חייו של פעוט בן שנה וחצי ניצלו בזכות אבחון מהיר של חיידק טורף בבית החולים 'אסף הרופא'. למרות הסימנים המתעתעים, בבית החולים הצליחו לאתר את מקור הסימפטומים במהירות זאת לאחר שהתינוק הגיע למיון במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) כשהוא אינו חש בטוב, אפאתי לסביבתו וסובל מהקאות חום ופריחה. כאמור, חשד רופא הילדים שלו היה כי הוא נדבק בחיידק אלים שתקף אותו.
2 צפייה בגלריה
נלחמים על חיי התינוקות
נלחמים על חיי התינוקות
נלחמים על חיי התינוקות
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
"התינוק הגיע לטיפול נמרץ כשהוא סובל מחום ופטכיות (פריחה שאינה נעלמת בלחיצה על האזור). מיד הועלה חשד שמדובר בחיידק אלים מסוג מנינגוקוק B אשר, במצב בו לא מטופל, עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים ובמקרים מסוימים למוות", אומר ד"ר אילן יונגסטר, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים והמרכז לחקר המיקרוביום במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא).
לדבריו, אבחון החיידק אינו פשוט מאחר והתסמינים שלו דומים מאוד למחלה ויראלית רגילה, מה ש בתוך שעות עשוי להתברר כחיידק אלים ומסוכן.
"לאחר הבדיקות הדרושות החלנו מיידית במתן טיפול אנטיביוטי, ולאחר שלושה ימים בטיפול נמרץ התייצב מצבו של התינוק. מספר ימים לאחר מכן שוחרר לביתו במצב טוב. היה מזל גדול שהופנה לטיפול בשלב מוקדם".
ד"ר יונגסטר מציין כי בבדיקות נמצא לתינוק דלקת קרום המוח כאשר החיידק הספיק לפלוש לזרם הדם ולסכן את חייו. הטיפול במחלה נעשה באמצעות אנטיביוטיקה ואכן כשניתן בזמן הוא מוריד את התמותה באופן דרסטי. הוא מוסיף כי בשל מורכבות זיהוי הסימנים, במקרים רבים הטיפול ניתן בשלב בו הפגיעה משמעותית ובלתי הפיכה.
2 צפייה בגלריה
בית חולים אסף הרופא
בית חולים אסף הרופא
בית חולים אסף הרופא
(צילום: אבי מועלם)
המחלה מנינגוקוקית יכולה להיווצר ממס' זנים של חיידקים, כאשר הנפוץ ביותר בישראל הנו זן B (הגורם להתפרצות של 75% מהמקרים כנגד חיידק המנינגוקוק B קיים חיסון המומלץ ע"י משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים לילדים עד גיל שנתיים. החיסון מצוי כיום כחלק משגרת החיסונים בלא מעט מדינות כדוגמת אנגליה, אוסטרליה, קנדה ואיטליה, בעקבותיו ירדה התחלואה בחיידק באופן דרמטי. בישראל, החיסון עדיין לא חלק משגרת החיסונים אך כל קופות החולים משתתפות במימונו.
ד"ר יונגסטר הוסיף: "אנו ממליצים להורים לילדים עד גיל שנתיים לחסן את הילדים מפני החיידק. החיסון יכול למנוע התפרצות של מחלה קשה ומסכנת חיים. קיימת חשיבות רבה להמשיך ולחסן את ילדינו במועד גם בימי הקורונה, ובמיוחד לקראת החורף הקרוב. כמובן שיש לעשות זאת תוך נקיטת אמצעי הזהירות הרצויים. העירנות של ההורים ורופא הילדים בקהילה, כמו גם האבחון של הצוות הרפואי בבית החולים והטיפול המידי הצילו את חייו של התינוק".
כל העדכונים - חדשות ראשון לציון