מפעל השוקולד הכי מיוחד בעיר נפתח בראשון לציון, ומעסיק כ־97 אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, שמקבלים הכשרה תעסוקתית במקום. המפעל שנמצא ברחוב יצחק בן צבי, הוקם ביוזמת העירייה, קבוצת "שכולו טוב" וקרן שלם "קורינט".
2 צפייה בגלריה
מפעל קורינט. "חשוב לנו ליצור סביבת עבודה אמיתית"
מפעל קורינט. "חשוב לנו ליצור סביבת עבודה אמיתית"
מפעל קורינט. "חשוב לנו ליצור סביבת עבודה אמיתית"
(צילום: אביגיל עוזי)

המותג כבר ביד


השוקולד שמיוצר במפעל ישווק לקהל הרחב ואף יימכר בדוכני TNX בקניונים ברחבי הארץ ובנקודות מכירה. "למעשה יש לנו מותג של שוקולד שאנחנו כבר מייצרים אותו", אומרת השבוע המנהלת המקצועית של יחידת ההכשרה "קורינט", העובדת הסוציאלית טל אורלי, "בעתיד אנחנו מקווים להתפתח ולייצר עוד מוצרים".
מדוע בחרתם דווקא במפעל שוקולד?
"קודם כל, שוקולד הוא מוצר מעולה, אז למה לא? היה חשוב לנו שירצו לקנות את מה שאנחנו מייצרים, כדי שברמה העסקית המוצר יחזיק. זו כמובן עמותה ללא מטרות רווח, אבל חשוב לנו ליצור סביבת עבודה אמיתית. מגיעים לכאן עובדים מגיל 21 ועד גיל 76, לרובם מעולם לא הייתה עבודה, אין להם ידע או מיומנות שרלוונטית לשוק העבודה, וכאן הם מקבלים מקצוע, אבל לא רק. הם גם רוכשים כלים שישרתו אותם בכל תפקיד בשוק העבודה, מיומנויות קשות ורכות, יש כאן ממש שיח של עולם העבודה. הם מתנסים בעבודת צוות, פתרון בעיות, קבלת סמכות ועוד".
מה המטרה שלכם?
"המטרה היא שבסוף הם ייצאו לשוק העבודה ויוכלו לבחור את דרכם ולהיות אנשים עצמאיים. עבור חלקם מדובר בתהליך מהיר יחסית, אחרים צריכים יותר זמן, לכן חשוב לנו שהמפעל יוכל להמשיך לפעול ולשרת את מי שזקוק לו".

העבודה הראשונה


בין העובדים החרוצים במפעל נמצא גם יאיר (22). הוא מסייע במטבח, מרוקן פחים ובעיקר מנסה לסייע לכל עובד שנתקל בבעיה.
"אף פעם לא עבדתי בשום מקום, זה מקום העבודה הראשון שלי ואני מאוד אוהב לעבוד כאן. יש לי כאן הרבה חברים שגם עובדים, כך שזו גם עבודה אבל גם מבלים יחד, אני נהנה לעזור לכל מי שצריך. זו תחושה מעולה, זה מקום מדהים עבורי, אני כל הזמן לומד ומתפתח. בסופי שבוע אנחנו גם מקבלים מהשוקולד אבל אני שומר אותו לעצמי, הוא ממש טעים".
מה התוכניות שלך לעתיד?
"כבר התחלתי לעבוד בארומה, כולם שם נחמדים אליי, גם העובדים וגם הלקוחות. אני חולם להמשיך להשתלב בשוק העבודה, להתפתח ולהיות כמה שיותר עצמאי. ההורים שלי ממש תומכים בי ונותנים לי ביטחון, החלום שלי זה לגור בדירה משלי עם בת זוג, להמשיך לעבוד בתחום המזון, להחזיק עבודה ולהתפרנס כמו כולם".

מודל מיוחד


קבוצת "שכולו טוב", המלווה ומכשירה אנשים עם חסמים תעסוקתיים להשתלבות בעולם העבודה, זכתה לפני כשנה וחצי במכרז ההפעלה של מפעל העבודה השיקומי בראשון לציון. בהחלטה משותפת עם עיריית ראשון לציון הוחלט להפוך את המפעל למפעל שוקולד יצרני.
במימון משותף של "קרן שלם" וקבוצת "שכולו טוב" שופץ המפעל והוסב למפעל שוקולד. המפעלים של הקבוצה פועלים על פי מודל ייחודי שהקבוצה פיתחה בשם "מודל היחידה המשלבת", ובמסגרתו מגוון רחב של הכשרות פנים וחוץ, הכוללות ליווי בשוק העבודה החופשי.

2 צפייה בגלריה
מפעל השוקולד
מפעל השוקולד
"ממש טעים". מייצרים שוקולד במפעל
(צילום: אביגיל עוזי)

"אני גאה ונרגש להשיק מפעל ייחודי בראשון לציון המעסיק אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית", אמר ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, "ראשון לציון פועלת לאורך כל השנה למען שוויון ושילוב אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, ומרגש לראות איך העובדים גאים להגיע לכאן בכל בוקר ולוקחים חלק פעיל בייצור שוקולד. אני בטוח שהמפעל יהפוך לספינת דגל, ואף יש לנו כוונה להפוך אותו למרכז מבקרים לקהילה".

קראו גם:

גם מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב", עופר כהן, בירך על המהלך: "זוהי זכות גדולה עבור קבוצת 'שכולו טוב' להשיק את מפעל השוקולד שלנו בשיתוף עיריית ראשון לציון, מינהל מוגבלויות שבמשרד הרווחה והביטחון החברתי וקרן שלם. עבורי האירוע מרגש במיוחד, שכן 'קורינט ראשון לציון' הוא יותר מסתם מפעל שוקולד, הוא מפעל חדשני הפועל לקידום השתלבות אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בשוק העבודה ובקהילה.
"התהליך שהמפעל עבר בשנה האחרונה מהרגע שזכינו במכרז הוא יותר ממדהים, ממפעל חרושתי עם עבודות פשוטות למפעל לייצור שוקולד המדמה תהליכי ייצור לכל דבר. בסוף התהליך מתקבל תוצר שלם והכול תוך השתתפות פעילה, רכישת כישורים רלוונטיים וזהות עצמית חיובית. קבוצת שכולו טוב תמשיך לפעול לקידום מיזמים שמוכיחים לכולנו בכל יום ויום מחדש שהכל אפשרי".
מנכ"לית קרן שלם, ריבה מוסקל: "אנו מברכים על היוזמה לחידוש המרכז, גם בעזרת קרן שלם שסייעה במענקים לשיפוצו וציודו, לצורך ההתחדשות 'המתוקה', ומתן מענה יומיומי מכבד לתעסוקה מגוונת לאנשים עם מוגבלות, ומברכים על הזכות שיש לנו בקרן שלם".