יש כאלה שעבורם להיות מרותקים לבית זו מציאות קיימת, לא רק בתקופת הקורונה. בני הגיל השלישי בישראל, שמסיבות שונות אינם מסוגלים לעזוב את ביתם, חווים את תחושות הבדידות יחד עם החששות והקשיים המתלווים אליה יום יום. פרוייקט התנדבותי בראשון לציון בשם "ביחד – נשים למען נשים" המנוהל על ידי אתי פלג, מקבל משנה תוקף בימים אלה בעוד הוא מחבר בין נשים לבין קשישות תושבות העיר.
1 צפייה בגלריה
דורינה וכרמלה במפגש "מזכירה לי את אימי ז"ל"
דורינה וכרמלה במפגש "מזכירה לי את אימי ז"ל"
דורינה וכרמלה במפגש "מזכירה לי את אימי ז"ל"
(נטלי שירותי רפואה)
הפרויקט מופעל בשיתוף המרכז לקידום מעמד האישה והלשכה לאזרחים ותיקים באגף הרווחה בעיריית ראשון לציון, בשיתוף אשל-ג'וינט. במסגרתו יוצרות הנשים המתנדבות קשרים חבריים עם המבוגרות המרותקות לביתן, משמשות להן אוזן קשבת וכתף תומכת. בתקופת הקורונה מתקיים הקשר בעיקר באמצעות הטלפון. אך למרות שרובן מעולם לא נפגשו, נוצרים ביניהן קשרים הדוקים ומשמעותיים.
"דורינה מזכירה לי את אמא שלי זכרונה לברכה", מספרת כרמלה בריא מוסטוב (62), מתנדבת בפרוייקט. שנים רבות התנדבה בריא מוסטוב בעיריית ראש לציון ולאחרונה הפרוייקט החשוב הזה הפגיש אותה עם דורינה זיו בת ה-85 שסובלת מסוכרת, חברת הקהילה התומכת של 'נטלי-שירותי רפואה בעיר'. "זכיתי בחברה אמיתית", מסבירה בריא מוסטוב. "אימי הגיעה מרומניה וכך גם דורינה. הן אפילו מאותה העיר. כשאני נפגשת איתה חוזרים אליי זיכרונות מאמי וזה נורא כיף".
אחד התחביבים המשותפים שהביאו לחיבור הראשוני שנוצר בין השתיים הוא האהבה לציור. "הקשר שנוצר בינינו היה מיידי וטבעי. הוא כבר מזמן הפך להיות הרבה מעבר להתנדבות", היא אומרת ומוסיפה: "דורינה היא אישה מדהימה, מאוד אינטליגנטית ומצחיקה. אני אוהבת אותה ונהנית מאוד לבוא אליה".
בריא מוסטוב רוקחת במקצועה ומאמנת תזונה ובריאות, משתדלת לסייע גם בפן הרפואי. "אני תומכת בה מבחינת תזונה ונותנת לה עצות בתחום בהתאם להמלצות הרפואיות שיש לה", היא מוסיפה. "דורינה אומרת לי באופן קבוע: 'כרמלה, את תמיד יכולה לבוא אליי. רק תבואי', וזה מחמם לי את הלב".
עבור דורינה זיו, נראה כי הקשר שנוצר בין השתיים משנה חיים. "אני סובלת מסכרת וחווה הרבה כאבים, אבל כשכרמלה מגיעה הכל מתגמד", היא אומרת. "כרמלה מאוד פקחית ויש לנו כל כך הרבה במשותף, זה מדהים".
כל כמה זמן אתן משוחחות?
"בכל פעם שהיא באה אלי זה לפחות לשעתיים והיא גם מתקשרת אליי באופן קבוע, מתעניינת בי ודורשת לשלומי. אפילו הכלבים שלנו כבר חברים", אומרת זיו.
חלק מהנשים המבוגרות שלוקחות חלק בפעילות חברות בקהילה התומכת לאזרחים ותיקים שמפעילה "נטלי-שירותי רפואה בעיר". "לרוב הנשים הקשישות הלוקחות חלק בפרויקט מרותקות לביתן מסיבות פיזיות, פסיכולוגיות או לוגיסטיות", מסבירים ב"נטלי - שירותי רפואה" ומוסיפים: "על כן הן אינן יוצאות למרכזי יום ולא משתתפות בפעילויות חברתיות בקהילה, כך שהן כמעט ולא פוגשות אנשים נוספים".