לפני כשבוע פרסמה מ"מ ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך ליאל אבן־זוהר תמונה שלה באחד מגני הילדים בעיר, אלא שהפעם לא היה מדובר בעוד סיור שגרתי במסגרת תפקידה: "עצרתי את לוח הזמנים כדי לפתוח גן ולאפשר להורים לעבוד, כי ככה זה כשאנחנו מאמינים שחינוך הוא במקום הראשון", כתבה אבן־זוהר לצד התמונה, "עכשיו הגיעה הסייעת המשלימה המקסימה, ואני פונה להמשך משימות היום. רק אהבה ️ובריאות".
2 צפייה בגלריה
ליאל אבן זוהר באה לסייע בגן בעיר
ליאל אבן זוהר באה לסייע בגן בעיר
ליאל אבן זוהר באה לסייע בגן בעיר
(צילום פרטי)
קראו גם:
ההיחלצות של מחזיקת תיק החינוך באה בעקבות המחסור בסייעות, שהתגבר על רקע מגפת הקורונה. אמנם מדובר בתופעה שמקשה על הורים רבים בכל רחבי הארץ, אבל בראשון לציון היה אמור לחול מפנה עם פרסום המתווה החדשני והנדיב שהגה ראש העירייה רז קינסטליך, שאמור בעזרת תגמול כספי נאה למשוך אנשים למקצוע התובעני והשוחק. גם בהסתדרות אהבו את הרעיון שישפר את מעמד העובדות החיוניות כל כך, ואף הכריזו על הגעה להסכמות מול משרד האוצר, כך שהמתווה ייושם בכל הארץ. אלא שחודש וחצי אחרי נראה שבשטח לא ממש מרגישים עדיין את השינוי.

"חושבים שאנחנו מטומטמות"

סייעות רבות בגנים בעיר ששוחחנו איתן השבוע טוענות שבין ההבטחות למציאות הפער הוא גדול, "שימשתי כסייעת בראשון לציון במהלך החודש האחרון", מספרת גלי, שביקשה לא להיחשף בשמה המלא כמו סייעות אחרות שחוששות כי יפוטרו, "הגעתי לעבודה בעקבות מודעת דרושים, יש עכשיו דרישה גבוהה לסייעות והחלטתי לנסות. הוגדרתי כסייעת מחליפה ובכל פעם שלחו אותי לגן אחר, וכך נחשפתי להתנהלות לא אחראית. היו מצבים שבהם הגעתי לגן חדש שאני לא מכירה בו ילדים, ואיתי הייתה עוד סייעת אחת וזהו, בלי פיקוח של גננת, שכפי שנאמר לי זה דבר אסור.
"היינו רק שתינו על 30 ילדים ללא גננת מוסמכת. במקרה אחר הגעתי לגן, הגננת איחרה ביותר משעה ורק כשהתקשרתי לברר טרחו לומר לי שהיא לא תבוא וביקשו ממני לתפקד כגננת. זה דבר שחזר על עצמו בכמה וכמה גנים, אבל הסייעות לא מוכנות, כי להרוויח שכר של סייעת עבור עבודה של גננת זה לא הוגן. אני שומעת מסייעות שדיברו איתן על שיפור בתנאים אבל זה לא שווה את זה", היא מוסיפה. "מה שנדרש מאיתנו לעשות עבור שכר גבוה יותר פשוט לא משתלם".
"לא שיפרו לנו את התנאים", אומרת ורדינה, סייעת נוספת בראשון לציון. "בעצם דורשים מאיתנו להאריך את שעות העבודה שלנו כדי לקבל את השכר המדובר, אז איפה פה ההטבה? ומה זה המתווה הזה? התנאים מאוד קשים כי מספיק פעם אחת שעובדת תחסיר ואז היא לא תקבל יותר את ההטבות.
"דורשים שהסייעות יסכימו לעבוד כל יום עד אחרי השעה 16:00 כחלק משעות הצהרון ויוצא שהסייעות עובדות כל יום קרוב ל־11 שעות מדי יום, זה אפשרי בכלל לחזור הביתה אחרי יום עבודה כזה ולתפקד בבית? צריך לזכור שעבודה של סייעת היא אחת העבודות הקשות, זה להתנהל עם ילדים לא קלים, להחליף להם, לדאוג לצרכים שלהם", היא מדגישה. "הדיבור בין כל הסייעות הוא שההטבות של העירייה זאת פשוט אחיזת עיניים, כולנו מסתובבות עם הרגשה שאין באמת מישהו שרוצה להיטיב איתנו. יש דרכים אחרות לעזור ולשפר את תנאי ההעסקה, וכרגע מה שהעירייה מציעה זאת תוכנית שתשחק אותנו ובתוך זמן קצר אף אחת לא תרצה להגיע, ומי שכבר נמצאת לא תוכל להמשיך".
"לא באמת עשו שינוי. אני עבדתי גם בצהרון וזה השכר שהייתי מקבלת ממילא, פשוט במקום לקבל את זה בשתי משכורות, גם של העירייה וגם של החברה העירונית, איחדו את זה בתלוש שכר אחד"

