מחירי השכירות מזנקים, יוקר המחיה שובר שיאים, וחלק מההשלכות של המצב פוגעות קשה גם בבעלי הדירות שמשכירים נכסים לדיירים שמתקשים לעמוד בנטל התשלומים. מדי שבוע מוגשות תביעות בבית משפט השלום ברחובות בעניין שכירות דירות ואי־פינוי.
3 צפייה בגלריה
בעלי הבית צריכים לרדוף אחרי התשלומים
בעלי הבית צריכים לרדוף אחרי התשלומים
בעלי הבית צריכים לרדוף אחרי התשלומים
( המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
פעם זה אדם שהשתלט על הנכס והפסיק לשלם ופעם זה דייר שלא משלם את חשבונות ועד הבית והתשלומים השוטפים. התופעה שהייתה ידועה מאז ומתמיד, אך התגברה מאז הקורונה וגל עליות המחירים, גורמת ללא מעט בעלי נכסים להישאר בלי הכנסה, ורובם לא עשירים כמו שנהוג לחשוב שהם.
"מיינט רחובות" ו"מיינט ראשון" מציגים חמישה סיפורים שעניינם דרישה לפינוי דיירים מנכסים.

חד־הורית בבעיה

המקרה הראשון הוא של בעלת בית חד־הורית ונכה שמשכירה נכס והתשלומים חסרים לה כמו אוויר לנשימה. בכתב אישום שהוגש בבית המשפט השלום ברחובות היא תובעת את הדייר שהתבצר לה בדירה ברחוב גלוסקין בעיר. בתביעה היא מספרת כיצד היא והדייר חתמו על הסכם שכירות בדירה שבבעלותה, בחודש יוני של שנת 2021, למשך שנה, אך לטענתה מאז חודש נובמבר האחרון היא מנסה לפנות את הדייר בשל הפרות חוזה והוא מסרב להתפנות.
לדבריה חרף הבקשה שיעזוב, הדייר מתבצר בביתה ואינו משלם את דמי השכירות החודשיים ואף לא את החשבונות השונים וחובותיו נערמים. בשיחות טלפוניות מולו הוא התחייב לפנות את הדירה, אך לא עשה זאת.
לדבריה היא אם חד־הורית נכה, ויכולתה להתפרנס מוגבלת בשל כך ותשלומי השכירות חסרים לה כמו אוויר לנשימה.

הסתבך בגלל הקורונה

זוג דיירים שמשכירים נכס בבעלותם, התחשבו לאורך תקופה בדייר שלהם שהפסיק לשלם בגלל מצוקה כלכלית שאליה נקלע בתקופת הקורונה, עד שהבינו שהם בבעיה.
בשבועות האחרונים הוגש כתב אישום נגד הדייר משכונת אחוזת הנשיא ששכר דירה בשנת 2018 מזוג שהדירה בבעלותם והחוזה הוארך כמה פעמים עד שבתקופת הקורונה הוארך החוזה בכפוף לוויתור שהם ערכו לו בשל המצב ששרר במדינה בעקבות מגפת הקורונה. למרות הוויתור, השוכר שהתחייב לפנות את הדירה ולשלם את הכספים שהיה חייב לבעלי הבית, סירב לעשות זאת ונותר לגור בדירה כשהוא לא משלם את תשלומי השכירות וגם לא את החשבונות השונים כמו ועד הבית.
בעלי הבית דורשים שהוא יפונה ומבקשים גם מבית המשפט שיפסוק כי יוחזר להם הסכום עבור השכירות ע"ס 52,880 שקלים.

צ'קים ללא כיסוי

אישה ששכרה יחידת דיור מבעל בית בקריית עקרון מסרבת לפנות את הנכס ולשלם את דמי השכירות כבר תקופה ארוכה, כך עולה מכתב תביעה שהגיש נגדה בעל הבית לאחרונה בבית משפט השלום ברחובות. לדבריו, האישה שכרה את היחידה באוגוסט של שנת 2021 אך היא אינה משלמת את דמי השכירות.
דמי השכירות עומדים על 3,500 שקלים, אך לאחר שנכנסה לגור בדירה, בעל הבית צריך לרדוף אחריה, לטענתו, כדי שתשלם לו את דמי השכירות בזמן, והצ'קים שנתנה לו היו ללא כיסוי. בנוסף, היא לא משלמת את החשבונות כפי שהתחייבה, ולדבריו נגרמו לו נזקים כספיים אדירים בשל התנהלותה. כעת הוא מבקש מבית המשפט שיפסוק להוציא אותה מהיחידה ואת כל חפציה ושתמציא את הכספים עבור התקופה בה לא שילמה.

