מחכים לביקור החסידה

מערכת גשם איכותית מאחורינו אך בריכת החורף (או שלולית החורף כמו שמכנים אותה הרחובותיים) של רחובות עדיין לא התמלאה. שתי מערכות גשם רציניות נוספות – ותושבי הסביבה כבר יוכלו ליהנות ממנה. הטיול באזור השלולית תמיד מומלץ ביום שמשי ונעים, ועכשיו, בעיצומה של עונת הפטריות, האזור מלא בהן.
6 צפייה בגלריה
בריכת החורף ליד רחובות
בריכת החורף ליד רחובות
בריכת החורף ליד רחובות
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
כשהשלולית תתמלא ניתן יהיה לראות הסרטנים המתעוררים ראשונים במי הבריכה. לאחר מכן השפיריות יטילו את ביציהן במי הבריכה, מהם יתפתחו זחלים שבבגרותם יתעופפו מתוך המים.
דו-חי נדיר בשם חפרית צפוי להטיל את ביציו במי הבריכה. ראשני החפריות זקוקים למספר חודשים על מנת להפוך לבוגרים, ולכן הם ממהרים להטיל את שרוכי הביצים לפני הקרפדות והאילניות. בקרוב גם נוכל לראות ציפורים שונות מבקרות בבריכה, ומי שיתמזל מזלו יתקל גם בחסידות שבעת נדידתן מבקרות בבריכה.
בדרך כלל בתחילת הגשמים המים עכורים ובהמשך הבוץ והחול שוקע ומי הבריכה הופכים לצלולים. בכל מקרה אין להיכנס למים כיוון שמדובר בשמורת טבע מאושרת ובה בעלי חיים מוגנים ואף נדירים.
איך מגיעים: ההגעה למקום היא דרך תחנת הדלק לכיוון רמלה על כביש 40 (מאחורי התחנה יש שביל שמוביל לבריכה) או מבית העלמין בשדרות מנחם בגין. אחרי החניון ממשיכים על דרך העפר לכיוון הגבעה. דרך העפר מובילה לבריכה.

צמחיית טבע פראית

גשמי השבועיים האחרונים והמשקעים שירדו באיזור השפלה בתקופה זו, מילאו, לפחות באופן חלקי, את שלולית החורף הממוקמת במורדות יער לח"י שבשפלה, בין היישוב משמר איילון שבמועצת גזר לבין צומת לטרון, רבע שעה בלבד נסיעה ממודיעין ומרמלה ולוד.
6 צפייה בגלריה
מאגר יער לח"י
מאגר יער לח"י
מאגר יער לח"י
(צילום: קובי קואנקס)
השלולית היא למעשה מקווה מים עונתי, מעין אגם שמימיו מצטברים בימי החורף הגשומים – ומתייבשים בהדרגה לקראת הקיץ. ביקור במקום מאפשר ליהנות גם ממאגר המים המוקף צמחייה טבעית ופראית, גם ממראה הסכר הישן הבנוי סלעים שהתפוררו עם השנים וגם מספק תצפית על יער לח"י הסמוך. מסביב למאגר יש לא מעט פינות ירוקות ומוצלות, שבהן מומלץ לשבת עם כוס תה או קפה ולהביט במאגר ובנוף.
איך מגיעים: ההגעה לשלולית היא דרך הכניסה ליער לח"י על כביש מספר 424 ומתוכו מוביל שביל נוח ורחב להליכה, 500 מטר אורכו בלבד – לשיפולים הצפון־מזרחיים של היער, שם יש נקודות תצפית מקסימות על מקווה המים, שהכניסה אליו אסורה בשל סכנת טביעה.

בתפריט: דגים וזוחלים

כמעט כמו בכל שנה בסוף ינואר, מאגר יסודות של חברת מקורות הסמוך ליישובים יסודות וחולדה, מתמלא מים ומושך אליו המון עופות נודדים משלל סוגים וגם לא מעט סקרנים, שמגיעים לצפות במאגר היפה הממוקם בין השדות של שני היישובים הכפריים שסביבו.
6 צפייה בגלריה
מאגר יסודות
מאגר יסודות
מאגר יסודות
(צילום: קובי קואנקס)
הגעה למאגר בשעות הבוקר המוקדמות מבטיחה כמעט בוודאות תצפית על עופות המגיעים אליו כדי לשתות ממימיו ולאכול מהדגים והזוחלים.
שווה להגיע למאגר גם בשעות אחר הצהריים ולצפות בשקיעה היורדת על האיזור.
רק לא לשכוח: המאגר ממוקם בלב שטח חקלאי והשבילים אליו עם שבילי עפר שבימי גשם מלאים בבוץ.
איך מגיעים? לבאים ממערב: נוסעים על כביש רחובות־חולדה (כביש 411) ומול הפנייה לכניסה לקיבוץ חולדה פונים ימינה לתוך דרך עפר. ממשיכים בנסיעה כ־800 מטר, עד גדת המאגר.

