שני מקרי רצח נוראיים ערערו את העיר ראשון לציון בסוף השבוע שעבר. הראשון הוא הנער נתנאל אהרון מלקו שהסתובב במקום הלא נכון בזמן הלא נכון והשני ניסים אסייג, קבלן מוערך שפעל רבות לסיוע לשכבות החלשות. אי־אפשר להתעלם מהקשר הישיר שמחבר ביניהם: "הפכנו לחברה אלימה, אין לנו טיפת כבוד לחיי אדם".
5 צפייה בגלריה
נתנאל אהרון ז"ל
נתנאל אהרון ז"ל
נתנאל אהרון ז"ל
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
הרצח ביום חמישי של הנער נתנאל אהרון מלקו בן ה־15 בראשון לציון הפתיע את כולם, מלבד את דיירי הבניין שבו התרחש המקרה. לשכנים בבניין ברחוב רש"י הייתה תחושה רעה שאסון עומד לדפוק על דלת ביתם והם לא טעו. כבר חודשים ארוכים יש ברחוב נוכחות משטרתית, אבל קבוצת צעירים זועמים, רועשים ואלימים משליטה טרור באזור.
"מסתובבים פה המון אנשים מפוקפקים וכל אחד יכול לראות את זה", טוען שכן מבניין סמוך, "מסתובבים ברחוב ומשרים אווירה לא נעימה, אף אחד לא מדבר איתם כי במבט ראשון אתה רואה שעדיף לך לא לפנות אליהם. לא צריך להיות גאון וגם לא חוקר פרטי כדי להבין מה קורה בבניין הזה, הם כל הזמן היו מסתובבים סביבו".
מה הם חיפשו בבניין הזה?
"אני משוכנע שמנהלים שם תחנת סמים ויש בחור שגר באחת הקומות, להבנתי זה הבחור שהם חיפשו. הבחור הזה כל יום פותח את החלון ובחוץ עוברים נערים עם קורקינטים ומנופפים לו לשלום כשבידם שטרות כסף. הם לא עושים את זה כי הם נחמדים או כי הם רוצים להראות לו כמה הרוויחו, יש שם סוג של עסקאות שמתבצעות ואין לי ספק שזה לא חוקי. הרבה פעמים יש שם משטרה, באים, עוצרים, הולכים, משחררים, והכל ממשיך כרגיל".

5 צפייה בגלריה
הבניין שבו אירע הרצח. נוכחות משטרתית קבועה
הבניין שבו אירע הרצח. נוכחות משטרתית קבועה
הבניין שבו אירע הרצח. נוכחות משטרתית קבועה
(צילום: קובי קואנקס)

השכנים: "מפחדים לצאת"


על פי העדויות, באותו ערב שוחח מלקו עם הצעיר שמתגורר בניין. זמן קצר לפני כן אותה חבורת ילדים חיפשה את הצעיר והם התהלכו לאורך הרחוב עד שמצאו את מלקה, וכיוון ששוחח עם הצעיר סימנו אותו. הצעיר עצמו נמלט אך מלקו נכנס לתוך הבניין והספיק לעלות לקומה השנייה, שם על פי החשד התרחש הרצח. מלקו ניסה לצאת מהבניין, התמוטט ונלקח לקבלת טיפול רפואי כשמצבו קשה ולא יציב, אך הרופאים בבית חולים שמיר־אסף הרופא, נאלצו ביום שישי, למחרת, לקבוע את מותו.

