שנת הלימודים הבאה תיפתח בסימן חדשנות טכנולוגית, כאשר ערים רבות ברחבי הארץ יתקינו בכיתות מערכות טיהור אוויר שדואגות לתחלופת אוויר וסינון חיידקים. למרות שמשרד החינוך מתקצב את המערכות, בראשון לציון החליטו שלא לשלבן בכיתות, למורת רוחם של ההורים.
2 צפייה בגלריה
בלי מסננים
בלי מסננים
המערכת יעילה בעיקר בכיתות צפופות
( המחשה: שאטרסטוק)
מגיפת הקורונה הכניסה לתודעה את האמצעים בעזרתם אפשר להקטין את זיהום האוויר בכיתה צפופה ובהם את מערכות מטהרי האוויר. בחודש דצמבר 2021 משרד החינוך החל בביצוע פיילוט, במסגרתו הותקנו כ־130 מערכות טיהור אוויר במוסדות לימוד בירושלים. זמן קצר לאחר תחילת הפיילוט הנתונים שאסף משרד החינוך הצביעו על כך שהימצאות מערכות טיהור אוויר בחלל הסגור הובילה לירידה בהידבקות בקורונה בהשוואה לחלל סגור ללא מערכות כאלה. על רקע הצלחת הפיילוט, משרד החינוך פרסם קול קורא לרכישה, התקנה ותחזוקה של מטהרי אוויר נוכח מגפת הקורונה, ושבמסגרתו ניתנת האפשרות לעיריות להתקין פתרונות לאיכות אוויר במוסדות לימוד במימון של המדינה. מאז מספר ערים התקינו את המערכות, אך בראשון לציון טרם עשו זאת.
"אחרי כשנתיים וחצי מלאות בווירוסים שמסתובבים במסגרות החינוך, אנחנו חושבים שדווקא הקורונה שאמנם הביאה איתה היסטריה גדולה, הצליחה להפיל כאן את האסימון והוא נושא ההיגיינה והאוויר שהילדים שלנו נושמים. בכיתה סגורה שמכילה 25 ילדים הסיכוי שהילדה שלי לא תחזור חולה הוא כמעט אפסי", אומרים שי ואלונה כהן, הורים לשתי בנות במערכת החינוך העירונית. "לכן כל כך חשוב להעלות את הנושא לסדר היום וכל דבר שיכול לסייע ולהוריד את המינון הוא פשוט הכרחי".

2 צפייה בגלריה
מה רמת הנוגדנים אצל ילדים?
מה רמת הנוגדנים אצל ילדים?
שכחנו מהקורונה?
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

על המיזם של משרד החינוך הם שמעו רק לאחרונה. "אנחנו חושבים שסופר חשוב שדווקא ראשון לציון שדוגלת בחדשנות ושמה דגש על החינוך תרים את הכפפה ותאמץ את הפיילוט של מטהרי האוויר גם במוסדות שלנו. גם עבור בריאות הילדים שלנו וגם עבורנו ההורים".
שי ואלונה כהן: "בכיתה סגורה שמכילה 25 ילדים הסיכוי שהילדה שלנו לא תחזור חולה הוא כמעט אפסי. לכן כל כך חשוב להעלות את הנושא לסדר היום"
גורם באחת החברות של מטהרי האוויר אמר ל"ידיעות ראשון": "עשרות עיריות מרחבי הארץ כבר הרימו את הכפפה וילדי העיר זוכים לנשום אוויר נקי במוסדות החינוך. כמו כן, בשל החלטת מועצת התכנון להכשיר את הקמתו של מתקן גדול לטיפול בפסולת ליד ראשל"צ, התקנת מטהרי אוויר במערכת החינוך הופכת להכרחית אף יותר. עיריית ראשון לציון עצמה, שהתנגדה להקמת המתקן, נימקה זאת בטענה שהוא עלול להגביר את מפגעי הריח וזיהום האוויר באיזור.
"אנו קוראים לעירייה לשקול בשנית את ההחלטה ולממש את התקציב שניתן לה כדי לספק אוויר נקי לתלמידים במערכת החינוך".

קראו גם:

מהעירייה נמסר: "מפרוץ מגפת הקורונה פעלה העירייה על מנת להבטיח את בריאות הילדים בבתי הספר. לאחרונה יצאו לשוק מערכות חדשות של טיהור אוויר, שיעילותן טרם הוכחה. העירייה עוקבת אחר מערכות אלה, ובמידת הצורך הן ייכנסו בעתיד למוסדות החינוך בעיר".