"סתם עשו רעש"

סייעת נוספת שיוצאת נגד המתווה היא רויטל, "אני סייעת עם ותק של מעל לחמש שנים בעיריית ראשון לציון, אבל עם תנאי שכר נמוכים, למעשה שכר מינימום, ללא ותק, עם יחס גרוע מצד משאבי האנוש ואין למי לפנות. העבודה שלנו דורשת הרבה אחריות ואני עושה זאת באהבה ויודעת שאני בשליחות, אבל הציעו הצעה שהיא כביכול 'בשבילנו' להעלאת שכר, אבל בתנאי שנעבוד עד 17:00. אם הייתי עובדת גם בצהרון, אז עוד לפני ההצעה זה השכר שממילא הייתי מקבלת. לא עשו לנו שום טובה".
לדבריה, לאחרונה בגלל הקורונה סייעות רבות נאלצות להחליף גננות. "נאמר לסייעות שמי שתחליף גננת תקבל 200 שקל ליום, שזאת בדיחה כי גם ככה אנחנו מקבלות 30 לשעה וסך הכל 210 שקלים בתור סייעת, אז איפה הטובה בדיוק?".
לטענתה, הדרישות מהסייעות רק עולות, "דורשים מאיתנו לנקות את המזגנים כל חודש ועוד מטלות וכל פעם מאיימים בשימוע ופיטורים אם ניעדר מהעבודה. היינו תמימות כי האמנו להבטחות לגבינו ופתאום באים עם ההסכם המצחיק הזה וחושבים שאנחנו מטומטמות. אז לא, אנחנו עם ראש על הכתפיים ויודעות שהכל משחק וסיבוב יח"צני על חשבוננו".
ענבר, גם היא סייעת בגני הילדים, מצטרפת לביקורת, "זה ביזיון, סתם עשו רעש בחדשות אבל לא באמת עשו שינוי. אני עבדתי גם בצהרון וזה השכר שהייתי מקבלת ממילא, פשוט במקום לקבל את זה בשתי משכורות, גם של העירייה וגם של החברה העירונית, איחדו את זה בתלוש שכר אחד. אין פה שום חידוש. המשכורת שלי היא 4,600 אחרי כל ההורדות ואם אני עושה גם צהרון אז אני אגיע ל־7,000 שקלים, וזה בלי המתווה החדש שהכריזו עליו מול כל המדינה. כל הסייעות שאני מדברת איתן צוחקות על המתווה הזה. יש המון מרמור על השכר, אבל כולן גם מפחדות להילחם".
"כל הזמן מבטיחים דברים אבל זה לא יוצא לפועל", מוסיפה גם אסתר. "המתווה החדש נועד לדרבן סייעות לעבוד עד אחרי השעה 16:00, אבל הסייעות לא רוצות כי העבודה כל כך שוחקת שאי־אפשר לעבוד ברצף מהבוקר. עשו פה המון יחסי ציבור על מתווה שבסופו של דבר לא מקדם אותנו והסייעות ימשיכו לקבל שכר מינימום. עכשיו מאלצים אותנו לעבוד גם בחופשים כדי לקבל עוד כסף, אבל אם לא נעבוד בימים האלה ייקחו לנו כסף. הכל מאוד מסובך ואף אחת לא מבינה מה צריך לעשות כדי לקבל את כל התוספות שיהפכו את השכר לכל כך גבוה".
2 צפייה בגלריה
דורון אוזן
דורון אוזן
דורון אוזן
(צילום: ראובן קפוצינסקי)

"זה הסכם עבדות"