דיירי הבניין ששמעו את הרעש אך לא העזו להציץ, נותרו עם טראומה קשה מהאירוע. "באותו לילה היו המון סירנות, בבוקר עדיין היה דם במדרגות", סיפר בן למשפחה שמתגוררת בבניין, "איך בן אדם אמור להמשיך לחיות בבטחה בבניין שהתרחש בו כזה רצח מיותר ומזעזע? אנשים פשוט מפחדים להסתובב כאן, זה כבר לא עניין של לילה או חושך, גם בבוקר ובאור יום מפחיד להוציא את הראש. אומרים שרצחו אותו כי ניסו לתפוס מישהו אחר, מה היה קורה אם אחד השכנים היה יורד במדרגות ורואה אותם? גם אותו היו מחסלים? זה לא איזור מסוכן בדרך כלל, להיפך, זה רחוב שקט ונעים, אבל המוקד הזה שינה הכל, הפכנו להיות איזור של פשע".

5 צפייה בגלריה
נתנאל אהרון מלכו ז"ל
נתנאל אהרון מלכו ז"ל
נתנאל אהרון מלכו ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

החברים: "ילד שכולו לב"


שעות ספורות לאחר המקרה המשטרה עצרה חשוד כבן 20 אך אז התברר כי מדובר בטעות בזיהוי, במקביל נחקרו עוד נערים בחשד למעורבות באירוע. החקירה מתנהלת בימ"ר, היחידה המרכזית של המחוז.
תושבים מראשון לציון מיהרו לארגן תרומות כדי לסייע למשפחת מלקו. חבריו של מלקו מהשכונה, מרביתם בני גילו, ספדו לו ברשתות החברתיות: "ראיתי אותך מתחת לבניין שלי, שלוש שעות לפני שזה קרה ביקשת ממני משהו... הייתה לי הרגשה שמשהו לא בסדר ביום הזה, אחי אני לא מאמין שהגענו לרגע שהבטחנו לעצמנו שלעולם לא יגיע. אח שלי רק ביום חמישי אמרת לי שתשמור על עצמך, לא ציפיתי שאחרי כמה שעות תעזוב אותנו".
חברה אחרת הוסיפה: "ילד שכולו לב, אני לא מעכלת שהוא הלך לנו ככה".
בטיקטוק העלו החברים סרטונים רבים וציינו: "היית הלב של השכונה שלנו, אתה לא מבין לכמה אנשים אתה חסר".
לילה לפני הלוויה החברים התכנסו יחד לערב לזכרו ועד רגע זה הם מתקשים להתמודד עם הבשורה המרה. "זה ילד שהיה כולו לב", סיפר מכר מהשכונה. "תמיד מחייך, תמיד צוחק עם כולם. ישר כששמעתי על זה ידעתי שזו טעות, כולם אומרים שהוא היה בזמן הלא נכון במקום הלא נכון, כי הוא לא ילד שהסתבך והוא בטח לא ילד שמישהו היה רוצה לחסל. היו לו כאן אחים בנשמה, ממש חברים מגיל אפס, אלו ילדים שהם כמו משפחה ועכשיו כולם בהלם. איך אפשר לקטוף פרח בן 15? ממש אכזריות".

5 צפייה בגלריה
נתנאל אהרון מלקו ז"ל
נתנאל אהרון מלקו ז"ל
נתנאל אהרון מלקו ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

גם בבית ספר רביבים שבו למד מלקו השבר גדול. ביום שישי כל המורים התכנסו בבית הספר וביום ראשון השבוע הגיעו נציגים מהעירייה ופסיכולוגים וקיימו שיחות עם הילדים, שהיו בהלם.

קראו גם:

בין הראשונים שטיפלו בנער בבית החולים היה שאול סקיף, שכתב לאחר המקרה: "טיפלתי בו בבית החולים. קשה מאוד לראות ילד חמד שוכב במצב כה קשה ולא פחות קשה לראות משפחה נורמטיבית אוהבת ומאוחדת מתרסקת לתהום השכול... אם מישהו מהמטורפים שמסתובבים עם סכינים ואקדחים ברחוב קורא את זה, בבקשה תעצרו את השיגעון הזה ותחשבו מה אתם עושים למשפחות ובעיקר לאמהות ולאבות. אסור להקל בעונשם של הרוצחים. כלא לכל החיים בלי חנינה ובלי חופשות".

