700 סביבות של מציאות מדומה, 1,500 מוזיאונים ולמידה באמצעות מגע בקיר: כיתת הלימוד של העתיד נפתחת לראשונה בבית ספר אנתרופוסופי בראשון לציון. מדובר בשתי מעבדות דמיון שייפתחו בתחילת שנת הלימודים הקרובה בעיר. שיטות הלימוד כוללות מיומנויות דיגיטליות, חשיבה יצירתית, ביקורתית ואלגוריתמית, פתרון בעיות, תקשורת ועבודת צוות.
על מנת להתאים את עולם החינוך ללמידה המתקדמת פותחה מעבדת הדמיון ובימים אלו נפתחים שני חללים בעיר ראשון לציון, האחת במרכז "פיסגה" המכשיר צוותי חינוך בנושאים שונים ובפרט בשימוש במעבדה והשנייה בבית הספר היסודי האנתרופוסופי "נגבה". מדובר בפרויקט שהופך את כיתות הלימוד לחלל ייחודי ומתקדם המחייב את התלמידים לחשוב בצורה אחרת ומשנה לחלוטין את שיטת הלימוד בכיתה.
קראו גם:
מעבדת הדמיון, מתבצעת בשיתוף בין עיריית ראשון לציון לקרן אתנה, שם אומרים כי אין כל ספק שמדובר בגיים צ'יינג'ר של ממש בתחום הפדגוגיה, כזה שלאחריו עולם החינוך כבר לא ייראה כפי שהיה. בנוסף, יתחיל בקרוב פיילוט שבמסגרתו גם גני האיזור יבקרו במעבדה.
מציאות מדומה
מעבדת הדמיון מורכבת מחדר אימרסיבי-אינטראקטיבי - מרחב סנסורי המאפשר לתלמידים לחקור מעל ל-700 סביבות מציאות מדומה אינטראקטיביות כגון: אסטרונומיה וחלל, יערות הגשם, ערים בעולם, עולם הים, מורשת והיסטוריה. "מעבדת הדמיון היא מרחב תגליות אינטראקטיבי חדשני, מתנה ענקית ל'נגבה' ולעיר בכלל", מסבירה מנהלת בית הספר, ניצה ווינסטון.
כיצד הרעיון התפתח?
"מבחינתנו המסע החל לפני כשנתיים, משיחה עם מחזיקת תיק החינוך, ליאל אבן זוהר, ששאלה אותי 'איזה מבנה היית רוצה כסמל לייחודיות שלכם? אולי מעבדת דמיון?'. היא נתנה לי הזדמנות נדירה לחלום בגדול, ומשם כבר לא ניתן היה לעצור. במקום 'יורט', שהוא מבנה אנתרופוסופי מסורתי, רצינו להיות הראשונים, שמציבים מרחב טכנולוגי חדשני דווקא בבית ספר, אשר חורת על דגלו חינוך אנתרופוסופי, ולמרות שהחוויה הטכנולוגית המתקדמת עלולה להקדים את השלב ההתפתחותי של התלמידים. על פי רודולף שטיינר, הוגה הגישה, בית הספר היסודי הינו השביעון השני בחייהם של הילדים, גיל בו נדרשת הזנה רבה למערכת הרגשית-חברתית. מעבדת הדמיון מזמנת חוויה רגשית וחברתית בלתי רגילה".
איך זה קורה בפועל?
"אגף החינוך ליווה את התהליך במשך שנה וחצי, בשיתוף עם קרן אתנה. במעבדת הדמיון ניתן לקיים סיור וירטואלי בכ-1,500 מוזיאונים מכל רחבי העולם ולמצוא ענן בינלאומי עשיר בפעילויות מכל עולמות התוכן האפשריים. תלמידים יוכלו להיכנס אל המרחב ולחוות התנסויות פיסיות של תופעות, אשר למדו תיאורטית בכיתה: לצלול בתוך אוקיינוסים, לחוות התפרצות של הר געש, ללמוד מתמטיקה בנושא שברים בפיאצה באיטליה, לחוש רעידת אדמה, לטוס בין העננים לכל יעד בעולם ולהגיע לכל כתובת או אתר שיחשקו בו.
"מעבר למיומנויות טכנולוגיות וחשיפה לעולמות תוכן וידע אינסופיים, דרך למידה רב חושית זו, התלמידים והמורים יפליגו בדמיון ויפתחו יכולות של יצירתיות, יזמות וטכנולוגיה, פתרון בעיות, תקשורת ועבודת צוות, כישורים אשר כה נחוצים לילדים בעידן הזה. הכיתה מכילה קירות טאץ' ורצפה אינטראקטיביים. הילדים יזכו להפוגה במהלך היום, ייצאו מהכיתה המסורתית, יחלצו נעליים וייכנסו לעולם מלא בחוויות ובהתנסויות רב חושיות. הילדים ישחקו, יתחרו ויענו על שאלות, שייחשפו על ידי מגע בקיר ויעבדו כצוות".
כיצד הלמידה המתקדמת מתיישבת עם הלמידה האנתרופוסופית המסורתית?
"חינוך וולדורף אכן מתאפיין בין היתר, בשינון מסורתי של דקלומים, בעמלנות של פעם, כמו סריגה, רקמה, למידה בטבע, עבודה בגינה, נגינה ועוד. אבל המציאות המשתנה במהירות בזק מכריחה אותנו לגייס את הטכנולוגיה החדשנית לטובת המקומות המסורתיים, יש להם תפקיד משמעותי וקריטי בהתפתחות של הילדים ובהבנה כי יש לילד תפקיד והשפעה בעולם.
"אחד מהעקרונות הפדגוגיים בנגבה הוא לייצר מרחבי למידה מגוונים, בתוכם יוכלו הילדים לנוע במהלך היום ולחוות חוויות מסוגים שונים, כחלק מתהליכי למידה ולא כפרס חד פעמי, לדוגמא גינת פרפרים, יער מאכל, גינת ציפורים, מרחב דינמיקלאס, סדנת מייקרים, ספריה וחממת מחקר בשלבי הקמה מתקדמים".
השאיפה: מעבדה בכל בית ספר
מ"מ וסגנית ראש העירייה, מחזיקת תיק החינוך והתרבות בעיריית ראשון לציון, עו"ד ליאל אבן זהר סיפרה על חשיבות המיזם. "מעבדת הדמיון היא כלי למידה חדשני בסביבה חווייתית וירטואלית, שתאפשר להיחשף לעולמות ידע חדשים תוך טיול בטבע פראי, ביקור מדינות ואפילו בחלל והכל ב-360 מעלות כאשר הם עצמם חלק מהחוויה.
"ככל שהפיילוט יצליח נתקין מעבדות דמיון בכל בתי הספר בעיר. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכה במינהל החינוך ולקרן אתנה, וכמובן נמשיך להוביל את הפדגוגיה החדשנית בעיר עבור ילדינו".
גם ראש העירייה, רז קינסטלך בירך על המיזם. "החינוך בראשון לציון הוא בראש סדר העדיפויות שלנו. בראש החזון החינוכי בעיר עומדת המטרה להכשיר את הילדים לעולם המחר באמצעות מיומנויות מגוונות, תוך קידום החינוך הציבורי הרב-גוני שמזניק למצוינות, ואני גאה על מעבדת הדמיון החדשנית שתפתח את היכולות האלה הן עבור התלמידות והתלמידים והן עבור הצוותים החינוכיים המצוינים שלנו".