סמוך לאחד הפרדסים בפאתי ראשון לציון, לפני מספר ימים, הוצבה מודעה אפורה המבשרת על כוונה להקים מתקן הנדסי לטיפול בפסולת עירונית מעורבת בשפד"ן. ההודעה הטכנית, שפורסמה לצורך הזמנה להגשת התנגדויות, הצליחה להסעיר את תושבי מערב ראשון לציון, והם מאיימים לצאת למאבק.
1 צפייה בגלריה
"מחטף". השטח בו אמור לקום המתקן
"מחטף". השטח בו אמור לקום המתקן
"מחטף". השטח בו אמור לקום המתקן
(צילום פרטי)
קראו גם:
"הגיע מידע שמתכננים להקים בנחל שורק מחוז מרכז מתקן של עיבוד והטמנת פסולות וממנו יפיקו חשמל וגז", מספרת קלודין עוזרי, אחת ממובילות המחאה המתגוררת בשכונה, "מדובר על מתקן שנמצא במרחק כארבעה קילומטרים מהבתים שלנו. אנחנו כמובן לא נהיה היחידים שנסבול, גם תושבי פרס נובל ששוכנת במרחק של כשני קילומטרים או רמז, נווה דקלים, מתחם האלף ועוד שנמצאים במרחק של שניים עד שלושה קילומטרים מהמתחם המיועד".
לדבריה, ההשלכות של הקמת מתקן כזה ליד בתי מגורים הן הרסניות. "עם כל משב רוח יגיעו אל השכונות ריחות, כך שהפסולת הרעילה תהיה סביבנו כל הזמן. זה עלול לפגוע בבריאותנו ובאיכות חיינו. בנוסף, 460 אלף טון של זבל אמורים להגיע לשם. אפשר רק לתאר איך תיראה התנועה כשמאות משאיות ינועו על ציר פלמחים".
"לא אמרו לנו כלום. יום בהיר אחד קמנו לתוך הבלגן הזה", טוענת שרון בכר משכונת פרס נובל. "זה מחטף שנעשה ואין לאף אחד מושג מתי. אצלנו סובלים מאז ומתמיד מריחות מטורפים מאיזור השפד"ן. עכשיו עם המתקן שיוקם במרחק של 1.9 קילוטרים מאיתנו אנחנו חוששים שנסבול מעוד ריחות רעים במקום למצוא מקום אחר ויותר מתאים, במקימים לנו ליד הבית חירייה 2".
לדברי מחזיקת תיק איכות הסביבה בעירייה, יפעת מאירוביץ', מדובר במתקן אזורי לטיפול בפסולת בטכנולוגיה של עיכול אנאירובי. "שטח השפד"ן בו מבקשים להקים את המתקן לא נמצא בשטח המוניציפלי של ראשון לציון ולכן הדיונים הם בוועדה המחוזית, אומרת מאירוביץ'. "העירייה מתנגדת להקמת המתקן, והגישה כבר בשלב המכרז עתירה שנדחתה ולכן ממשיכה בהתנגדותה העיקשת כנגד ההקמה. לא יעלה על הדעת שהמדינה תבנה מתקן שיש לו השפעה על העיר ותושביה ללא אישור של העירייה. לא ניתן לזה יד, למתקן שכזה עלולות להיות השפעות על התושבים שסובלים גם ככה מריחות מהשפד"ן ורעש המטוסים. לא צודק להעמיס את כל התשתיות של איזור המרכז על התושבים של ראשון לציון".
התושבים חוששים שהקמת המתקן היא עובדה מוגמרת, אבל מבטיחים שלא יישבו בשקט, "פרסמנו עצומה וכבר אלפים חתמו ואנחנו נוציא אנשים לרחובות", אומרת עוזרי. "נרעיד את המדינה".
"נלך למאבק רציני", מבטיחה גם בכר, "נאגד את הערים והמושבים הסמוכים לעיר וכולם בסופו של דבר יצטרפו אלינו".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הפרויקט בשפד"ן הוא מתקן למיחזור פסולת, הכולל מיון וטיפול בפסולת אורגנית. החומר האורגני עובר תהליך עיכול ביולוגי ובסיומו יועבר לשימוש בחקלאות. אין מדובר במתקן תרמי לשריפת הפסולת. המתקן נדרש לעמוד בתקינה המקובלת, והמשרד להגנת הסביבה יפקח על תהליכי הקמתו ותפעולו. בנוסף, הוגש תסקיר של השפעה על הסביבה ולפיו בפרויקט ניתן מענה למניעת זיהום אוויר ומטרדי ריח, רעש, זיהום קרקע ועוד. מבני המתקן סגורים ומתוכננת מערכת ליניקת האוויר".