמתוכנן. "מראש הגבלנו את עצמנו. הבנייה נעשית בהדרגה, בשכונת הרקפות בתוך שנתיים היא צפוייה להתאכלס, בנחלת התוכנית קצת מתעכבת וקשה לתת צפי מדויק. הבנייה למגורים היא לא הכל", מבהיר צור.
"צריך שיהיה גידול גם בשטחי התעסוקה שזה מה שנותן בסופו של דבר את הבסיס הכלכלי לעיר ויש לכך השלכות רבות באיכות החיים של התושבים. בסך הכל אנחנו מתחילים לראות ברכה במתחמי העסקים של העיר ויגיעו עוד עסקים לפעול כאן. הכל עובד בסינרגיה יחד עם האכלוס ובניית הדירות וגם התחבורה הציבורית תפעל כפי שצריך ובעוצמה גבוהה יותר, ייבנו כבישים נוספים כדי להקל על בעיית התחבורה הפרטית ועוד".
משאל תושבים
כדי להבין איך מתנהלת העירייה כדי לקלוט מספר עצום כל כך של תושבים, פנינו לגלי מיכל־חנן, מנכ"לית חברת 'זוויות' שאחראית לנושא ובימים אלה מובילה סקר ענק שיבחן את צורכי התושבים החדשים. "בעבודה שלנו אנחנו משתמשים במגוון אמצעים טכנולוגיים", היא אומרת. "למעשה מהרגע שבו הדייר רוכש דירה אנחנו כבר מתחילים לאסוף עליו מידע: מהם הצרכים שלו, לאיזה זרם חינוכי הוא שייך, האם יש לו בעלי חיים ועוד. כל אלה יסייעו לאחראים בעירייה לדעת כיצד להיערך.
החלק השני הוא הדיאלוג עם התושב. אני יודעת מרגע הרכישה איך ליצור עימו קשר ולהעביר אליו מידע באופן יזום. זאת אומרת שאם הוא אב לילדים הוא יקבל מידע רלוונטי עבורו על מוסדות החינוך למשל, וכל זאת דרך הפלטפורמה שתתאים לו כמו פייסבוק או מייל. דייר אחר שאין לו ילדים יקבל מענה לצרכים אחרים שרלוונטים עבורו.
3 צפייה בגלריה
צילום: מיכל ראובן
צילום: מיכל ראובן
צילום: מיכל ראובן
"החלק השלישי הוא פנים ארגוני", מסבירה חנן. "אנחנו לוקחים נציג מכל מחלקה על מנת לייצר סנכרון בין כל האגפים. כבר עכשיו עובדים איתי בממשק משותף לקראת הגעת מסה של תושבים בעוד כמה שנים. אני דואגת שהם יעבירו מידע אחד לשני באופן רציף וששום דבר לא ייתקע בצנרת. הדברים האלו פעלו כבר בערים אחרות כמו ראש העין, חריש וטירת הכרמל, עכשיו זה יפעל גם בראשון לציון".
"אנו מתבוננים על כל נושא הקליטה מנקודת מבטו של התושב העתידי, ברמה הטובה ביותר והנוחה ביותר עבורו", מוסיפה דפנה שקורי, ראש מינהל קהילה בעירייה. "היערכות מקדימה מבחינתנו היא ירידה לפרטים. מדובר בחשיבה שצריכה להיעשות מוקדם ככל האפשר.
אנחנו לומדים להכיר את התושב מרגע החתימה על חוזה הרכישה. באמצעות מערכת טכנולוגית חכמה שמבצעת מיפוי אוכלוסייה ובאמצעות שימוש במודל דיאלוג חכם עם הרוכש, אנו לומדים להכיר אותו ובכך בעצם לתת לו מענה לצרכיו ורצונותיו".
שקורי מציינת כי מערכת המיפוי עוזרת לעובדי האגפים השונים בעירייה לתת לתושב מענים אפילו ברמת הפנאי והתוכן. "כך לדוגמה אנחנו אוספים מידע אפילו ברמת הצרכים של תלמיד תיכון והמגמה אליה הוא שואף להגיע או האם יש צורך בגינת כלבים בשכונה או לא. אם נדע מראש מה הרצונות של התושב העתידי, נוכל להיערך בהתאם מכל הבחינות".
רצים לדירה
הבנייה המתוכננת בעיר במספרים
מתחם האלף 5,500 דירות
נחלת יהודה 4,236 דירות
צריפין 7,500 דירות
משולש נים 1,200 דירות
רקפות 1,650 דירות
חצבים 900 דירות
אירוס 1,200 דירות