"הסייעות עוסקות בעבודת קודש בכל יום ומחובת העירייה לספק להן את התנאים הטובים ביותר", אומר יו"ר האופוזיציה דורון אוזן, שהעלה מצידו הצעה נגדית למתווה אחר עבור הסייעות. "השכר נכון להיום אינו מייצג את העבודה שנעשית על ידן, אין כאן שום בשורה אלא יש כאן הסכם עבדות. לא דאגו לשבת איתן או לשתף אותן, יש כאן אחיזת עיניים והבטחות באוויר. מאיפה עזות המצח לחשוב שהסייעות יעבדו 10-11 שעות? מה, אין להם בית? אין להן חיים? תפקיד של סייעת הוא לא כמו של פקידה היא חייבת להיות עירנית, קשובה, לנקות ולסדר, לעזור לגננת".
"דורשים שהסייעות יסכימו לעבוד כל יום עד אחרי השעה 16:00 כחלק משעות הצהרון ויוצא שהסייעות עובדות כל יום קרוב ל־11 שעות מדי יום, זה אפשרי בכלל לחזור הביתה אחרי יום עבודה כזה ולתפקד בבית?"
אוזן העלה הצעה משלו למועצה שתכלול השוואת חלק מהתנאים של הסייעות שעובדות במשרה של 83% בדומה לסייעות של 100%. בנוסף הן יזכו לתוספת אחזקת רכב עד 1,000 שקל ברוטו (לפי ותק דרגה), תוספת אי היעדרות בגובה 300-450 שקל וכן שסייעת שמעוניינת לעבוד עוד שלוש שעות תרוויח תוספת של 2,000 שקל נטו.
מהעירייה נמסר: "ראשון לציון הינה חלוצה בכל הקשור במאבק למען הסייעות והראשונה שהגיעה להסכמות באשר לשדרוג שכר הסייעות עם הממונה על השכר באוצר. המתווה כולל גם 'מענק הטבה' לכלל הסייעות וכן אפשרות לתוספת שכר למי שתעבוד גם בצהרון. בזכות ההסכם שלנו עם משרד האוצר הודיע השבוע יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד כי הוא מאמץ את המודל שלנו, ירחיב אותו ויחיל אותו על כל הסייעות בארץ. בזמן שקולן של הסייעות לא נשמע, אנחנו היינו הראשונים להשמיע אותו ובזכות המאבק של ראש העירייה רז קינסטליך והעלאת הנושא לסדר היום, אנו מצויים לקראת שדרוג מקצוע הסייעות בכלל מדינת ישראל. מדובר בסנונית הראשונה של ההישג ואנו נמשיך ונילחם למען הסייעות".

"אנחנו משלמים את המחיר" - עדיה שחר, אם לבת 4

"בעיקר מאז תחילת הקורונה יש מחסור בגננות או סייעות, ואנחנו ההורים משלמים את המחיר. עד עכשיו חווינו את כל הקומבינציות האפשריות של מבנה הצוות בגן. למשל אם הגן אמור להיפתח בשעה 7:30 בבוקר אז יש מקרים שפתאום מודיעים לנו שהסייעת לא תגיע ושמחפשים לנו מחליפה. במצב כזה כל ההורים מחכים בכניסה לגן עד שהיא תגיע וזה לפעמים חצי שעה ויותר של עיכוב. היו מקרים שכשסייעת כבר הגיעה התברר שאין לה בכלל מפתח ולכן נאלצנו להמתין שיביאו אותו. במקרים אחרים הגיעה הגננת, אבל החוק לא מאפשר לה לפתוח את הגן ללא סייעת, ולכן כולם צריכים להמתין עד השעה 9:00 כדי שסייעת תבוא. היו מקרים גם של שתי סייעות ללא גננת וזו גם בעיה, כי אחת מהן צריכה להכין ארוחת בוקר וזה אומר שסייעת אחת נשארת לבדה עם כל הילדים.
"בשבוע האחרון נוצר אצלנו מצב שלא היה צוות קבוע ולכן אף הורה לא יכול להתארגן כמו שצריך לעבודה, כי כולנו בכוננות שבשעה 12:00 יבקשו מאיתנו לבוא לקחת את הילדים. הבעיה היא שזה תמיד ברגע האחרון כי בבוקר אף אחד לא יודע לתת לנו תשובות אם יהיה צהרון או לא".

"כבר רואה שינוי בשכר" - סימה זריהן

סימה זריהן, סייעת שנמצאת כבר עשר שנים במערכת, דווקא חושבת שהמתווה החדש יעשה שינוי חיובי. "אני מאוד מרוצה ומקווה שעוד סיעות יתגייסו לתפקיד. אני מרגישה שנותנים יותר מענקים, רוצים לצ'פר את הסייעות ולבוא לקראתנו. התנאים עוד עומדים להשתנות ובשכר אני כבר רואה שינוי ואני מאוד מרוצה.
"העבודה של שעות רבות לא שוחקת אותי, אני עושה זאת כבר הרבה זמן ומבחינתי זאת כמו עבודה משרדית. אני חושבת שעוד הרבה ירוויחו אם יתגייסו לעבודה בגנים ואני ממליצה גם לחברות שלי. מי שמתלוננת כנראה לא רוצה להיות במקצוע הזה".