מה מסתתר בין קני הסוף

עיינות גיבתון הוא מקווה מים הנובעים מהקרקע בשטח הפתוח שליד מזכרת בתיה, במרחק הליכה, לפי שילוט בשטח, מתחנת הרכבת החדשה של היישוב. רבע שעה הליכה נינוחה בשביל כורכר נוח תוביל אתכם אל אתר הטבע היפה שבשנה האחרונה זכה לשדרוג של רשות הטבע והגנים. הכניסה (החינמית, חשוב להדגיש) שופצה, ושביל מוסדר מוביל את המבקרים לסיור במאגר המים הגדול המוקף בצמחייה עבותה שהבולטים בה הם קני הסוף.
6 צפייה בגלריה
עינות גבתון
עינות גבתון
עינות גבתון
(צילום: אבי מועלם)
כמו מעיינות אחרים ברחבי הארץ, גם מקום זה שופע בעלי חיים, בעיקר עופות מים וציפורים שמגיעים למקום כדי לשתות מים ולנוח מעט. רצוי להגיע למקום בשעות האור, לעשות סיבוב קצר ולעלות בסיום לתל מלוט הסמוך (בולט בשטח, אי־אפשר לפספס) לתצפית נוספת או לפק"ל קפה או תה.
איך מגיעים: נוסעים אל המושב יציץ וחונים בחניון בית העלמין של היישוב. חוצים ברגל את המעבר מתחת למסילת הברזל, פונים מיד ימינה ועולים אל התל שבקצה השביל, ממנו אפשר לצפות בבריכה.

מקור המים האחרון ששרד

סבך פראי של שיחי קנה וכמה עצי תאנה מקיפים את מעיין עין ורד. בעבר היו באיזור מעיינות נוספים דומים לו, והם שימשו כמקור מים לתושבי רמלה, אך הם התייבשו והוא האחרון שנותר. המעיין נקווה אל בריכת מים עגולה בקוטר של כשלושה מטרים.
6 צפייה בגלריה
מעין עין ורד
מעין עין ורד
מעין עין ורד
(צילום: קובי קואנקס)
היא ממוקמת במורדות הצפון מזרחיים של תל גזר בסמוך ליישוב כרמי יוסף. מדובר במעיין המתמלא מדי חורף וכדאי לקפוץ אליו לביקור בחודשים שאחרי החורף ועד תחילת הקיץ, אז אפשר עוד ליהנות ממימיו הצלולים והקרירים.
איך מגיעים? נוסעים ליישוב כרמי יוסף וחונים בחניון עפר בקצה רחוב גפן. משם צועדים לכיוון שביל כורכר המוביל, לפי שילוט, אל תל גזר. לאחר כ־300 מטר פונים ימינה (סימון שבילים אדום) אל עבר המעיין הנמצא בקצה השביל.

מחכים לגשמי ברכה

בריכת החורף של חולון טרם התמלאה השנה במים. למרות שרוב הבריכה ריקה, יש בה בעליהחיים ייחודיים, לכן מבקרים מגיעים אליה כדי לתצפת ולצלם צילומי טבע מרהיבים.
6 צפייה בגלריה
שלולית החורף בחולון
שלולית החורף בחולון
שלולית החורף בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
הבריכה היא שריד למקווה מים עונתי גדול שהיה בעבר באזור וכיום משמשת כבית גידול עם מגוון בעלי חיים כמו קרפדה ירוקה, חפרית מצויה, אילנית מצויה, צפרדע הנחלים, סרטנים, ציפורים וטריטון הפסים.
באזור נמצאות ארבע בריכות. הבריכה הלימודית, שבאחריות עיריית חולון, משמשת למחקר ולמידת השטח.
לפני מספר שנים המשרד להגנת הסביבה, מחוז תל אביב, החברה להגנת הטבע, אוניברסיטת תל אביב ועיריית חולון התגייסו להצלת הבריכה שכמעט התייבשה ומאז נעשו מספר פעולות על מנת לשמר אותה. בימי שגרה בתי ספר מבקרים במקום אך יש לקוות שדווקא השקט ממנו ייהנו בעלי החיים השנה יאפשר להם להתרבות בקלות ולבנות מערך חיים פורה יותר עבור המבקרים בחורף הבא.
איך מגיעים? הבריכה נמצאת בסמוך למשרד הרישוי ברחוב הלוחמים, בגבול שבין חולון לתל אביב.

חמישה כללים לטיולי שלוליות

  • תכננו את המסלול, בררו את היעד ודרכי ההגעה
  • עדיף להגיע בשעות האור, ביום חורף חמים ושמשי
  • הצטיידו בשקיות אשפה לאיסוף הפסולת
  • התייחסו לשילוט ואל תיכנסו למים
  • אל תתקרבו לבעלי החיים