הנה באה הרכבת: מנהל התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות מציג את התכנית לקווי המטרו הראשונים – M3 ו-M1 במקטעו הדרומי והן נחשפו לראשונה אמש (שלישי) באתר ynet.
מערכת המטרו התת-קרקעית, בהובלת חברת נת"ע, היא פרויקט התשתיות הגדול ביותר שתוכנן בישראל, ומשרדי הממשלה החליטו על הקמתו בנוסף לרכבת הקלה. עלותו מוערכת ב-155 מיליארד שקל (יתכן והסכום יצמח בהרבה).
על פי הפרסום, אורך קו M3 הוא 38 ק"מ והוא כולל 24 תחנות, ש-12 מהן יחוברו לרכבת הקלה, הרכבת וקווי המטרו האחרים. הקו ישרת את הרצליה, רמת השרון, תל אביב, פתח תקווה, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון ובת ים וכולל שלוחה לנתב"ג.
קו M3 יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים, שלושת קווי המטרו; תחנות רכבת ישראל; תחנות של קווי רכבת קלה: הקו האדום – קריית אריה, בי"ח בלינסון, יוספטל בת ים, הקו הירוק – אבא אבן הרצליה, הארד רמת החיל, המלאכה חולון, גולדה מאיר חולון, הקו הסגול – כפר גנים, יגאל אלון אור יהודה.
הקו יחבר מרכזי תעסוקה בהרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח ובת ים וייתן מענה לתכניות בחוף התכלת, מערב רמת השרון, גלילות, נווה שרת, גבעת שמואל, מחנה תל השומר ואור יהודה, ולתכניות בפנחס רוזן בתל אביב, לוי אשכול בקרית אונו וציר יוספטל בחולון.
אורכו של המקטע הדרומי של קו M1 הוא 44 ק"מ. הקו כולל 31 תחנות, בחולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. המקטע יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים- כך יחובר לקוי מטרו- יוספטל חולון (3M), תחנות רכבת ישראל יוספטל-חולון, רמלה, באר יעקב (תחנה חדשה שנוספה לתכנית), לוד גני אביב, ראשונים, רחובות, תחנות של קווי הרכבת קלה: הקו הירוק - צומת חולון, מנחם בגין בחולון והקו החום- ראשון מרכז, אסף הרופא ותחנות נוספות בבאר יעקב, רמלה ולוד.
הקו עודכן כך שייתן מענה למרכזים במטרופולין – בי"ח אסף הרופא, בי"ח קפלן ומכון וייצמן, ולאזורי התעסוקה – מרכז העסקים בבן צבי, פארק המדע רחובות, צומת ביל"ו, ולתכניות התחדשות עירונית גדולות בהן תל גיבורים, ציר יוספטל, שכונת ג'סי כהן בחולון, שעריים, כפר גבירול ברחובות, מרכז ראשל"צ, שכונת גיורא ברמלה, מרכז העיר, העיר העתיקה וצפון לוד.
התכניות לחלקו הצפוני של קו M1, וקו M2 שתחילתו בחולון וסופו בפתח תקווה, יופקדו בסוף מרץ. היעד השאפתני להפעלת מערכת המטרו הוא בשנת 2030.