הרשתות החברתיות שוברות את כל שיאי הפופולריות בקרב בני הנוער, אך לצד היתרונות, עולות סוגיות בעייתיות של פגיעה בפרטיות, השפלה, מסרים פוגעניים, חרמות, שיח של שנאה ובריונות.
2 צפייה בגלריה
משפט מבוים
משפט מבוים
משפט מבוים
(צילום: סוכנות SHE)
עמותת יסוד - לקידום זכויות יסוד - יזמה "משפט פומבי מבוים" בקמפוס המכללה למנהל בראשל"צ.
המשפט התקיים בפני נשיאת בתי משפט השלום לנוער, השופטת מיכל קפלן-רוקמן ובשיתוף נציגי משרד החינוך, עיריית ראשל"צ ואלפי בני נוער מחטיבות ביניים בראשל"צ. במסגרת המשפט הם "תבעו" מרשת האינסטגרם להרחיב את הקוד האתי החל על משתמשיה.
המשפט התמקד בעיקר ברשת האינסטגרם אך כמובן – השלכותיו רלוונטיות לשימוש ברשתות החברתיות כולן.
בין הסוגיות המרכזיות שעלו לדיון במשפט היו: עד כמה הרשתות החברתיות פרוצות והאם הן בכלל מפוקחות? האם נפגעות זכויות יסוד של ילדים (כגון הזכות לכבוד ולפרטיות) במסגרת השימוש באינסטגרם? האם הקוד הקיים מגן על הזכויות הללו באופן ראוי? האם יש צורך בהרחבת כללי השימוש באינסטגרם על מנת לאפשר מימוש רחב של חופש הביטוי? ועוד.
קראו גם:
במהלך המשפט שימשו בני הנוער כתובעים וסנגורים והעלו טיעונים משפטיים בפני השופטת מיכל קפלן-רוקמן. המשפט הועבר בשידור חי בזום במגוון חטיבות ביניים בראשל"צ, ולאחר שנשמעו כל הטיעונים – הצביעו התלמידים ועמדתם נלקחה בחשבון בהחלטת השופטת.
טובה בן-ארי, המפקחת הארצית על זכויות ילדים ונוער במשרד החינוך, ציינה בעדות המומחה שהציגה כי "הכל פועל יוצא של חינוך בבית ובבית הספר. מטרת המשפט היא להגן על הנוער מפני פגיעה בפרטיותו.
אינסטגרם ודומיו משמשים כמו"ל לכל דבר. יש ליידע אודות קיומו של שירות הסרת תוכן ולהנחות באופן ברור באשר לאופן שבו ניתן לבקש הסרת מידע אישי".
2 צפייה בגלריה
השופטת מיכל קפלן-רוקמן והתלמידים
השופטת מיכל קפלן-רוקמן והתלמידים
השופטת מיכל קפלן-רוקמן והתלמידים
(צילום: סוכנות SHE)
קפלן-רוקמן החמיאה לבני הנוער על הצגה עניינית ורהוטה. בדבריה ציינה כי מעבר לשאלת הצורך בקוד האתי, ישנה חשיבות רבה לחינוך ולהסברה אודות הסיכונים הקיימים ברשת.
היא ציינה כי לרשתות החברתיות יש אחריות, אך לא ניתן להטיל עליהן את כולה, משום שיכולת האכיפה שלהן מצומצמת. לפיכך, גם להורים ולצוותי ההוראה יש תפקיד והם צריכים ללמד את בני הנוער שימוש נכון ברשתות החברתיות.
עו"ד עדי שי, המתמחה בזכויות אדם וחקיקה, יו"ר הועד המנהל של עמותת "יסוד" ומיוזמות האירוע: "לרשתות החברתיות ולעולם הדיגיטלי יש תרומה אדירה להתפתחויות חברתיות וכלכליות. תפקיד הרגולטור לגדר ולהכתיב את הכללים, שימזערו את ההשלכות הבעייתיות הנלוות לפלטפורמות הללו, ואשר חובתנו למגר בחינוך, הסברה, בהעלאת במודעות ובגינוי של תופעות פוגעניות ופסולות".
האירוע התקיים במעמד עו"ד ליאל אבן-זהר, סגנית וממלאת מקום ראש עיריית ראשל"צ, מחזיקת תיק החינוך והתרבות בעיר ; אטי אדר, ראש מנהל החינוך בעיריית ראשל"צ; טובה בן-ארי, מפקחת זכויות התלמיד/ה במשרד החינוך ; פזית שרון, מנהלת אגף החינוך העל יסודי במנהל החינוך בעיריית ראשל"צ, אנשי חינוך ותלמידים.