אחרי שנה בה התרחש זינוק במספר הפריצות לרכב בראשון לציון, נראה כי לראשונה יש שיפור במצב וירידה של כמעט שליש בגניבות רכבים בהשוואה לאשתקד. השאלה מי אחראי למצב? המשטרה שפועלת בנחישות או סגירת מעברי הגבול לשב"חים?
3 צפייה בגלריה
פריצה לרכב
פריצה לרכב
כמה רכבים נגנבו בראשון לציון?
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

כבר יותר משנה שראשון לציון מתמודדת עם תופעה חמורה של גניבת רכבים, לשם השוואה, במחצית הראשונה של שנת 2022 נפתחו 227 תיקים בגין גניבות רכבים ואלו במחצית הראשונה של שנת 2023 נפתחו 503 תיקים בגין עבירה זו.
בתחנת המשטרה המקומית סימנו את המאבק בגנבי הרכבים כיעד מרכזי. פעם אחר פעם יצאה המשטרה במבצעי אכיפה מקיפים, התנהלו מרדפים וחקירות שהובילו לכמות גבוהה של אישומים ובפברואר 2024 אף נתפס נוכל סדרתי שגנב 25 רכבים באמצעות עוקץ של רכישת רכבים יד 2 וארבעה מתוכם אף הושבו לבעליהם.

3 צפייה בגלריה
הרכבים שהוחזרו לבעליהם
הרכבים שהוחזרו לבעליהם
הרכבים שהוחזרו לבעליהם
(צילום: דוברות המשטרה)

כעת נראה כי אכן חל שיפור במצב. על פי נתוני המשטרה מספר גניבות הרכבים בראשון לציון צנח בשליש ברבעון הראשון של השנה. בעוד שברבעון הראשון של 2023 נפתחו 248 תיקי חקירה בגין גניבת רכבים, ברבעון הראשון של 2024 נפתחו רק 167 תיקים.

קראו גם:

אז האם לעבודת השטח הנחושה יש השפעה על נתוני הפשיעה? לא בטוח.
בדיקה בנתוני המשטרה מעלה כי כבר ברבעון האחרון של שנת 2023 החלה ירידה במספר מקרי גניבת הרכבים בעיר, כאשר רק 105 תיקים נפתחו. כידוע גניבת רכבים כמעט תמיד מדווחת, מטעמי ביטוח ועם פרוץ המלחמה אכן חלה ירידה בעבירות רכוש. אך האם יש סיבה אחרת לשיפור במצב? לאור העובדה כי המלחמה פרצה ברבעון האחרון של שנת 2023 וממשיכה עד היום, יש להניח כי סגירת מעברי הגבול בפני פלסטינאים ואכיפה עיקשת נגד שב"חים הובילו לירידה בגניבת רכבים שרבים מהם ממילא מוברחים לתוך הרשות הפלסטינית.

3 צפייה בגלריה
הרכב עורר את חשד השוטרים
הרכב עורר את חשד השוטרים
שוטרי ראשון לציון בפעילות נחושה נגד הגנבים
(צילום המחשה: canva)

"זה לא רק הרכבים שנגנבים למשחתות או למכירה, רואים גם הרבה פחות גניבות של ממיר קטליטי", מספר בעל מוסך ממערב העיר, "באופן כללי כשפרצה המלחמה היתה פחות פשיעה. גם לבתים פחות פרצו. ככל שהזמן עובר ככה עבריינים יותר חוזרים לשגרה, זה גם אומר שיש יותר שב"חים בעיר, אי אפשר להתעלם מזה, דברים רעים תמיד צפים. ביקור קטן בטיילת בלילה ומיד תמצאי כמה שב"חים שמחפשים את עצמם. אני מקווה שהמלחמה תסתיים ושהפשיעה לא תחזור".