שבוע לאחר שהקריקטוריסט, המאייר ותושב ראשון לציון, יהושע חיים (ג'קי) ג'קסון, הלך לעולמו, מספרת רעייתו נגבה על בן הזוג שחי לצדה 50 שנה ועל מפעל החיים שהותיר אחריו.
2 צפייה בגלריה
יהושע ונגבה ג'קסון. "אהבנו לטייל בעולם"
יהושע ונגבה ג'קסון. "אהבנו לטייל בעולם"
יהושע ונגבה ג'קסון. "אהבנו לטייל בעולם"
(צילום: פרטי)
ג'קסון נפטר בגיל 87. הוא נודע בעיקר הודות למדור השבועי שלו "הציור השבועי לילד" שיצר מאז שנת 1963 והתפרסם מדי שבת ב"ידיעות אחרונות". קוראים רבים ציפו לו בשקיקה על מנת לגלות את הדמויות שג'קסון נהג להחביא בציוריו.
רבים לא יודעים, אך את דרכו בעיתון החל ג'קסון אחרי שהתמודד וזכה בתחרות קריקטורות שערך ידיעות אחרונות, הוא שימש במגוון תפקידים במערכת, ביניהם גם מאייר, קריקטוריסט ועורך גרפי של המוספים "7 ימים", "7 לילות" ו-"24 שעות", כאשר באותן שנים את הכותרות יצרו בעבודת יד ולא באופן ממוחשב. במהלך השנים ג'קסון פרסם גם בעיתונים בחו"ל ויצר איורים ממסעותיו בעולם.

קראו גם:

ג'קסון הותיר אחריו רעיה, נגבה, לה היה נשוי 50 שנה, שני ילדים (יוסי ויעל) וארבעה נכדים, שלום (המכונה בוני), לביא, דולב ותבל. "את המדור האחרון פרסמו ימים בודדים לפני שנפטר", מספרת ל"מיינט ראשון" רעייתו נגבה. "המדור האחרון היה ב-30 ביוני והוא נפטר ב-2 ביולי, הוא תמיד הכין כמה מדורים קדימה, כי אהבנו לטייל בעולם אז הוא נהג להכין את האיורים חודש מראש".
"ג'קי עבר עקירת שן שהשתבשה, חטף חיידק אלים שהגיע למסתם בלב שלו וכבר לפני שלושה שבועות ידענו שהמצב לא צפוי להשתפר. ביממה האחרונה הוא כבר לא זיהה אותנו והבנו שזה הסוף. עד הרגע האחרון הוא היה מוקף במשפחה, חברים וצוות רפואי מסור ממכבי".
נגבה מספרת כי גם כשמצבו החמיר, ג'קסון בחר ליצור. "הוא עבד כל הזמן, תמיד היה עסוק במשהו, במדור, באיורים לספרים או עבודות פרטיות. היום כבר אפשר לספר שהוא היה נדבן בסתר, הוא היה מקבל המון עבודות מחברות גדולות ואנשים פרטיים ואת הכסף הזה נהג להעביר לתרומה, זה היה מאוד חשוב לו".
אחד המקומות שג'קסון נהג לתרום להם רבות הוא כפר 'נהר הירדן' של חיים טופול, כספים שהועברו לפרויקט שמסייע להוציא ילדים חולים לחופשות. "הוא תרם בהמון דרכים, זה היה אחד הדברים שהיו הכי יקרים לליבו, לסייע למי שצריך", הוסיפה נגבה.

2 צפייה בגלריה
ג'קי עם המדור
ג'קי עם המדור
ג'קי עם המדור
(צילום: תומריקו)

הספר שלא הספיק לסיים


בימים אלו בני המשפחה מתכננים להוציא לאור את ספר הביוגרפיה שג'קסון עמל עליו בשנה האחרונה. "כבר הכל כמעט מוכן, הוא התלבט בין כמה שמות לספר ובין מספר איורים לכריכה, אני מניחה שאנחנו נסגור הכל בחודשים הקרובים ונוציא את הספר שהוא לא הספיק לראות. לג'קי יש חדר עבודה שהוא כמו חצי אולם, מלא בחומרים ועבודות שלו וגם בפרסי הוקרה. הוא בעיקר אהב לעבוד בלילות, אלו היו השעות שהוא היה הכי פורה, יושב לבדו בחדר עבודה ויוצר. היו לנו 50 שנים טובות יחד, הוא היה איש משפחה למופת, אהב אנשים ואנשים אהבו אותו, הוא תמיד היה מוקף בחברים. היה לו חיוך נצחי וכובע וזה היה סימן המסחרי שלו בכל מקום שהגיע אליו".

פרסים והוקרה


ג'קסון הובא למנוחות בבית העלמין בראשון לציון, המאייר אורי פינק ספד אותו ברגש רב: "זאת הלוויה הכי מחויכת שהייתי בה... היה לו הישג מקצועי מדהים, מעבר לזה שהוא עשה זאת 60 שנה ברצף, המדור שלו חצה מגזרים וגילים, אני לא מכיר בארץ ובעולם מדור שמקבל כל כך הרבה אהבה. דורות שלמים מחפשים את הנעלם. שאלו אותי 'מה סוד הקסם של המדור?' ואני אומר שיש בו משהו תמים, לא יומרני, מלא קסם, ממש כמו ג'קי".
בשנת 2018 ג'קסון התמודד בבחירות המקומיות בראשון לציון ובמהלך השנים הוא היה חבר בוועדת השמות ועדת הביטחון של העיר וגם חבר במועצת מכבי שירותי בריאות.
בשנת 2022 ג'קסון קיבל אות מפעל חיים "מאייר הזהב" במסגרת פסטיבל אנימיקס לקריקטורה וקומיקס בישראל ואת פרס מפעל חיים של איגוד דוברות ודוברי הרשויות המקומיות בישראל. לאחרונה קיבל את אות יקיר העיר ראשון לציון, עיר אליה עבר מירושלים לפני 55 שנה.