החוזה נגמר, הדיירים לא התפנו

אישה שקיבלה דירה בירושה ומעוניינת למכור אותה, מצאה עצמה לאחרונה פותחת בהליך משפטי מול הדיירים ששוכרים את הדירה בשלוש השנים האחרונות. האישה השכירה לדיירים את הדירה משנת 2018 לאחר שיפוץ מתמשך שערכה במקום, אך לאחר שאמרה להם שהחוזה תם כי היא מעוניינת למכור אותה, הדיירים אמרו שהם לא מוצאים דירה חלופית.
האישה טוענת שמאז אוקטובר 2021 היא מבקשת שוב ושוב שיעזבו את הדירה וכשסוף־סוף עזבו אותה לפני כמה חודשים הגיעה לדירה וגילתה לתדהמתה נזקים קשים בבית. הקירות היו צבועים כחול וסגול, היו חורים ושברים בטיח במקומות שבהם היו מדפים, שלוש דלתות היו שבורות והדלתות והמשקופים היו עקומים, כך שאי־אפשר היה לסגור את הדלתות. כעת היא תובעת אותם על הנזקים הקשים בדירה.

הדייר הפר חוזה

מקרה נוסף הוא מאחד המושבים באיזור רחובות. החודש הוגש כתב אישום נגד אדם ששכר בית במשק באחד המושבים הקרובים לרחובות לתקופה של שלוש שנים, ונטען כי מאז הוא מתייחס לנכס כאילו היה בבעלותו. בכתב התביעה מצוין כי השוכר ביצע הפרות של ההסכם ולכן ביקש ממנו בעל הנכס להתפנות, אך הדייר סירב. לטענת בעל הבית, השניים סיכמו ביניהם שהנכס ישמש אותו לפנסיון כלבים, אך הדייר עשה במקום מסיבות ענק עם אלכוהול ולינה בשטח, כאשר שכנים רבים סבלו מהרעש, הלכלוך והמטרד והגישו בנושא תלונות רבות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד גיל אדר
עו"ד גיל אדר
עו"ד גיל אדר
(צילום: פרטי)
בנוסף, טוען בעל הבית שהדייר לוקח את צואת הכלבים ומשליך אותה בשטחים ציבוריים, דבר שגורם למפגעים תברואתיים. כעת הוא מבקש מבית המשפט לפנות את הדייר מהנכס באופן מיידי.
2,880 תיקים בשנה
עו"ד גיל אדר המתמחה בדיני מקרקעין מסביר שהסטטיסטיקות מראות היום כי מדובר בסדר גודל של עד 2,880 תיקים בשנה בבתי המשפט בארץ בתחום פינוי המושכרים. "והסטטיסטיקה נגמרת בשנת 2019, לפני הקורונה", הוא אומר. "הפגיעה במשכירי הדירות היא בהרבה מקרים קשה מאוד, לפעמים אלה פנסיונרים שזו השלמת ההכנסה שלהם כי 2,200 שקלים מהביטוח הלאומי לא מספיקים להם. יש גישה רווחת שמי שמשכיר דירה יש לו חמש דירות והוא מיליונר, אבל זה לא נכון".
לדבריו, הצטיידות בעורך דין מהתחום היא הפתרון במרבית המקרים, "ונכון שזה עולה כסף, אבל מצד שני התמורה היא מאוד ברורה ואנחנו מורידים את הסיכונים", מסביר עו"ד אדר ומוסיף שהפתרון הוא להבין חוזה שכירות עם ההגנות הקבועות בחוק. "מלבד צ'ק ביטחון ניתן לבקש צ'ק בנקאי וערבים", הוא מסביר ומוסיף כי רוב ההליכים מסתיימים בגישור או בתחילתם ממש ובהסכמת הצדדים, אך במקרים יוצאי דופן יש צורך לפנות את הדייר באמצעות בית המשפט, ובמקרים כאלו ההליך אורך לפחות 75 ימים. ¿

