במשרדו של חבר המועצה עידן מזרחי בבניין העירייה בראשון לציון נמצא מסמך רגיש, שיישומו עלול לפתוח מלחמת שבת חסרת פשרות בין דתיים לחילונים בעיר. "תחבורה חברתית בשבת", זו כותרתו והוא כולל את כל הפרטים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, החל מאמצע חודש אוגוסט. גורמים חרדים בעיר מתכוננים למלחמה ומבטיחים: זה לא ייצא לפועל. 'ידיעות ראשון' מפרסם לראשונה את כל פרטי התוכנית, שבמסגרתה יוכלו תושבי העיר ליהנות מתחבורה מוזלת בשבת.
אם הפרויקט אכן יתממש, תהפוך ראשון לציון לעיר השלישית בישראל שתפעיל תחבורה בשבת באמצעות חברה פרטית בשם 'מוניות העיר'. "לאחרונה התקבלו בלשכתי פניות מהורים, שטוענים כי ילדיהם נאלצים לשלם הרבה כסף עבור מוניות כדי להגיע למרכזי הבילוי בעיר ולחוף הים, במיוחד בסופי שבוע", מסביר מזרחי את הסיבות ליוזמה שלו.
"מדובר בעלות גבוהה, בין 70-60 שקל לכיוון, מה שהופך את הילד 'ללקוח שבוי' בין הרצון לבלות לבין התחבורה הקיימת", מוסיף מזרחי. "העלות הגבוהה מונעת מילדים לצאת לבלות או שגורמת להורים להוצאות גבוהות. גם העובדים במקומות האלה נאלצים להגיע למקום עבודתם ולחזור ממנו בסכומים גבוהים עבור הנסיעות".
לדברי מזרחי, המיזם עתיד לפעול כבר מאמצע חודש אוגוסט, בעוד שבועיים. אגב, בשבוע שעבר עלתה הצעה זו להנהלת העיר אך היא הוסרה בטענה שמדובר בעניין שהעירייה מעדיפה שלא להתערב בו. מזרחי אומר שהוא מבין את הרגישות ולכן החליט לפעול באופן פרטי, בדיוק כפי שהוחלט להפעיל את היכל התרבות בשבת מבלי לערב בכך את מועצת העיר.
מי שיפעיל את קו ההסעות תהיה חברת 'מוניות העיר', שתפעיל מיניבוסים במסלול שנקבע מראש. כל נסיעה כזו תעלה כתשעה שקלים לכרטיס, כשהמטרה בעתיד היא להתייעל ולצבור כמות נוסעים כדי להוזיל ככל האפשר את עלויות הנסיעה.
התוכנית כוללת שני מסלולים, שלא יעברו בתוך השכונות כדי לכבד את רגשות התושבים הדתיים. מסלול ראשון יעבור בדרך הרצל, כיכרות נחלת, גשר ראשון, עצירה בסופרלנד וחוף הים. מסלול שני יתחיל משיכון המזרח, דרך רוטשילד, תחנה מרכזית, כיכר רבין, דרך היס פלאנט, סופרלנד וחוף הים.
החרדים מאיימים מי שממהר לשפוך דלי של מים קרים על ההתלהבות מהתוכנית החדשה, הוא חבר המועצה החרדי שפרש לאחרונה מש"ס, עקיבא מאיר. פרישתו מהקואליציה ופרידתו מהמפלגה, כך הוא טוען, נבעו בין היתר מההחלטה לפתוח את היכל התרבות בשבת. כעת, כך הוא מאיים, אין לו כוונה להפסיד בקרב נוסף על השבת.
"הדבר הזה לא יפעל בשבת, לעולם לא. מדובר בעוד חבר מועצה שמנסה לחפש כותרות. היום דתיים וחילונים בעיר חיים יחד בסטטוס קוו ואף אחד לא יבוא וישבור את זה. לא הסכמתי לפתוח את היכל התרבות בשבת ויצאתי מהקואליציה בגלל זה. הפעם אני אעשה כל שביכולתי כדי לטרפד את התוכנית. אפשר לצטט אותי - אני חותם שזה לא יקרה, אני אדאג לזה.
"תהיה מלחמת חורמה ללא פשרות. אנחנו נחרים את חברת ההסעות שתיתן לזה יד, נחרים את ראש העירייה וסגניו, נצא נגד כולם. רוב רובם של תושבי ראשון לציון רוצים לשמור על הסטטוס קוו הקיים".
"גויים ינהגו" לדברי שמעון דהרי, הבעלים של חברת 'מוניות העיר" שאמורה להפעיל את התחבורה בשבת, יש כבר איומים מצד גורמים דתיים שונים שטוענים כי יפגעו כלכלית בעסק שלו אם הוא ישתף פעולה.
"היו פניות מצד גורמים דתיים שביקשו ממני לא לעשות את זה", אומר דהרי. "תיאורטית אני באמת יכול להיפגע כלכלית ויש לי קצת חשש, אבל מה עדיף? שבחורה צעירה תלך ברגל? זה יותר מסוכן. אנחנו חיים בתוך העם הזה ויודעים מה קורה, בסך הכל אנחנו לא עיר חרדית והדתיים כאן סובלנים יותר. ברור לי שתמיד יהיו מתנגדים לכל דבר".
איך נרתמת לטובת העניין? "עידן מזרחי פנה אלינו, ביקש ואני משתדל להקשיב. מי שיפעיל את המוניות יהיו בני מיעוטים, גויים של שבת. אם יהיה יהודי שירצה לנהוג אני לא אחסום אותו בגופי, אבל המטרה היא לא להרגיז אנשים, ככה שעדיף שמי שיעבוד בזה יהיו בני מיעוטים. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות והאמת שאני לא רואה הרבה יהודים שירצו לעבוד בסופי השבוע. שאלתי נהגים ולא היו הרבה קופצים. העבודה מאוד שוחקת והם רוצים לנוח בסוף השבוע".
אתה כבר יודע איפה מותר לך לנסוע ואיפה לא? "אין לנו כוונה לעבור דרך בתי כנסת. דתיים וחילונים צריכים לחיות יחד בסך הכל אבל צריך גם לדאוג לבני הנוער או לאלה שאין להם כסף לנסוע במוניות ספיישל. הרצון הוא בסך הכל לעזור ולתת פתרון ככל הניתן. ראשון לציון זקוקה לתחבורה ציבורית בשבת, זו עיר גדולה ויש רבים שרוצים להתנייד בסופי השבוע. האם זה יצליח? אני חושב שזה יצליח, נראה את זה בהתחלה כפיילוט ואיך זה ירוץ".
אין לך חשש מגורמים קיצוניים שיפגעו בך פיזית? "אני בשאיפה שרק לא יהודים ינהגו. למה שמישהו י