הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה השבוע לקדם את תכנית משרד התחבורה ולהקמת שתי מסילות נוספות בשדרת איילון, אשר יפתחו את "צוואר הבקבוק" המסילתי הקיים היום, ויאפשרו לפתח את רשת הרכבות בגוש דן ובכל רחבי הארץ, תוך הגברת מהירות ותדירות הנסיעה של הרכבות.
התוכנית כוללת הקמת תחנות תת-קרקעיות של הרשת המהירה בשני מתח"מים (מתחמי תחבורה משולבים) - גלילות והשלום, שבהם יעברו הנוסעים בין רשת הרכבות המהירות, שינועו במהירות של עד 260 קמ"ש, לרשת הרכבות הבינעירונית, הפרברית והעירונית.
במתח"ם גלילות - ייפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת בתחנת גלילות דרום, את שני קווי המטרו M1 ו-M3, ואת הנתיבים המהירים באיילון. המתח"ם יכלול את מסוף האוטובוסים הצפוני של המטרופולין. המתח"ם השני המתוכנן על פי ההחלטה יהיה השלום - שם יפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת, את שני קווי המטרו M1 ו-M2, ואת הקו האדום של הרכבת הקלה שמגיע לבת ים.
כיום, פועלות רק שלוש מסילות במקטע העובר בשדרת האיילון – מראשון לציון, דרך חולון, בת ים, תל אביב ועד צומת גלילות. המסילה הרביעית מצויה כיום בשלבי ביצוע הכוללים אתגרים מורכבים של ניקוז וקירוי נחל האיילון.
הוספת המסילה החמישית והשישית תאפשר את מימוש יעדי התכנית האסטרטגית לרשת מסילות הברזל לשנת 2040, החותרת להגיע ליעד שנתי של 350 מיליון נסיעות בשנה ברכבת - פי חמישה מהיום.
קראו גם:
במתח"ם גלילות ייפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת בתחנת גלילות דרום, את שני קווי המטרו M1 ו-M3, ואת הנתיבים המהירים באיילון. המתח"ם השני המתוכנן על פי ההחלטה יהיה השלום, שם יפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת, את שני קווי המטרו M1 ו-M2, ואת הקו האדום של הרכבת הקלה.
תת"ל 133 למסילות המהירות בשדרת האיילון נועדה להוסיף שתי מסילות רכבת בציר האיילון, אשר ישלימו את תכנון השדרה המהירה ברשת המסילות בין חמשת המטרופולינים (ראשון לציון, חולון, בת ים, תל אביב והרצליה).
הצוות המקצועי במשרד התחבורה וחברות הביצוע חברת נתיבי ישראל בשיתוף רכבת ישראל בחנו עבור התוכנית חלופות מנהור, גישור ועל קרקעי, והמליץ על חלופת המנהור, הכוללת הקמת שתי תחנות תת קרקעיות במתח"ם גלילות ובמתח"ם השלום, שנמצאו כמיקומים האופטימליים מבחינת פיזור הנוסעים והממשק לאמצעי תחבורה משלימים. עם זאת, עקב המורכבות ההנדסית הרבה, הוחלט שלא לקבוע בשלב זה את המיקום הסופי של תחנת השלום, אשר ייקבע בהמשך ההליך התכנוני.
שתי המסילות החדשות צפויות לשנות מן הקצה את המציאות התחבורתית של ישראל בעשורים הבאים.
מדובר במגה פרויקט הכולל מסילה כפולה באורך של כ-27 ק"מ, מהם 15 ק"מ במנהרות תת-קרקעיות. המסילות החדשות יאפשרו הפרדה בין השירות הבינעירוני המהיר ובין השירות הפרברי, אשר נדרשת לצורך עמידה ביעדים האסטרטגיים של נגישות, מהירות ותדירות. כנהוג במדינות רבות בעולם, ההפרדה בין רשת המסילות המהירה לרשת הפרברית מאפשרת לספק רמת שירות גבוהה, לשתי הרשתות במקביל.
הפרויקט משלש את מספר הרכבות הנעות בצוואר הבקבוק העיקרי של רכבת ישראל, המוגבל היום ל-13 רכבות בשעה לכל כיוון לשעה, ויאפשר להגיע עד 38 רכבות לשעה בכל כיוון. מבחינת מספר הנוסעים, הוספת מסילות 5 ו-6 תאפשר מעבר של כ-60 אלף נוסעים בשעה בשדרת האיילון, לעומת 15 אלף כיום – גידול של פי ארבעה.
מנכ"ל משרד התחבורה, ובטיחות בדרכים משה בן זקן: "חזון רשת המסילות המהירות שמקדמת שרת התחבורה מירי רגב נועד לאפשר תנועה נוחה ומהירה בין ארבעת המטרופולינים הגדולים, באמצעות רכבות מהירות בתדירות גבוהה. הנוסע יוכל להגיע לתחנה ללא צורך לבדוק את לוח הזמנים של הרכבת, בידיעה שתוך כמה דקות תגיע רכבת שתביא אותו למחוז חפצו, עם חיבור מהיר ונוח לרשת הרכבות הפרברית והעירונית. כך נהוג במטרופולינים הגדולים של אירופה, וכך יהיה גם אצלנו עוד בעשור הנוכחי".