בטבריה נשמעות הקריאות להנצחתו של השחקן והבמאי יהודה בארקן ז"ל, שנפטר השבוע בגיל 75 ממחלת הקורונה. בארקן צילם בטבריה בסוף שנות השמונים את אחד מסרטי הקאלט המפורסמים ביותר שלו: 'אבא גנוב 1'. הסרט, שצולם בחלקו במעגן ה'לידו' ומזוהה מאוד עם טבריה, זכה להצלחה מסחררת ועשה שירות טוב לעיר הכנרת ולתיירות באזור.
2 צפייה בגלריה
הספינה 'לידו 2'. "שם את טבריה על המפה" | צילום: שרון צור
הספינה 'לידו 2'. "שם את טבריה על המפה" | צילום: שרון צור
הספינה 'לידו 2'. "שם את טבריה על המפה"
(שרון צור)
אחד הרעיונות שעלו השבוע הוא להנציח את בארקן בספינה המפורסמת 'לידו 2', שבה גר הדייג הטברייני צ'יקו בן דוד בסרט. כרגע עומדת הספינה במעגן ה'לידו', נטושה וזקוקה לשיפוץ. אם יימצא לה קונה והיא תשופץ, יהיה בהחלט ראוי לקרוא אותה על שמו.
יהלי רחלי דדון מטבריה, שהופיעה בסרט 'אבא גנוב' והכירה את בארקן, סבורה כי יש להנציח את זכרו בעיר: "הלוואי שמישהו יפעל להנצחתו בספינה שבה הוא שיחק בטבריה, זו תהיה ההנצחה הכי סימבולית. כל טרילוגיית סרטי 'אבא גנוב' שלו התחילה כאן. הוא היה שחקן נערץ ואהוב על כולם, אדם מקסים משכמו ומעלה, שהותיר חותם על מיליוני אנשים. פגשתי את יהודה בארקן לאחרונה, כשהוא כבר היה בתהליך החזרה בתשובה, והוא שמח כשהזכרתי לו את הימים של צילומי הסרט. אני פותחת היום את הפייסבוק ורואה בכל מקום את ההספדים והאהבה שמרעיפים עליו; הוא ראוי לכל זה וליותר מכך".
2 צפייה בגלריה
יהודה בארקן ז"ל
יהודה בארקן ז"ל
יהודה בארקן ז"ל
(טל שחר)
גם עדו גרנות, מבעלי חוף 'לידו' בטבריה, חושב שנכון להנציח את זכרו של בארקן בספינה המפורסמת שבה נערכו צילומי הסרט: "צריך להנציח את זכרו בעיר או בספינת הלידו, אם יימצא לה קונה. היא הפכה היום לגרוטאה ויושבת במים", אומר גרנות, שהיה נער צעיר כשנערכו צילומי 'אבא גנוב' במתחם ה'לידו'. "צוות הסרט הגיע אז לבדוק לוקיישנים לצילום באזור הגדה המערבית של הכנרת. כשיהודה הגיע הנה בפעם הראשונה לקחתי אותו בסירת גומי מהירה לחוף ימק"א", הוא נזכר. "בסוף הם בחרו את חוף ה'לידו'. כל סט הצילומים ישב אז איפה שנמצאת היום מסעדת 'דקס', ואנחנו תמכנו אותם באוכל ובשתייה ובכל מה שרק אפשר. הם שכרו מאיתנו את הסירה עבור הצילומים, צבעו אותה באופן מיוחד שיתאים לסרט ואטמו לה את כל החלונות. הם צילמו פה את הסרט הכי מוצלח שנעשה בטבריה אי פעם. ביום שהסרט יצא לאקרנים, המקום הראשון שהוא הוקרן בו היה היכל התרבות 'יד שטרית' בטבריה. אני חושב שזה היה היום הכי עמוס ב'יד שטרית' אי פעם, והקהל ישב גם על המדרגות. ראש העיר וכל נכבדי העיר באו לצפות בסרט, ויהודה בארקן עצמו הגיע וגם דיבר. אני חושב שהסרט הזה שם את טבריה על המפה ועשה טוב לעיר".
ראש עיריית טבריה לשעבר רון קובי מוסיף: "יהודה בארקן ז"ל שם את טבריה על המפה בשנות השמונים וטבריה צריכה להנציח אותו ואת פועלו. העיר חייבת לצ'יקו בן דוד חוב גדול של אהבה והערכה. אולי רחוב, נקודת תצפית על הכנרת, ואולי גם פסטיבל סרטים שיקרא פסטיבל בארקן. לפני שנה עמדנו איתם בקשר כדי לנסות לעשות הומאז' לסרט ואולי שיתופי פעולה, לצערם של כולם זה לא קרה. יהי זכרו ברוך".