היום (שלישי) יוצאת ישראל למערכת בחירות חמישית ברציפות. ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, וראש הממשלה הנוכחי, יאיר לפיד, ינסו לגרוף את מרב הקולות על מנת להגיע ל-61 ולהקים סוף סוף ממשלה יציבה בישראל. האם ראשון לציון תהיה לטובתם?
זה הרגע לבדוק מה קרה כאן בפעם שעברה: איזה שכונה הצביעה בעיקר למפלגות הימין? איזה שכונה נתנה רוב למרכז? כמה הצביעו לשמאל? כמה תושבים יצאו להצביע? כך זה נראה בפעם שעברה כאשר אזרחי ואזרחיות העיר בחרו לכנסת ה-24.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש בראש מול יאיר לפיד
בנימין נתניהו ראש בראש מול יאיר לפיד
בנימין נתניהו ראש בראש מול יאיר לפיד
(צילום: עמית שאבי)
נתוני משרד הפנים מלמדים כי מספר בעלי זכות הבחירה בעיר במרץ 2021 עמד על 797,208, אך מאחר ומדובר בנתון שכלל גם תושבים שלא עדכנו את כתובתם וכאלה השוהים בחו"ל, עמד הנתון המתוקנן של הלמ"ס על 660,190 איש ואישה מעל גיל 18.
מתוכם, לפי נתוני ועדת הבחירות, הצביעו 508,134 איש בראשל"צ. אחוז הצבעה בראשון לציון עמד על 64.4 אחוז, נמוך מעט מהממוצע הארצי שעמד על 67.4 אחוז. דו"ח שערכה עיריית ראשון לציון מלמד כי נתוני ההצבעה בעיר נמצאים במגמת ירידה, ובבחירות לכנסת ה-24 היו הנמוכים ביותר מבין ארבעת מערכות הבחירות שקדמו להן.

תוצאות ההצבעה בראשון לציון לפי מפלגות


בבחירות הקודמות התמודדו 39 מפלגות, 13 עברו את אחוז החסימה. מי מביניהן ניצח בראשל"צ? כאן הניצחון היה ברור לטובת מפלגת "הליכוד" בראשות בנימין נתניהו, שזכתה ל-32 אחוז מקולות המצביעים בעיר.

4 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
כמה מתושבי ראשל"צ יגיעו השנה לקלפי?
(צילום: יואב דודקביץ')

למקום שני הגיעה "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד עם 21 אחוז, אחריה "כחול לבן" בראשות בני גנץ עם 9 אחוזים מהקולות, אחריה "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן עם 8 אחוזים, "תקווה חדשה" שבראשה עמד גדעון סער זכתה ל-7 אחוזים, "ימינה" בראשות נפתלי בנט קיבלה בעיר 6 אחוזים, מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי הגיעה ל-5 אחוזים.
בתחתית הרשימה בראשל"צ ניצבו ש"ס (4), "הציונות הדתית" (3), מרצ (2) ויהדות התורה (1).

4 צפייה בגלריה
תוצאות הבחירות בראשל"צ לפי מפלגות
תוצאות הבחירות בראשל"צ לפי מפלגות
תוצאות הבחירות בראשל"צ לפי מפלגות
(צילום מסך: דו"ח עיריית ראשון לציון)

חלוקת העיר לפי גושים פוליטיים מלמדת כי יותר ממחצית המצביעים (56%) תמכו ברשימות המשתייכות לגוש הימין, כשליש הצביעו למפלגות מגוש המרכז, והרשימות המשתייכות לגוש השמאל זכו לתמיכה של כ-7 אחוזים בלבד בעיר.

תוצאות הבחירות לפי שכונות


פילוח נתוני ועדת הבחירות המרכזית מלמד על דפוסי הצבעה שונים בשכונות שונות בראשון לציון.
השכונות הימניות: אחוזי התמיכה בגוש הימין היו גבוהים יותר בקרב מצביעים בשכונת רמת אליהו, שיכוני המזרח, נווה חוף, רמב"ם ונווה דקלים. בכל השכונות הללו עמד ממוצע ההצבעה לימין על נתון גבוה יותר משיעור התמיכה העירוני במפלגות הימין (56%).

4 צפייה בגלריה
פילוח ההצבעה לפי שכונות בראשל"צ
פילוח ההצבעה לפי שכונות בראשל"צ
פילוח ההצבעה לפי שכונות בראשל"צ
(צילום מסך: דו"ח עיריית ראשון לציון)

שכונות המרכז: הנתונים מלמדים כי בשכונות כצנלסון, קריית גנים, נווה הדרים, רמז, פרס נובל, מישור הנוף ונווה ים היו אחוזי תמיכה גבוהים במפלגות גוש המרכז, וזאת בהשוואה לנתון הממוצע העירוני שעמד על 30%.
תמיכה גדולה ברשימות החרדיות נמצאה בשכונות רמת אליהו (10%) ובשיכוני המזרח (9%), זאת ביחס לשיעור התמיכה העירוני ברשימות הללו שעמד על כ-4%.
שכונות השמאל: נתוני ההצבעה בבחירות הקודמות מלמדות שאין שכונות כאלו בעיר. השכונה היחידה בה נמצאה תמיכה של כ-11 אחוזים במפלגות השמאל היא כצנלסון ואחריה רמז, נווה הדרים וראשונים עם כ-10 אחוזי הצבעה בלבד למפלגות השמאל.
פילוח נוסף שעשתה עיריית ראשון לציון לנתוני הבחירות בשנים האחרונות מלמד כי התמיכה בגוש הימין עולה בהדרגה. בבחירות לכנסת ה-21 תמכו ברשימות הימין 47 אחוזים ממצביעי ומצביעות העיר, בבחירות ה-24 התמיכה כבר הגיעה ל-56 אחוזים. לצד זה ניתן לראות כי התמיכה בגוש המרכז נמצאת במגמת ירידה ממערכת בחירות אחת לזו שאחריה. כעת נותר רק לראות האם תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 ימשיכו את המגמה הזו או שצפוי לנו מהפך ראשל"צי.