"שני הצדדים צודקים" / אייל לנדסמן

בעלי הדירות רוצים להבטיח את כספם כל חודש והשוכרים כורעים תחת הנטל של עליות המחירים
סוכן הנדל"ן אייל לנדסמן, מסוכנות הנדל"ן We share מכיר את התחום ברחובות בצורה טובה מאוד. לדבריו, בעלי הבתים והדירות להשכרה מעדיפים כיום שוכרים שהם בני זוג או משפחה, ששניהם עובדים ויכולים להציג תלושי שכר של שלושה חודשים אחורה, שני ערבים, צ'ק ביטחון ולפעמים גם צ'ק בנקאי, "ובלי בעלי חיים", הוא אומר. "הרבה מהם רוצים שיהיה מעורב עורך דין, עליו הם משלמים".
3 צפייה בגלריה
אייל לנדסמן
אייל לנדסמן
אייל לנדסמן
(צילום: פרטי)
למה בעצם? ממה הם מפחדים?
"כי זה מרתיע, אם חותמים את החוזה דרך עורך דין הם נתונים לתביעה דרך איש מקצוע ואפשר להבין את המשכיר שרוצה לעגן את זה בחוק", הוא מסביר ומוסיף שקיים היום חשש גדול בשוק השכירות. "אנשים מפוטרים ממקומות העבודה שלהם, יש עליות מחירים מפה ועד הודעה חדשה ובעלי הבתים רוצים להבטיח לעצמם שיקבלו בכל חודש את הכסף שלהם".
ממה נובעת העלייה בתביעות בתחום?
"יש עליות מחירים, יש אנשים שאומרים שאין להם לאן לעבור, אין דירות, הם לא יכולים לקחת את הילדים לשכונה אחרת כי מערכת החינוך שלהם כאן, אבל תחשוב על הנושא הכלכלי, איך אתה עומד בתשלומים הגבוהים?".
הוא מספר על אישה גרושה עם ילדה שבעלי בתים העדיפו זוגות על פניה, לאחרונה היא חתמה על דירה מרווחת בשכונה נחשבת בעיר, אך שכר הדירה גבוה מאוד ועומד על 5,600 שקלים, "היא אומרת שאין לה מה לעשות, היא תיקח מההורים שלה, מהדודים שלה, לא היה לה לאן לעבור. אני מבין את השוכרים וגם מבין את בעלי הבתים".

בעל דירה: "עברתי סיוט"

בעל דירה מהעיר, שרכש דירה בעמל רב לאחר שנים של עבודה, השכיר למשפחה שהחליטה אחר חודשיים להפסיק לשלם. השבוע סיפר ל"ידיעות רחובות" על עוגמת הנפש.
"הוא אמר לי שהוא מרוויח טוב והכל בסדר, אבל אז הגיעה הקורונה ולקח לי למעלה משנה לפנות אותם מהדירה", הוא מספר. כעת הבית שלו עומד שוב לשכירות, אך הוא נוקט אמצעי זהירות. "כבר שילמתי כל כך הרבה כסף לעורכי דין, עכשיו אני משלם מהצד השני, משלם לעורך דין כדי שידאג שמי שישכור את הדירה יהיה נורמלי, עם עבודה ויציבות. אני לא מוכן לעבור את הסיוט שעברתי עוד הפעם".
מה לדעתך עשית לא נכון?
"הוא הציע לשלם לי יותר ממחיר השוק, הייתי צריך להבין שהוא עובד עליי בעיניים. הוא הציע לי 1,500 שקלים יותר מהדיירים הקודמים שלי שדווקא שילמו כל חודש במשך שנים את הכסף כמו שצריך והם גם הזהירו אותי ממנו, הייתי צריך להקשיב, לא הקשבתי ושילמתי על כך".