תגובת העירייה

בעיריית ראשון לציון דוחים את הטענות ומציגים מגוון מספר פרויקטים למיגור האלימות בין בני נוער ובכלל בפן החינוכי וקהילתי, ביניהם משמר לילה, 7 מועדוני נוער לנוער בסיכון, מועדון חדש לאומנויות לחימה, מועדון ומעטפת רחבה לנערות וצעירות על רצף הזנות, עובדים סוציאליים המספקים מענים רגשים וטיפול פרטני לנוער בסיכון המספקים מענים פרטים, קבוצתיים וקהילתיים, תוכנית היל"ה לתלמידים שנשרו ועוד.
"עוד נמסר כי מטרת החברה לביטחון היא לסייע ולהכפיל כוח למשטרת ישראל שלצערינו, סובלת מחוסר תמידי בכוח אדם וכי גם בראשון לציון ובערים השכנות קוצצו בשנים האחרונות שוטרי סיור וכבר לפני כשנה פנה ראש העירייה, רז קינסטליך ליו"ר השלטון המקומי וגם לשר לביטחון פנים דאז בדרישה להגדיל בעיר את כמות השוטרים.
ממשטרת ישראל נמסר: כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה, מטופלים ונחקרים ביסודיות, בהתאם לתחום וסמכות האכיפה וכך גם במקרה זה. לצד זאת, נדגיש כי תיק חקירת הרצח עודנה מתנהלת".

נציגי הציבור: "הכתובת הייתה על הקיר"


חברי מועצת העיר, דורון אוזן, קורא לכונן תוכנית עבודה מסודרת למניעת אלימות ולרשת מקומות נוספים בעיר במצלמות
בעקבות שני מקרי הרצח (הנער והקבלן) פנה יו"ר האופוזיציה ו־ועדת הביקורת בראשון לציון, דורון אוזן, לראש העירייה, רז קינסליך בדרישה לקיים דיון דחוף במועצה ולהציג תוכנית שנתית למיגור האלימות והפשע ברחבי העיר. "לציבור נמאס וראשון חייבת לחשב מסלול מחדש. לישיבה יוזמנו מפקד המשטרה ונציגיו מנכ"ל החברה לביטחון, ראשי המנהלים רווחה ואגף הנוער והצעירים, הרשות למלחמה בסמים, נציגים מסיירות הורים ומשמרות השכונה ויו"ר ועד ההורים העירוני, כי ראשון כבר לא בטוחה, הכתובת הייתה על הקיר מזמן ולא עושים כאן מספיק. כולנו נחרדנו שוב מרצח של שניים מתושבי העיר וכמעט כל יום מתרחשת תקרית אלימה, רצח ונדליזם, אבל האכיפה אנמית".

5 צפייה בגלריה
דורון אוזן
דורון אוזן
דורון אוזן
(צילום: ראובן קפוצינסקי)

מה אתה מציע?
"לצערי לא רואים שיש תוכנית פעולה מסודרת, הלא יודעים היכן המקומות המועדים לפורענות, יודעים היכן יש ריכוז של בני נוער, יודעים באילו שכונות קיים חשש. דרושה כאן תוכנית מקומית סדורה לטיפול בכל בעיות הביטחון והסדר הציבורי, כולל רישות במצלמות באותם מקומות. על העירייה להוציא לפועל תוכנית עבודה מסודרת לטיפול בכלל הבעיות, יש כאן מקרה רודף מקרה.
"על ראש העירייה לדרוש, לא מהיום אלא מלפני ארבע שנים, יותר שוטרים בעיר, יותר תקנים לפיקוח ויותר תחנות שיטור קהילתיות שיתנו מענה ויראו נוכחות חזקה בשעות הערב ויסתובבו באזורים המוכרים בעלי פוטנציאל לאלימות וקטטות ולגדוע את זה עוד בשלבים הראשונים".